A javaslat 2021-ben ismét a döntéshozók asztalára került – szerinted ezúttal megvalósulhat az ötlet?
A Mercedes minden egyéni és konstruktőri világbajnoki címet bezsebelt a Forma-1-ben 2014 óta tartó hibrid korszakban. Lewis Hamilton és csapata domináns teljesítménnyel utasította maga mögé riválisait. A Mercedes-rajongók kivételével az F1-es szurkolók többsége örül annak, ha időnként más istálló pilótáit intik le elsőként, és a nem a hétszeres világbajnok britet kell nézniük a dobogó tetején. Az izgalmak fokozására időről-időre felmerül a lebonyolítási struktúra megváltoztatása. A szombati időmérő felváltására szolgáló sprintversenyek ötlete ismét a döntéshozók asztalára került, ám a javaslat nem először kerül napirendre a sportág történetében.
Tekerjük vissza az idő kerekét 35 évvel, egészen 1986-ig. A turbókorszak csúcsán járunk, ám akkor nem anyagi, hanem biztonsági okok miatt fogalmazódott meg a szombati sprintfutamok gondolata. Az 1982-es Belga Nagydíj időmérő edzésén a legendás Gilles Villeneuve az első rajthelyért folytatott harcban életét vesztette. A szervezők ezt követően kezdtek el biztonságosabb kvalifikációs megoldásokon gondolkodni.
A szombati edzésnapon az akkori autók elképesztő teljesítménnyel és tapadással rendelkeztek. A turbó meghajtásnak köszönhetően a motorokat bőven az 1000 lóerős határ fölé lehetett csavarni. A Goodyear és a Pirelli pedig remekül tapadó, szélvészgyors időmérős kör teljesítésére alkalmas abroncsokat szolgáltatott.
Az egykörös specialisták abban az időben szűk pályákon, rádiós kommunikáció és GPS-koordináták nélkül próbálták kerülgetni a levezetőkörön lévő riválisokat. Villeneuve halálát is egy hasonló baleset okozta, egyértelművé vált, hogy alternatív kvalifikációs megoldásokra is gondolni kell.
A Nemzetközi Automobil Szövetség elődje, a FISA 1986 közepén felvetette a szombati, rövidített versenyek ötletét, a megszokott időmérős formátum helyett. A szabályalkotók akkor is tartottak attól, hogy ezzel csorbítanák a főesemény, a vasárnapi futam jelentőségét. A FISA Végrehajtó Bizottságának megfogalmazása „egy 25%-os versenytávból álló kvalifikációs versenyről” szólt.
A bajnoki címvédő Alain Prost egyenesen nevetségesnek titulálta az ötletet. A francia pilóta azt állította, a versenyzőkkel senki nem konzultált az ügyben. A javaslatot végül nem ezért vetették el. Az időmérős lebonyolítás megváltoztatását sürgető biztonsági problémák szépen lassan eltűntek. A csapatok és a szabályalkotók megegyeztek a turbó meghajtás teljesítményének csökkentéséről, majd teljes mértékben megszabadultak a turbótól. Közben a Pirelli bejelentette távozását a Száguldó Cirkuszból, a Goodyear így egyedül maradt a gumiháborúban, vetélytárs nélkül pedig nem állt érdekében, hogy kiemelkedő abroncsokat gyártsanak.
A mostani sprintfutamokról szóló részletes tervezet jelenleg kidolgozás alatt van. Amit eddig tudni lehet, hogy az időmérő edzés péntekre tolódna, ezen dőlhet el a szombati kvalifikációs verseny sorrendje, mely a vasárnapi futam rajtrácsáról lenne hivatott dönteni. A tervezettel kapcsolatos egyik legnagyobb probléma, hogy nem a teljes idényre, csupán három hétvégére kívánják bevezetni, kísérleti jelleggel. A különböző lebonyolítású versenyhétvégék nem csak egyenlőtlen viszonyokat teremthetnek, hanem élesen szakítanának a Forma-1 történelmi hagyományaival.
A Forma-1-es pilótáknak már 2019-ben sem tetszett az ötlet, majd a csapatok képviselői és a versenyzők tavaly is leszavazták a kezdeményezést. Szerinted ezúttal rábólintanak az illetékesek, és jöhetnek a szombati sprintversenyek az F1-ben?