2021. február 12. | 14:00

Csütörtökön szavazott a Forma-1 vezetősége a reformokról.

Régóta téma a Száguldó Cirkusz háza táján a motorfejlesztés befagyasztása. Ez kulcskérdés volt a Red Bull és fiók csapata, az Alpha Tauri szempontjából, hiszen 2021 végén ez a két csapat motor nélkül marad a Honda kiszállásával. Ezen kívül persze több fontos témában is hoztak meg döntéseket, amelyet megelőzően a Forma-1 vezetősége azt is közzétette, hogy hogyan viszik tovább ebben az évben is a „We race as one” kampányukat, amely habár visszafogottabb lesz, ugyanúgy a sokszínűségre és a környezetvédelemre hívja fel a figyelmet.

Hibrid erőforrások fejlesztésének befagyasztása

A kérdés először akkor merült fel, amikor vizsgálni kezdték a Ferrarit az üzemanyag-átfolyás szabályossága miatt, hiszen mint kiderült, az olaszok egy ügyes trükkel kijátszva nyertek több erőt a motorból. Ennek végül egy FIA-val megkötött titkos megállapodás lett a vége, azonban elkezdtek azon gondolkodni a csapatok, hogy esetleg egy szintre hozhatnák a teljesítményt és befagyaszthatnák a fejlesztéseket, amivel megakadályoznák azt is, hogy szürke zónákban fejlesszenek a csapatok és a különbségek is csökkennének.

Ezt követően jelentette be a Honda váratlanul, hogy a 2015-ös visszatérésük után kiszállnak a királykategóriából és még csak motorbeszállítóként sem lesznek jelen a Red Bull kötelékeiben. Ezután kezdett az osztrák csapat motorbeszállító keresésbe, azonban miután a Mercedes és a Ferrari közvetlen ellenfél, így tőlük nem számíthattak segítségre, a Renault márkával pedig különösen megromlott a kapcsolatuk elválásuk során. Tovább vizsgálva a lehetőségeiket, egy külső szereplő bevonása ugyanolyan buktatókat rejtett volna, mint a Honda erőforrás fejlesztése anno, így már csak a saját motor építése jöhetett szóba.

Ehhez viszont a többi csapat engedélyére is szükség lett volna, így szavazniuk kellett erről a döntésről. A tegnapi nap folyamán ezért döntöttek a hibrid erőforrások fejlesztésének befagyasztásáról, hiszen ennek következtében a Honda erőforrásai 2021 végére el tudják érni a legerősebb változatukat, hogy aztán azt a Red Bull már csak felhasználja ezeket a motorokat a következő szezonok során.

Egy témát viszont nem tudni, hogy belevettek-e, ez pedig az erőviszonyok kiegyenlítése.

A tárgyalások során megegyeztek abban is, hogy 2025-től milyen motor formulák fognak következni. Ennek célja, hogy a sorozat el tudjon mozdulni egy tisztább, környezetbarát irányba, amely a következő elemeket tartalmazza:

  • Környezeti fenntarthatóság, valamint a társadalmi és autóipari relevancia
  • Teljes mértékben fenntartható üzemanyag
  • Egy erős és temperamentumos motort  létrehozása
  • Jelentős költségcsökkentés
  • Új motorgyártók csábítása

Felmerült a szombati sprintversenyek lehetősége

Már egy jó ideje téma a hétvége menetrendjének módosítása is, amelynek keretein belül szerencsére le lett szavazva a fordított rajtrácsos versenyek rendezése, ellenben már egy idei reform lesz, hogy rövidebbek lesznek a szabadedzések. Most pedig megvitatásra került a szombati sprintversenyek lehetősége is.

"Minden csapat felismerte annak fontosságát, hogy új és innovatív módon közelítsük és vonzzuk be a rajongókat, ezt pedig egy még izgalmasabb hétvégi formátum biztosításával tudjuk elérni" – mondta Stefano Domenicali, az F1 és az FIA 2021-es év első bizottsági ülését követő nyilatkozatában.

Ennek értelmében a Forma-1 közleménye szerint széles körű támogatást kapott az ötlet, amelyet Domenicali szerint akár már ebben az évben kipróbálhatnának. Egyes források szerint erre a kanadai, a monzai, vagy a brazil helyszínen kerítenének sort.

Ha így lenne, akkor nem lenne időmérő edzés, hanem az úgynevezett fő verseny rajtsorrendjéről a szombati sprintverseny végeredmény döntene.

Visszatérhet Portimao

Jelenleg még egyetlen üres hely van a frissített versenynaptárban, amely át lett szabva azután, hogy a hivatalos adatok alapján a járvány még csak most kezd vissza szorulni. Emiatt kezd Bahreinben a Forma-1 mezőnye, hogy aztán európai helyszínekre látogasson a tíz csapat. Viszont ha esetleg kiesne egy helyszín, akár azt is tudnák Portimaóval helyettesíteni.

A tavalyi évben szintén megfordult itt a Forma-1 és egy elképesztően izgalmas verseny volt. Bár a Mercedest nem lehetett legyőzni, de az első körben Kimi Räikkönen briliáns első kört teljesített, valamint Carlos Sainz és Pierre Gasly remeklését.

Ezek a döntések egyértelműen előrelépést jelenthetnek a Forma-1 számára, hiszen ahogy az utóbbi években is láthattuk, a királykategória egyre hatékonyabb a szórakoztatás területén és egyre többen követik figyelemmel a versenysorozatot mind a televíziók előtt mind a közösségi média felületeken. Ennek következménye az is, hogy az elmúlt esztendők legdinamikusabban fejlődő motorsport sorozata a Forma-1 volt.

Szerinted mi teheti még izgalmasabbá a Forma-1-et? Írd meg ötleteid és véleményed!

  • Címkék:
  • F1