2021. november 21. | 17:39

Nagyobb csata folyt a leggyorsabb körért mint a futamgyőzelemért, a show-t azonban a spanyol lopta el ezúttal.

Katari Nagydíj: így alakult ki a végleges rajtsorrend

Az időmérő edzést Hamilton nyerte Verstappent megelőzve. A második sorba Bottas és Gasly, a harmadikba pedig Alonso és norris kvalifikálta magát, Perez csak a 11. rajtkockát foglalhatta el.

Nem maradt azonban ez a sorrend vasárnapra, hiszen Bottas három, Verstappen pedig öt rajthelyes büntetést kapott az időmérő edzést követően, mivel figyelmen kívül hagyták a dupla sárga zászlót, amikor Gasly defektet kapott az időmérő utolsó pillanataiban. A finn így csak a hatodik, míg a holland csak a hetedik rajtkockából várhatta a piros lámpák kialvását.

Pierre Gasly életében először indulhatott az első sorból, Hamiltonnak pedig jelentősen megnövekedtek az esélyei annak kapcsán, hogy elsőként forduljon el a rajtot követően.

A futam

A rajtot követően különösebb meglepetés nem történt: Hamiltont nem tudták lerajtolni, Gasly maradt második, Alonso a harmadik, Norris pedig a negyedik. Verstappen remekül rajtolt és hamarosan Norrist megelőzve a negyedik helyre kapaszkodott fel. Alonso eközben elment Gasly mellett és Hamilton mögött a második pozícióban találta magát.

Perez két helyet javított, Bottas viszont öt pozíciót veszített a rajtnál ami szinte érthetetlen, hiszen a Mercedes szinte az egész hétvége során bombaerősnek tűnt.

A rajt ismétlésénél látszott, milyen nagyszerűen rajtolt Verstappen, aki közel járt ahhoz, hogy Alonsót is megelőzze, ám a spanyol “rázárta” az ajtót így Verstappennek átmenetileg vissza kellett vennie ambicióiból.

Az első kört követően Hamilton, Alonso, Gasly, Verstappen, Norris, Ocon, Sainz, Cunoda, Perez és Stroll haladt az első tízben.

A negyedik körben Verstappen szikrákat szórva előzte Gasly-t a célegyenesben, így üldözőbe vehette Alonsót. Nem volt nehéz dolga a hollandnak, hiszen a francia lecsúszott a célegyenes elején a pályáról, így a kigyorsítása nem sikerült ideálisra.

Az ötödik körben Verstappen gyakorlatila elhaladt Alonso mellett, a spanyol nem is védekezett - nem lett volna értelme, akkora volt a tempókülönbség az autók között. Hamilton ekkorra már négy másodperces előnyt épített ki az élen.

Időközben Perez is igyekezett minél előrébb kerülni, Cunodát megelőzve a nyolcadik helyre jött fel. Hamarosan Sainzot támadta, s egy ponton már úgy tűnt, meg is tudja előzni de lecsúszott a célegyenes végén az ideális ívről így a Ferrari versenyzője maradt elöl. A másik Ferrarival Leclerc megkezdte a felzárkózást, Räikkönent megelőzve a 12. pozícióba lépett előre.

A hetedik körben aztán elment Perez Sainz mellett, s hamarosan Ocont is megelőzte. Bottas is beért a top10-be, miután Cunodát maga mögé utasította. Hallhattuk is a csapatrádión, ahol Toto Wolff nyomatékosan arra ösztökéli a finnt, hogy kapja el az előtte haladókat.

A boxkiállásokat Cunoda kezdte meg, aki a tizedik körben cserélt kerekeket. A 12. körben Norris Perez elől előre menekült és megelőzte Gaslyt, átvéve a negyedik helyet. Gasly különösebb ellenállást nem mutatva engedte el az anyacsapat versenyzőjét, Perezt maga mellett a célegyenesben.

Hamilton mögött Verstappen bő hat másodperccel volt ekkor lemaradva, Alonso viszont már 25 másodperces hátrányban volt az éllovashoz képest.

A 14. kör kezdetén Hamilton, Verstappen, Alonso, Norris, Perez, Gasly Ocon, Sainz, Bottas és Stroll volt a legjobb 10-ben.

Gasly volt az, aki először cserélt kereket az első tízből, a 18. helyre ért vissza a pályára kerek egy perces hátránnyal.

A 15. körben Bottas átugrotta Sainzot és átvette tőle a hetedik helyet. Perez pedig Norrist előzte meg, a tizenegyedik helyről rajtoló mexikói így a negyedik helyről folytathatta az 57 körös futamot. Bottas játszi könnyedséggel haladt el Ocon mellett. A szezon végéhez közeledve egyre inkább erősödött az ember azon érzése, hogy a Mercedes és a Red Bull eggyel magasabb kategóriát képviselő autóval vesz részt a Száguldó Cirkuszban.

A 18. körben Verstappen úgy döntött, megpróbál alávágni Hamiltonnak. Eközben Hamilton egy leggyorsabb körrel igyekezett sietve körbeérni a pályán. Verstappen a második helyre visszaért Alonso elé, ami mindent elmond a két élcsapat erőfölényéről. A Mercedes alkalmazkodott a Red Bullhoz, így nem történhetett helycsere az élen, a címvédő egy célegyenesnyi, bő 10 másodperces előnnyel vezetett Verstappen előtt. Korainak tűnt a kerékcsere, ám nem volt mit vesztenie a Mercedesnek ezzel a taktikával.

Perez a 12. helyre ért vissza a kerékcseréjét követően, kzövetlenül Vettel mögé. Bottas eközben Norris mögött a negyedik helyen haladt, vele más stratégián volt a Mercedes mint Hamiltonnal. Az, hogy ez a taktika bejött volna-e vagy sem végül nem derült ki, de erről majd később.

Bottas üldözőbe vette Norrist a 21. körben, két körrel később meg is előzte. Szinte ezzel párhuzamosan Perez is átrágta magát Vettelen. Alonso időközben friss gumikért érkezett a boxba, majd Ricciardo elé a nyolcadik helyre tért vissza.

A 25. körben Hamilton, Verstappen, Bottas, Norris, Ocon, Sainz, Leclerc, Alonso, Ricciardo és Perez haladt a top 10-ben.

Perez még a kör végén megelőzte Ricciardót, s miután Ocon kiállt előle kerékcserére, máris a nyolcadik helyen találta magát. Norris a kerékcseréje után a tizenegyedik helyre ért vissza, Gasly mögé.

A 27. körben Leclerc elfékezte magát a célegyenes végén így Alonso meg tudta előzni. Perez hamarosan követte a spanyolt. A két Ferrari egymás után ment a boxba kerékcserére, Sainz a 10., Leclerc a 13. helyre tért vissza.

A 29. körben Perez egy igen kemény, kerék a kerék elleni csatában megelőzte Alonsót és a negyedik helyre lépett előre.

A 30 körben Hamiton mögött Verstappen, Bottas, Perez, Alonso, Gasly, Norris, Ocon, Stroll és Sainz haladt pontszerző helyen.

Hatalmas volt a különbség az élen álló kettős és a többiek között. Hamilton bő hat másodperccel ment Verstappen előtt, Bottas lemaradása bő fél perc volt csapattársához képest, Perez pedig 51 másodperccel követte az éllovast.

Bottas a 34. körben defektet kapott és elveszítette esélyét, hogy a dobogóért harcolhasson. Több mint fél kört kellett megtennie, mire visszaért a boxba. A Mercedes szerelői gyorsan dolgoztak, alig több mint 11 másodperc alatt lecserélték a kerekeket és az első vezetőszárnyat is. Hiába minden igyekezet, mint utóbb kiderült, hiába: Bottas autója sérült az incidens során, de azért körözött még egy ideig a finn.

Perez így hirtelen dobogós helyen találta magát, folyamatosan növelve előnyét Alonsóval és a többi üldözőjével szemben. A tizedik, pontszerző helyre Cunoda lépett előre.

Két körrel később Cunoda, majd Gasly is kiállt második kerékcseréjére. A francia Vettel mögé a 11. helyre tért vissza a pályára.

A 42. körben érkezett második kerékcseréjére Verstappen és Perez is, hiszen kellően nagy volt a két csapattárs között az időkülönbség ahhoz, hogy egymás után hozza ki őket a Red Bull egy körön belül. A Mercedes ezúttal sem kockáztatott, hiszen nem volt miért: a következő körben Hamilton is behajtott a boxba friss gumikért.

Hamilton természetesen az élre tért vissza, mögötte Verstappen, Alonso, Norris, Ocon, Stroll, Perez, Sainz, Leclerc és Vettel haladt pontszerző helyen ekkor.

11 körrel a vége előtt Perez megelőzte Strollt majd Ocont is. Az utóbbi előzésnél nem volt egyszerű a mexikói dolga, hiszen, az Alpine pilótája megpróbált visszatámadni, ám Ocon nem járt sikerrel.

Az 50. körben némi meglepetésre kihívták Norrist is, nem tudott tehát a Ferrarik előtt maradni, ami a Ferrari és a McLaren konstruktőri harmadik helyért vívott csatájának szempontjából volt érdekes elsősorban. Norris csak Vettel mögé a 10. helyre ért vissza.

Egy körrel később Bottast behívták a boxba, hogy parkolja le autóját a Mercedes garázsába - vélhetően azzal a szándékkal, hogy büntetés nélkül sebességváltót tudjanak majd cserélni az autójában. Felpörögtek az események: még ugyanebben a körben Russell, egy körrel később pedig a Williams másik pilótája, Latifi is defektet kapott! Russell még visszaért a boxba így folytathatta a futamot, Latifi azonban nem, így autójával a pálya szélére lehúzódva feladta a versenyt.

A győzelemért nem, a leggyorsabb körért viszont még folyt a csata. A Mercedes Bottas elvesztésével taktikai hátrányba került, Verstappen ráadásul megengedhette magának, hogy annak ellenére, hogy övé volt a leggyorsabb kör, még kimenjen egy friss szett abroncsért. Több mint 41 másodperccel vezetett ugyanis Verstappen Alonso előtt. A holland a kerékcserére a virtuális biztonsági autó alatt kerített sort, amit Latifi autójának kiemelése miatt rendeltek el. Verstappen így kisebb időveszteséggel tudott a boxba hajtani.

A dobogó alsó fokáért Alonso és Perez küzdött a futam végén. A spanyol megnyugtató, bő 5 másodperces előnnyel vezetett a mexikói előtt az utolsó körben, így nem is a miatt aggódott, hogy megelőzi Perez, hanem sokkal inkább annak kapcsán, hogy kibírják-e a gumijai a végéig. Korábban csapata figyelmeztette, hogy kímélje a bal első gumiját amennyire csak tudja.

A futamot meggyőző fölénnyel nyerte Hamilton, Verstappen azonban elérte, hogy előnye a lehető legminimálisabb mértékben csökkenjen, miután az ő neve mellé került a leggyorsabb kör.

Alonso beért a harmadik helyre, így a 2014-es Magyar Nagydíjat követően, 7 év után állhatott újra a pódiumra a kétszeres világbajnok.

Az egyéni pontversenyt Verstappen vezeti 8 pontos előnnyel Hamilton előtt. A Mercedes még vezeti a konstruktőrök versenyét, de Bottas kiesésével értékes pontot vesztettek a németek, így mindössze 5 ponttal előzik meg a Red Bullt.

A 2021-es Katari Nagydíj végeredménye:

  1. Lewis Hamilton (Mercedes) 25 pont
  2. Max Verstappen (Red Bull) 18+1 pont (leggyorsabb kör)
  3. Fernando Alonso (Alpine) 15 pont
  4. Sergio Perez (Red Bull) 12 pont
  5. Esteban Ocon (Alpine) 10 pont
  6. Lance Stroll (Aston Martin) 8 pont
  7. Carlos Sainz (Ferrari) 6 pont
  8. Charles Leclerc (Ferrari) 4 pont
  9. Lando Norris (McLaren) 2 pont
  10. Sebastian Vettel (Aston Martin) 1 pont
  11. Pierre Gasly (AlphaTauri)
  12. Daniel Ricciardo (McLaren)
  13. Cunoda Juki (AlphaTauri)
  14. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)
  15. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
  16. Mick Schumacher (Haas)
  17. Nikita Mazepin (Haas)
  18. George Russell (Williams)
  19. Nicholas Latifi (Williams) kiesett
  20. Valtteri Bottas (Mercedes) kiesett

A pilóták élmezőnyének állása:

  1. Max Vestappen (Red Bull) 351,5 pont
  2. Lewis Hamilton (Mercedes) 343,5 pont
  3. Valtteri Bottas (Mercedes) 203 pont

A konstruktőrök élmezőnyének állása:

  1. Mercedes 546,5 pont
  2. Red Bull 541,5 pont
  3. Ferrari 297,5 pont