Nagyobb csata folyt a leggyorsabb körért mint a futamgyőzelemért, a show-t azonban a spanyol lopta el ezúttal.
Katari Nagydíj: így alakult ki a végleges rajtsorrend
Az időmérő edzést Hamilton nyerte Verstappent megelőzve. A második sorba Bottas és Gasly, a harmadikba pedig Alonso és norris kvalifikálta magát, Perez csak a 11. rajtkockát foglalhatta el.
Nem maradt azonban ez a sorrend vasárnapra, hiszen Bottas három, Verstappen pedig öt rajthelyes büntetést kapott az időmérő edzést követően, mivel figyelmen kívül hagyták a dupla sárga zászlót, amikor Gasly defektet kapott az időmérő utolsó pillanataiban. A finn így csak a hatodik, míg a holland csak a hetedik rajtkockából várhatta a piros lámpák kialvását.
Pierre Gasly életében először indulhatott az első sorból, Hamiltonnak pedig jelentősen megnövekedtek az esélyei annak kapcsán, hogy elsőként forduljon el a rajtot követően.
A futam
A rajtot követően különösebb meglepetés nem történt: Hamiltont nem tudták lerajtolni, Gasly maradt második, Alonso a harmadik, Norris pedig a negyedik. Verstappen remekül rajtolt és hamarosan Norrist megelőzve a negyedik helyre kapaszkodott fel. Alonso eközben elment Gasly mellett és Hamilton mögött a második pozícióban találta magát.
LAP 6/57
— Formula 1 (@F1) November 21, 2021
What a start in Qatar from Max Verstappen!
He's already up to P2, having started in P7 ?
The battle between him and Lewis Hamilton is ON! ?#QatarGP ?? #F1 pic.twitter.com/nepwvVwfy0
Perez két helyet javított, Bottas viszont öt pozíciót veszített a rajtnál ami szinte érthetetlen, hiszen a Mercedes szinte az egész hétvége során bombaerősnek tűnt.
A rajt ismétlésénél látszott, milyen nagyszerűen rajtolt Verstappen, aki közel járt ahhoz, hogy Alonsót is megelőzze, ám a spanyol “rázárta” az ajtót így Verstappennek átmenetileg vissza kellett vennie ambicióiból.
Az első kört követően Hamilton, Alonso, Gasly, Verstappen, Norris, Ocon, Sainz, Cunoda, Perez és Stroll haladt az első tízben.
A negyedik körben Verstappen szikrákat szórva előzte Gasly-t a célegyenesben, így üldözőbe vehette Alonsót. Nem volt nehéz dolga a hollandnak, hiszen a francia lecsúszott a célegyenes elején a pályáról, így a kigyorsítása nem sikerült ideálisra.
Az ötödik körben Verstappen gyakorlatila elhaladt Alonso mellett, a spanyol nem is védekezett - nem lett volna értelme, akkora volt a tempókülönbség az autók között. Hamilton ekkorra már négy másodperces előnyt épített ki az élen.
Időközben Perez is igyekezett minél előrébb kerülni, Cunodát megelőzve a nyolcadik helyre jött fel. Hamarosan Sainzot támadta, s egy ponton már úgy tűnt, meg is tudja előzni de lecsúszott a célegyenes végén az ideális ívről így a Ferrari versenyzője maradt elöl. A másik Ferrarival Leclerc megkezdte a felzárkózást, Räikkönent megelőzve a 12. pozícióba lépett előre.
A hetedik körben aztán elment Perez Sainz mellett, s hamarosan Ocont is megelőzte. Bottas is beért a top10-be, miután Cunodát maga mögé utasította. Hallhattuk is a csapatrádión, ahol Toto Wolff nyomatékosan arra ösztökéli a finnt, hogy kapja el az előtte haladókat.
A boxkiállásokat Cunoda kezdte meg, aki a tizedik körben cserélt kerekeket. A 12. körben Norris Perez elől előre menekült és megelőzte Gaslyt, átvéve a negyedik helyet. Gasly különösebb ellenállást nem mutatva engedte el az anyacsapat versenyzőjét, Perezt maga mellett a célegyenesben.
Hamilton mögött Verstappen bő hat másodperccel volt ekkor lemaradva, Alonso viszont már 25 másodperces hátrányban volt az éllovashoz képest.
A 14. kör kezdetén Hamilton, Verstappen, Alonso, Norris, Perez, Gasly Ocon, Sainz, Bottas és Stroll volt a legjobb 10-ben.
Gasly volt az, aki először cserélt kereket az első tízből, a 18. helyre ért vissza a pályára kerek egy perces hátránnyal.
A 15. körben Bottas átugrotta Sainzot és átvette tőle a hetedik helyet. Perez pedig Norrist előzte meg, a tizenegyedik helyről rajtoló mexikói így a negyedik helyről folytathatta az 57 körös futamot. Bottas játszi könnyedséggel haladt el Ocon mellett. A szezon végéhez közeledve egyre inkább erősödött az ember azon érzése, hogy a Mercedes és a Red Bull eggyel magasabb kategóriát képviselő autóval vesz részt a Száguldó Cirkuszban.
A 18. körben Verstappen úgy döntött, megpróbál alávágni Hamiltonnak. Eközben Hamilton egy leggyorsabb körrel igyekezett sietve körbeérni a pályán. Verstappen a második helyre visszaért Alonso elé, ami mindent elmond a két élcsapat erőfölényéről. A Mercedes alkalmazkodott a Red Bullhoz, így nem történhetett helycsere az élen, a címvédő egy célegyenesnyi, bő 10 másodperces előnnyel vezetett Verstappen előtt. Korainak tűnt a kerékcsere, ám nem volt mit vesztenie a Mercedesnek ezzel a taktikával.
Perez a 12. helyre ért vissza a kerékcseréjét követően, kzövetlenül Vettel mögé. Bottas eközben Norris mögött a negyedik helyen haladt, vele más stratégián volt a Mercedes mint Hamiltonnal. Az, hogy ez a taktika bejött volna-e vagy sem végül nem derült ki, de erről majd később.
Bottas üldözőbe vette Norrist a 21. körben, két körrel később meg is előzte. Szinte ezzel párhuzamosan Perez is átrágta magát Vettelen. Alonso időközben friss gumikért érkezett a boxba, majd Ricciardo elé a nyolcadik helyre tért vissza.
A 25. körben Hamilton, Verstappen, Bottas, Norris, Ocon, Sainz, Leclerc, Alonso, Ricciardo és Perez haladt a top 10-ben.
Perez még a kör végén megelőzte Ricciardót, s miután Ocon kiállt előle kerékcserére, máris a nyolcadik helyen találta magát. Norris a kerékcseréje után a tizenegyedik helyre ért vissza, Gasly mögé.
A 27. körben Leclerc elfékezte magát a célegyenes végén így Alonso meg tudta előzni. Perez hamarosan követte a spanyolt. A két Ferrari egymás után ment a boxba kerékcserére, Sainz a 10., Leclerc a 13. helyre tért vissza.
A 29. körben Perez egy igen kemény, kerék a kerék elleni csatában megelőzte Alonsót és a negyedik helyre lépett előre.
A 30 körben Hamiton mögött Verstappen, Bottas, Perez, Alonso, Gasly, Norris, Ocon, Stroll és Sainz haladt pontszerző helyen.
LAP 30/57
— Formula 1 (@F1) November 21, 2021
Some epic wheel-to-wheel as Sergio Perez charges at Fernando Alonso ?
Alonso fights hard but Perez forces his way past to move up to P4 ?#QatarGP ?? #F1 pic.twitter.com/HAu6hATgWX
Hatalmas volt a különbség az élen álló kettős és a többiek között. Hamilton bő hat másodperccel ment Verstappen előtt, Bottas lemaradása bő fél perc volt csapattársához képest, Perez pedig 51 másodperccel követte az éllovast.
Bottas a 34. körben defektet kapott és elveszítette esélyét, hogy a dobogóért harcolhasson. Több mint fél kört kellett megtennie, mire visszaért a boxba. A Mercedes szerelői gyorsan dolgoztak, alig több mint 11 másodperc alatt lecserélték a kerekeket és az első vezetőszárnyat is. Hiába minden igyekezet, mint utóbb kiderült, hiába: Bottas autója sérült az incidens során, de azért körözött még egy ideig a finn.
LAP 37/57
— Formula 1 (@F1) November 21, 2021
Fernando Alonso's view of that Valtteri Bottas puncture... ?✨#QatarGP ?? #F1 pic.twitter.com/WJPrW63l4Q
Perez így hirtelen dobogós helyen találta magát, folyamatosan növelve előnyét Alonsóval és a többi üldözőjével szemben. A tizedik, pontszerző helyre Cunoda lépett előre.
Két körrel később Cunoda, majd Gasly is kiállt második kerékcseréjére. A francia Vettel mögé a 11. helyre tért vissza a pályára.
A 42. körben érkezett második kerékcseréjére Verstappen és Perez is, hiszen kellően nagy volt a két csapattárs között az időkülönbség ahhoz, hogy egymás után hozza ki őket a Red Bull egy körön belül. A Mercedes ezúttal sem kockáztatott, hiszen nem volt miért: a következő körben Hamilton is behajtott a boxba friss gumikért.
Hamilton természetesen az élre tért vissza, mögötte Verstappen, Alonso, Norris, Ocon, Stroll, Perez, Sainz, Leclerc és Vettel haladt pontszerző helyen ekkor.
11 körrel a vége előtt Perez megelőzte Strollt majd Ocont is. Az utóbbi előzésnél nem volt egyszerű a mexikói dolga, hiszen, az Alpine pilótája megpróbált visszatámadni, ám Ocon nem járt sikerrel.
LAP 48/57
— Formula 1 (@F1) November 21, 2021
Ocon does fight hard, but in the end he can't hold Perez off - and the Red Bull man moves up to P5
Tense final few laps coming up in the battle for P3 and a podium place! ?#QatarGP ?? #F1 pic.twitter.com/9v5d7DXezN
Az 50. körben némi meglepetésre kihívták Norrist is, nem tudott tehát a Ferrarik előtt maradni, ami a Ferrari és a McLaren konstruktőri harmadik helyért vívott csatájának szempontjából volt érdekes elsősorban. Norris csak Vettel mögé a 10. helyre ért vissza.
Egy körrel később Bottast behívták a boxba, hogy parkolja le autóját a Mercedes garázsába - vélhetően azzal a szándékkal, hogy büntetés nélkül sebességváltót tudjanak majd cserélni az autójában. Felpörögtek az események: még ugyanebben a körben Russell, egy körrel később pedig a Williams másik pilótája, Latifi is defektet kapott! Russell még visszaért a boxba így folytathatta a futamot, Latifi azonban nem, így autójával a pálya szélére lehúzódva feladta a versenyt.
A győzelemért nem, a leggyorsabb körért viszont még folyt a csata. A Mercedes Bottas elvesztésével taktikai hátrányba került, Verstappen ráadásul megengedhette magának, hogy annak ellenére, hogy övé volt a leggyorsabb kör, még kimenjen egy friss szett abroncsért. Több mint 41 másodperccel vezetett ugyanis Verstappen Alonso előtt. A holland a kerékcserére a virtuális biztonsági autó alatt kerített sort, amit Latifi autójának kiemelése miatt rendeltek el. Verstappen így kisebb időveszteséggel tudott a boxba hajtani.
A dobogó alsó fokáért Alonso és Perez küzdött a futam végén. A spanyol megnyugtató, bő 5 másodperces előnnyel vezetett a mexikói előtt az utolsó körben, így nem is a miatt aggódott, hogy megelőzi Perez, hanem sokkal inkább annak kapcsán, hogy kibírják-e a gumijai a végéig. Korábban csapata figyelmeztette, hogy kímélje a bal első gumiját amennyire csak tudja.
A futamot meggyőző fölénnyel nyerte Hamilton, Verstappen azonban elérte, hogy előnye a lehető legminimálisabb mértékben csökkenjen, miután az ő neve mellé került a leggyorsabb kör.
Alonso beért a harmadik helyre, így a 2014-es Magyar Nagydíjat követően, 7 év után állhatott újra a pódiumra a kétszeres világbajnok.
Az egyéni pontversenyt Verstappen vezeti 8 pontos előnnyel Hamilton előtt. A Mercedes még vezeti a konstruktőrök versenyét, de Bottas kiesésével értékes pontot vesztettek a németek, így mindössze 5 ponttal előzik meg a Red Bullt.
A 2021-es Katari Nagydíj végeredménye:
- Lewis Hamilton (Mercedes) 25 pont
- Max Verstappen (Red Bull) 18+1 pont (leggyorsabb kör)
- Fernando Alonso (Alpine) 15 pont
- Sergio Perez (Red Bull) 12 pont
- Esteban Ocon (Alpine) 10 pont
- Lance Stroll (Aston Martin) 8 pont
- Carlos Sainz (Ferrari) 6 pont
- Charles Leclerc (Ferrari) 4 pont
- Lando Norris (McLaren) 2 pont
- Sebastian Vettel (Aston Martin) 1 pont
- Pierre Gasly (AlphaTauri)
- Daniel Ricciardo (McLaren)
- Cunoda Juki (AlphaTauri)
- Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
- Mick Schumacher (Haas)
- Nikita Mazepin (Haas)
- George Russell (Williams)
- Nicholas Latifi (Williams) kiesett
- Valtteri Bottas (Mercedes) kiesett
A pilóták élmezőnyének állása:
- Max Vestappen (Red Bull) 351,5 pont
- Lewis Hamilton (Mercedes) 343,5 pont
- Valtteri Bottas (Mercedes) 203 pont
A konstruktőrök élmezőnyének állása:
- Mercedes 546,5 pont
- Red Bull 541,5 pont
- Ferrari 297,5 pont