2023. július 03. | 15:07

Pályaelhagyás miatt összesen 20 darab büntetést kaptak a pilóták, a szövetség szerint változtatni kéne a Red Bull Ring utolsó kanyarjain.

Senkitől sem zavartatva, könnyedén nyerte Max Verstappen a Forma-1-es Osztrák Nagydíjat. Ez volt a holland pilóta hetedik győzelme 2023-ban, a Red Bull egyelőre megállíthatatlan ebben a szezonban.

Az élen túl sok izgalmas dolog nem történt, sokkal inkább a futam során kiosztott büntetések száma szolgáltat beszédtémát. A versenybírók pályaelhagyás miatt szórták az 5 másodperceket, Cunoda például hétszer is vétett a szabályok ellen.

A leintést követően az Aston Martin óvást nyújtott be a végeredménnyel kapcsolatban, a beadványnak az FIA helyt adott, melynek nyomán újabb vizsgálatot indítottak, és osztottak ki további büntetéseket.

„A pálya vonalvezetéséből adódóan számos pilóta rendszeresen átlépte a határolóvonalakat, ezért egy olyan példátlan helyzet alakult ki, melyben nem tudtunk minden szabálysértést a futam közben megvizsgálni. Több mint 1200 esetről van szó, lehetetlen ennyi eseményre reagálni” – fogalmazott az FIA egyik szóvivője.

A versenyt követő büntetések miatt jelentősen változott a végeredmény. Carlos Sainz a 4. pozíció helyett a 6. helyen végzett, a spanyol mellett többek között Lewis Hamilton is kapott még 10 másodpercet. Esteban Ocon nyakába 30 másodpercnyi büntetést pakoltak, ezzel az Alpine pilótája lett az Osztrák Nagydíj negatív rekordere.

Az FIA szakemberei kiemelték, már korábban kérték a Red Bull Ring munkatársait, hogy helyezzenek el kavicságyat a 9-es és 10-es kanyar kijáratánál, ahol a szabálysértések többsége történt. Az aszfaltozott bukótér miatt ugyanis a pilóták előszeretettel kiszélesítik a pályát, hogy ezzel jobb köridőt tudjanak teljesíteni.

„Ez a rengeteg büntetés egy kicsit amatőr színben tünteti fel a sportágunkat. Szerintem kellene valami fizikai akadály, akkor a versenyzők nem mernének kimenni a pálya szélére. Így sokszor észre sem veszik, ha szélesebben fordulnak. Az autóból ugyanis nem látszik a fehér vonal, ezért érzésből kell vezetni. A Moto GP miatt nem szeretik a kavicságyakat alkalmazni, ezért valami átmeneti, csak a Forma-1-es futamokra szóló megoldásra lenne szükség” – tette hozzá Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.

A korábbi években úgynevezett „hurka” kerékvetőket alkalmaztak Ausztriában, ezeket azonban az autókra leselkedő sérülésveszély miatt megszüntették. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, a pályahatárokkal kapcsolatban egy sokkal megengedőbb megközelítésre van szükség.

„Mindenki elég nehéz helyzetben van. Az FIA szeretne érvényt szerezni a szabályoknak. Vannak kamerák, érzékelők, a döntéshozók nézegetik a felvételeket. Mi ugyanezt tesszük a mérnökeinkkel. Próbálunk arra is figyelni, ha minket büntetnek, akkor más csapatok ne ússzák meg. A szurkolók és a pilóták számára elég frusztráló ez a rengeteg büntetés. Vagy visszatérünk a magasabb kerékvetőkhöz, vagy hagyjuk a versenyzőket a lehető leggyorsabb vonalvezetésen közlekedni. Ez egy remek pálya, az izgalmas futamok érdekében azonban megoldást kell találni a problémákra” – mondta Toto Wolff.

A Forma-1 2030-ig meghosszabbította a Red Bull Ring szerződését, az Osztrák Nagydíjnak tehát továbbra is biztos helye van a versenynaptárban.

Guenther Iby/SEPA.Media /Getty Images