2021. szeptember 12. | 14:06

Sokakban felvetődik a kérdés, hogy miért létezik ez a szabály egyáltalán?

Sokakban felvetődik a kérdés, hogy miért létezik ez a szabály egyáltalán?

Az FIA technikai szabályzatának 6.62-es pontjának megsértése miatt Sebastian Vettel elveszítette a 2021-es Magyar Nagydíjon szerzett második helyét. Az Aston Martin német pilótáját a futamot követően diszkvalifikálták, amiért az előírt 1 liter helyett csak 0,3 liter üzemanyag volt a tankjában. A következőkben a szabály hátterébe nyerhetünk bepillantást.

A Nemzetközi Automobil Szövetség technikai szabályzatának 6.62-es pontja kimondja:

„A csapatoknak biztosítaniuk kell, hogy 1 liter üzemanyag a verseny bármely pontján, mintavételezés céljából rendelkezésre álljon az autókban.”

A fentebb is említett 0,3 liter nyilván nem érte el ezt a mennyiséget, miközben az Aston Martin állította, hogy Vettel autójában volt elég benzin, csak a mintavétel nem járt sikerrel. Nos, a brit istálló a szabályzat 6.61-es pontja ellen is vétett, ugyanis eszerint a csapatoknak biztosítaniuk kell a lehetőséget arra, hogy az autóból az összes üzemanyagot ki lehessen nyerni. Jogosan merül fel a kérdés: miért kell az FIA munkatársainak egyáltalán mintát venni?

A Forma-1-es csapatoknak az adott szezon elején meg kell határozniuk azt az üzemanyagkeveréket, melyet abban az évben használni kívánnak. Ezen később már nem változtathatnak, a mintavételezéssel pedig az FIA a szabálykövető magatartást kívánja ellenőrizni. Ezt az ellenőrzést pedig nem csak vasárnap, a futamot követően eszközölhetik, hanem a versenyhétvége bármely, tetszőleges pontján.

Ennek az előírásnak köszönhetően a pilóták a leintést követő tiszteletkör helyett inkább lehúzódnak a pálya szélére, hogy ne fogyasszanak felesleges üzemanyagot.

Az 1 literes minimumra vonatkozó szabály ugyan már elég régóta érvényben van, ám az 1985-ös San Marinói Nagydíjon még nem kellett ilyesmivel törődniük a csapatoknak. A turbómotor bevezetésével az autók 1300 lóerő feletti teljesítmény leadására voltak képesek, ennek következtében azonban jelentős volt a fogyasztás is. Imolában a hosszú egyenesek és kemény féktávok miatt erre különösen ügyelni kell, így az 1985-ös futam résztvevőinek is spórolniuk kellett (volna) a verseny befejező szakaszában. A rajtot követően Senna vezetett, mögötte De Angelis, Alboreto és Prost küzdött a dobogós helyekért. Az élmenők azonban annyira visszavettek a tempóból, hogy a Ferrarival a 15. helyről rajtoló Stefan Johansson utolérte őket. 3 körrel a leintés előtt Senna drámain lelassult, így a szurkolók legnagyobb örömére a svéd pilóta átvette a vezetést. Ez a tündérmese azonban nem tartott sokáig, mivel Johansson autójából is kifogyott az üzemanyag. Az első helyet Alain Prost örökölte meg, ám a tiszteletkört a francia sem tudta teljesíteni – szerencséjére az ő tankja a célvonal után ürült ki teljesen. Két órával később azonban a Professzort kizárták, mert autója nem felelt meg a minimális súlykövetelményeknek. A hivatalos győztes így Elio De Angelis lett, aki a turbó meghibásodása miatt nem tudott akkora tempót diktálni, így az autója kevesebb üzemanyagot fogyasztott.

Szerinted van értelme ennek az 1 literes mintavételi szabálynak, vagy csak egy újabb olyan korlátozást jelent, ami visszafogja a Forma-1-es autók tempóját?