2022. július 25. | 17:54

Vajon az egykor ünnepelt sztárok átadják a helyüket a fiatalabb generációnak? Összeszedtük, mi a helyzet az egyes csapatok háza táján.

Már nagyjából elkezdett körvonalazódni, hogy melyik csapatoknál melyik pilóták versenyezhetnek a Forma-1 2023-as szezonjában. Van azonban jócskán olyan ülés, amelynek bizonytalan a sorsa, így ezen írásunkban igyekszünk tisztázni ezeket a kérdéseket.

Red Bull

A Red Bull már az év elején bejelentette, hogy 2028-ig meghosszabbították Max Verstappen szerződését, akit mesés fizetéssel láncoltak magukhoz az energiaitalosok. A hírek szerint 40-50 millió dollárt kereshet a címvédő évente. A csapat úgy döntött, hogy két további szezonra megtartja Sergio Perezt. A mexikói új szerződése 2024 végéig szól.

Perez kerékcseréje
A Red Bull összeszokott csapatként várja a következő két szezont | Fotó: Depositphotos 

A következő két évben tehát nem várható üresedés a Red Bullnál, utána viszont Perez helyére érkezhet új versenyző. A mexikói ugyanis szerződésének lejártakor közel 35 esztendős lesz. Persze ha stabilan támogatja Verstappent, akkor még az sem kizárt, hogy újabb két évvel meghosszabbítják majd a kontraktusát, hiszen emlékezhetünk, hogy mind Webber, mind Coulthard is 37 éves volt, amikor a Red Bull színeiben visszavonult az F1-től.

Mercedes

Miután két télen is az volt a fő beszédtémák egyike a Száguldó Cirkusz világában, hogy vajon marad-e a Mercedesnél Hamilton, legutóbb két évre kötelezte el magát a hétszeres bajnok. Hamilton így a következő idény végéig szóló szerződéssel rendelkezik. Az, hogy utána folytatja-e, nyilvánvalóan attól fog függeni, hogy a Mercedes képes lesz-e jövőre a bajnoki címért harcolni. Nyolc világbajnoki címmel a zsebében valószínűleg visszavonulna Hamilton, aki többször is hangoztatta, hogy szeretne még más dolgokkal is foglalkozni az életben, például a zenével.

Hamilton
Hamilton legalább egy évet még biztosan marad a Mercedesnél | Fotó: Depositphotos

A szezont erősen kezdő George Russell lecserélésére semmi oka nincs a Mercedesnek, aki folyamatosan stabilan teljesít, és annak ellenére, hogy rendre van négy gyorsabb autó a mezőnyben a Mercedesnél, Russell idén már négyszer is felállhatott a dobogóra. Az ifjú brit neve mellett jelenleg is több pont szerepel a neve mellett, mint veterán csapattársának. Az nem tisztázott, hogy meddig érvényes Russell kontraktusa, de a hírek több éves megállapodásról szóltak idei szerződtetése előtt, így 2023-ra biztos helye van a németeknél.

Ferrari

Az olaszok bombaerős versenyzőpárossal rendelkeznek, és idén az autójuk is versenyképesnek tűnik. Igaz, mind a világbajnoki címre pályázó Charles Leclerc, mind Carlos Sainz vétett több vezetői hibát az idén, ennek ellenére nehéz volna azt mondani, hogy bármelyiküknek is kifelé áll a szénája.

Sainz és Leclerc
Sainz és Leclerc helye biztos a Ferrarinál | Fotó: Depositphotos

Leclerc és Sainz is a 2024-es szezon végéig szóló szerződéssel rendelkezik, így nyugodtak lehetnek a helyük kapcsán. Ha az idény második felében megbízhatóbb lesz alattuk a technika, és a kezük sem remeg meg, akkor még bármelyikük ledolgozhatja a Verstappennel szembeni hátrányát. Hogy mi lesz 2024 után, annak kapcsán még korai volna találgatásokba bocsátkozni. Nem volna meglepő, ha mindkettejükkel hosszabbítanának a maranellóiak, hiszen Leclerc még mindig csak 24 éves, de Sainz sem nevezhető idősnek a maga 27 esztendőjével.

McLaren

Lando Norris az idényt megelőzően hosszútávú szerződést kötött a McLaren csapatával, egészen a 2025-ös idény végéig elkötelezte magát a wokingi istállónál. Sokan kérdőbe vonták, hogy miért kötött ilyen hosszú megállapodást, ám ahogyan a fentiek mutatják, túl sok megüresedő hely nem lesz a top csapatoknál, talán csak Lewis Hamilton helye az, amire joggal pályázhatna az elképesztően tehetséges brit a nem túl távoli jövőben.

Az istálló másik versenyzője, az egykoron világbajnoki esélyesként emlegetett Daniel Ricciardo széke viszont erősen ingatagnak tűnik. Zak Brown az év elején már kifejtette, többet várnak az örök mosolygó ausztráltól, akinek mostanában nem sok oka volt a jó kedvre. Ricciardo eddig harmad annyi pontot sem szerzett, mint Norris, s míg ifjú csapattársa idén már állhatott a dobogón, addig Ricciardónak a legjobb eredménye mindössze egy hatodik hely.

McLaren
Ricciardo helye kérdéses, Norrisé biztos 2023-ra | Fotó: Depositphotos

Benne van akár az is a pakliban, hogy Ricciardóval a McLaren idő előtt szerződést bont. Ez esetben a Formula E-bajnok Nyck de Vries vagy akár a jelenleg Williamsnél versenyző Alexander Albon szerződtetése is szóba jöhet. Korábban Pierre Gasly neve is felvetődött, ő azonban marad az AlphaTaurinál, Sebastian Vettelről pedig úgy hírlik, vagy az Aston Martinnál folytatja, vagy szögre akasztja a sisakját. Szóba jött még az Indycarban már bizonyított Colton Herta is, aki tesztelte is már a McLarent, de a regnáló F2-es bajnok Oscar Piastri is eséllyel pályázik Ricciardo helyére, akit az Alpine abban az esetben kölcsön adna, ha Alonso marad a franciáknál.

Alpine

A francia csapat francia pilótájával, Esteban Oconnal 2024-ig szóló kontraktus van érvényben. A szurkolók egy részének az a sejtése, hogy Ocont favorizálják az istállón belül, ugyanakkor azt kevesen gondolják, hogy azért van több pontja a franciának, mert jobbak lennének a képességei mint Alonsónak.

Alonso fölött viszont nagyon úgy néz ki, nem járt el még az idő. Az egykörös tempójára és a versenytempójára sem lehet panasz, ám egyelőre nincs még szerződése 2023-ra. Az Alpine jelenleg a McLaren előtt jár, és a negyedik legjobb csapat a mezőnyben, ám a dobogóért még nem tudott érdemben harcolni a csapat egyik versenyzője sem. Kérdés, hogy lesz-e motivációja a spanyolnak úgy, hogy nincsenek egyértelmű jelek annak tekintetében, hogy ez a szezon második felére megváltozhatna. A jelek egyébként mindennek ellenére arra utalnak, hogy Alonso élvezi a versenyzést, és meg fogja hosszabbítani legalább egy évvel a szerződését.

Alonso
Alonso jó formában van, meglepő lenne, ha nem folytatná | Fotó: Depositphotos

Amennyiben Alonso mégis a visszavonulás mellett dönt, akkor a korábban már említett Oscar Piastri kaphat lehetőséget újoncként a bizonyításra.

AlphaTauri

A Red Bull fiókcsapata nemrég jelentette be, hogy Pierre Gasly 2023 végéig marad a csapatnál. Az istálló másik pilótája, Cunoda Júki mindössze 5 ponttal szerzett eddig kevesebbet, mint francia márkatársa. A japánnak nincs még szerződése 2023-ra, a legutóbbi hat futamon pedig esélye sem volt a pontszerzésre. Cunodának össze kell kapnia magát, hiszen tudjuk jól, hogy a Red Bullnál nem kegyelmeznek: aki nem teljesít, attól rövid úton megválnak.

Cunoda
Cunodának még bizonyítania kell | Fotó: Depositphotos

Aston Martin

A csapat egyik jelenlegi pilótájának sincs még szerződése 2023-ra. Jelenleg a négyszeres bajnok Sebastian Vettel áll előrébb, aki több mint háromszor annyi pontot gyűjtött, mint Lance Stroll. A csapat kifejezte, hogy szeretnék, ha velük maradna Vettel, kérdés, hogy lesz-e motivációja a németnek. Az idei szezon nem úgy alakult eddig, ahogy az Astonnál remélték, kérdés, hogy meg tudják-e győzni Vettelt arról, hogy a jövőben ez másként lesz.

a két Aston Martin
Az Aston Martinnál papíron még semmi sem dőlt el | Fotó: Depositphotos

Lance Stroll aligha kerül lapátra, feltéve, ha szeretné folytatni, hiszen a csapat tulajdonosa történetesen az édesapja, egy bizonyos Lawrence Stroll.

Alfa Romeo

A Mercedes csapatától az idény előtt szerződtetett Valtteri Bottas több éves szerződést írt alá, így az biztos, hogy 2023-ban is az istállónál versenyez majd. Hogy ki lesz a csapattársa, az egyelőre kérdéses. Bottas eddig 46 pontot szorgoskodott össze, míg Csou Kuan-jü mindössze 5-öt, ami óriási különbség. A kínainak azonban ez az első éve az F1-ben, meglepő volna, ha nem kapna legalább még egy évnyi lehetőséget a bizonyításra.

Csou Kuan-Jü
Csou Kuan-Jü még nem rendelkezik szerződéssel 2023-ra | Fotó: Depositphotos

Williams

A Williams háza táján az elmúlt években már az is nagy sikernek számít, ha pontot tud szerezni egy-egy futamon a csapat. Alexander Albon szerződtetésével jól járt az istálló, be tudta tölteni valamelyest azt az űrt, amely George Russell távozásával keletkezett. Albon szerzett már pontokat a csapatnak, ám többször meglehetősen pechesnek bizonyult. Ugyanakkor csapattársa, Nicholas Latifi sokszor teljesen kilátástalanul harcol a mezőny végén, pontszerzésre igazi esélye még nem is volt az első félév során. Egyik versenyző sem rendelkezik még szerződéssel a következő évre vonatkozólag.

A kérdés igazából nem az, hogy Albont meg akarja-e tartani a csapat, hanem az, hogy nem csábítja-e el másik istálló, például a McLaren. Latifi kapcsán viszont merőben más a helyzet, nem volna meglepő, ha más versenyző kaphatna lehetőséget helyette a 2023-as idényben.

Latifi
Latifi jövője kérdéses, és nem csak a Williamsnél | Fotó: Depositphotos

Haas

Az amerikai csapat többéves szerződést kötött az idény előtt azzal a Kevin Magnussennel, aki a maga részéről korábbi menesztését követően már befejezettnek titulálta F1-es karrierjét. Idén már ötször is pontot szerzett, bizonyítva, hogy egyáltalán nem olyan fakezű ő, mint azt sokan gondolják.

Hogy mi lesz Mick Schumacher sorsa, az viszont továbbra is kérdéses. A német idénye nem indult túl jól, ám a Brit Nagydíjon megtört a jég, sőt, egymás után két futamon is pontot szerzett a legendás Michael Schumacher fia. A Haas csapatának vezetője, Günther Steiner szerint a németnek még bizonyítania kell, ha szeretne magának ülést a csapatnál 2023-ra. Minden bizonnyal örülne, ha további pontokat gyűjtene, és nem törné az autót olyan ütemben, mint tette azt az év elején.

a két Haas között egy Merceedes
Magnussen helye biztos a Haasnál, Mick Schumachernek még bizonyítania kell | Fotó: Depositphotos

Nyitókép: Depositphotos

  • Címkék:
  • F1