A Halo nélkül belegondolni is rossz, mi történhetett volna Hamiltonnal…
Az időmérő edzés és a sprint
Speciális hétvégét rendeztek Olaszországban a hétvégén. Az időmérő edzést Valtteri Bottas nyerte Lewis Hamilton, Max Verstappen és Segio Perez előtt. A Mercedes azonban úgy döntött, Bottas autójában motort cserélnek, amiért a futamon garantált volt, hogy a mezőny végéről rajtolhat csak.
A verseny előtt azonban rendeztek még egy sprintet. Az időmérő edzés végeredményének sorrendjében rajtolhattak el a 18 körös minifutamon a pilóták. A sprint hivatott dönteni arról, hogy fest majd a vasárnapi rajtrács.
A sprint rajtjánál Hamilton csúnyán beragadt, így hiába akarta a Mercedes megcserélni a két pilótáját, végül erre nem került sor. Bottas mögött Verstappen, Ricciardo és Norris futott be, Hamilton csak az ötödik lett. Az első három helyezett rendre 3, 2 illetve egy pontot kapott.
A futam
Ricciardo hatalmas meglepetésre lerajtolta korábbi csapattársát, Verstappent. Hamilton megelőzte Norrist, ám amikor a brit Verstappent is megtámadta volna, a holland letessékelte a pályáról Hamiltont, aki így visszaesett Norris mögé.
Sokáig Ricciardo vezetett, mögötte Verstappen, Norris és Hamilton körözött. A boxkiállásokat az élen álló Ricciardo kezdte meg, egész jól sikerült a kerékcseréje. Nem úgy Verstappené, aki a következő körben 11 másodpercig vesztegelt a boxban álló helyzetben, mire végre gázt adhatott.
Jött Norris és Hamilton is a boxba, Verstappen pedig a kalamajkának köszönhetően Hamilton mögé ért vissza a pályára a 26. kör kezdetén. Verstappen bebújt Hamilton mellé, ám a brit nem hagyott neki helyet, és a két bajnokesélyes összeütközött. Verstappen Red Bullja valósággal megmászta Hamilton autóját. A holland jobb hátsó kereke előbb a brit hátsó vezetőszárnyára pattant, onnan pedig előre felé tartó mozgásban volt a Red Bull. Attól, hogy Hamilton sisakjára essen, a bevezetésekor sok kritikát kapó halo, azaz glória mentette meg. Alighanem ennek a biztonsági alkatrésznek köszönheti Hamilton, hogy ép bőrrel megúszta az esetet, és nem történt szörnyűség.
Another hugely dramatic moment in the Verstappen/Hamilton title battle #ItalianGP #F1 pic.twitter.com/P4J4bN6wX2
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
A biztonsági autó behívását követően Ricciardo körözött tehát az élen, mögötte Leclerc és Norris vágott neki a verseny hajrájának. Norris hamar legyűrte Leclercet, aki a Ferrari gyenge veresnytampója miatt folyamatosan csúszott hátra. Hamarosan kialakult a Ricciardo, Norris, Perez, Bottas, Leclerc, Sainz sorrend, ez a hatos körözött a leintésig a legjobb hatban. Mögöttük Stroll, Alonso, Russell és Ocon haladt még pontszerző helyeken.
Perezt pályaelhagyásért 5 másodpercre büntették, így biztos volt, hogy bukja a dobogót. Bottas egyszer megpróbálta meglőzni a mexikóit, már-már úgy tűnt, sikerül is a manőver, de Perez visszaverte a támadást.
Norris eközben finoman arról győzködte csapatát, hogy helyet kéne cserélniük Ricciardóval, már csak azért, mert hogy ő gyorsabb, és Perez nagyon támadja. Azok után, amin Ricciardo keresztül ment az idény során, a csapat úgy döntött, nem lépi meg a cserét, és Norrisra bízta, miként veri vissza Perez támadását.
Ricciardo végül megnyerte a futamot Norris és Perez előtt. A McLaren utolsó győzelmét a 2012-es Brazil Nagydíjon aratta, 168 versennyel ezelőtt. Az utolsó kettős McLaren győzelemre a 2010-es Kanadai Nagydíjon került sor, 218 futammal korábban.
Momentous #ItalianGP ?? @McLarenF1 pic.twitter.com/lwfwd3SDeE
— Formula 1 (@F1) September 12, 2021
Perez időbüntetése miatt Bottas állhatott fel a dobogó harmadik fokára, a mexikóit visszasorolták Leclerc mögé az ötödik helyre. A leggyorsabb körért járó extra pontot is Ricciardo zsebelhette be.
A futam utáni vizsgálatok eredményeként Max Verstappent három rajthelyes büntetéssel sújtották a Hamiltonnal történt ütközése miatt.
A 2021-es F1-es Olasz Nagydíj végeredménye
- Daniel Ricciardo (McLaren)
- Lando Norris (McLaren)
- Valtteri Bottas (Mercedes)
- Charles Leclerc (Ferrari)
- Sergio Perez (Red Bull)
- Carlos Sainz (Ferrari)
- Lance Stroll (Aston Martin)
- Fernando Alonso (Alpine)
- George Russell (Williams)
- Esteban Ocon (Alpine)
- Nicholas Latifi (Williams)
- Robert Kubica (Alfa Romeo)
- Sebastian Vettel (Aston Martin)
- Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo)
- Mick Schumacher (Haas)
- Nikita Mazepin (Haas)
- Lewis Hamilton (Mercedes)
- Max Verstappen (Red Bull)
- Pierre Gasly (AlphaTauri)
- Cunoda Júki (AlphaTauri)
A pontverseny élmezőnyének állása
- Max Verstappen (Red Bull) 226,5 pont
- Lewis Hamilton (Mercedes) 221,5 pont
- Valtteri Bottas (Mercedes) 141 pont
- Lando Norris (McLaren) 132 pont
- Sergio Perez (Red Bull) 118 pont
- Charles Leclerc (Ferrari) 104 pont
- Carlos Sainz (Ferrari) 97,5 pont
- Daniel Ricciardo (McLaren) 83 pont
- Pierre Gasly (AlphaTauri) 66 pont
- Fernando Alonso (Alpine) 50 pont
A konstruktőri pontverseny állása
- Mercedes 362,5 pont
- Red Bull 344,5 pont
- McLaren 215 pont
- Ferrari 201,5 pont
- Alpine 95 pont
- AlphaTauri 84 pont
- Aston Martin 59 pont
- Williams 22 pont
- Alfa Romeo 3 pont
- Haas 0 pont
Formula 1