Lewis Hamilton és Max Verstappen szó szerint kerék a kerék elleni csatát vívott egymással Szaúd-Arábiában. Végül Hamilton győzött, övé lett a leggyorsabb kör is, így a két vetélytárs így ugyananyi ponttal várhatja a finálét.

A Red Bull versenyzője úgy nyilatkozott, nem volt értelme már küzdenie Hamiltonnal, miután öt másodperces időbüntetést kapott. Kifejtette a véleményét a 27-es kanyarban történt incidensről, melynek során a Mercedes pilótája hátulról nekiütközött. Megnéztük azt is, mit mondott Hamilton és hogyan vélekednek a történekről a csapatvezetők.

Mi vezetett idáig?

Verstappen a kvalifikáción az utolsó körén hibázott. Már csak egy kanyar választotta el attól, hogy remek tempójával magabiztosan megszerezze a pole pozíciót, amikor elfékezte magát és a falnak csapódott jobb hátsó kerekével. Egy ideig kérdéses volt, hogy kell-e váltót cserélni az autójában, amiért 5 rajthelyes büntetést is kapott volna, ám erre végül nem került sor.

Verstappenre azonban rámosolygott a futamon a szerencse. Bár a rajtnál egyik Mercedest sem tudta megelőzni, a biztonsági autó behívásakor jól taktikázott. Hamilton és Bottas is bement kerékcserére, Verstappen kint maradt. Egy ideig köröztek még a versenyzők és úgy tűnt, a Mercedes helyzeti előnyre tett szert, mivel már letudta a kerékcserét. Ám végül kiderült, hogy Mick Schumacher a balesetével úgy rongálta meg a pályát körülvevő elemeket, hogy belátható időn belül nem lehetett folytatni a versenyzést, így piros zászlóval megszakították a futamot a helyreállítási munkálatok időtartamára.

Mivel a szabályok megengedik, így Verstappen természetesen kereket cserélt a megszakítás alatt így az élen folytathatta a futamot úgy, hogy a kötelező kerékcserét már letudta.

Bár az újraindítást követően Hamilton lerajtolta, hamarosan újabb piros zászló következett, amikor Perez, Mazepin és Russell is balesetet szenvedett. Az újabb álló rajtnál már jobban figyelt Verstappen, és visszavette a vezetést, a harmadik helyről vetődve be Ocon és Hamilton elé.

Hamilton támad, Verstappen védekezik, aztán jön a teljes káosz

A vezetést az 50 körös futam 44. köréig őrizte Verstappen. Mielőtt rátérnénk arra, hogy milyen kalandos úton cserélt helyet a két pilóta, nézzük szép sorjában az eseményeket.

A 37. körben Hamilton óriási tempóval érkezett meg a célegyenesben Verstappenre. Kívülről támadta, Verstappen azonban védte pozícióját, méghozzá úgy, hogy egyszerűen átcsúszott az egyes kanyaron, a pályát elhagyva tért vissza arra.

Verstappent előbb arra utasították, hogy adja át a vezető helyet Hamiltonnak, mivel szabálytalanul előnyre tett szert azzal, hogy átvágta a kanyart. Verstappen nem siette el a dolgot, egy ideig ment még Hamilton előtt. A holland úgy taktikázott, hogy a 38. körben a DRS mérési pont előtt, a célegyenest megelőzően engedi el Hamiltont, hogy aztán azonnal visszatámadhasson.

Verstappen lelassított, de a pálya közepén maradt. Hamilton érthető okokból nem szeretett volna a pálya azon pontján elmenni Verstappen mellett, így aztán az a furcsa jelenet alakult ki a pályán, hogy a világbajnoki pontversenyt vezető Verstappen szinte állóra fékezi autóját a versenypálya kellős közepén, míg közvetlen vetélytársa, a nyolcadik világbajnoki címre hajtó Hamilton nem akarja őt megelőzni. Ha valaki életében először lát Forma-1-es futamot, az minden bizonnyal ezen a ponton már feladta annak megértését, hogy tulajdonképpen miről is szól ez a sport.

Egy ponton aztán Hamilton úgy döntött, hogy beadja a derekát és megelőzi a hollandot, ám ekkor már túl késő volt és elkapta Verstappen jobb hátsó kerekét a bal első vezetőszárnyával. Csodával határos módon sem Verstappen nem kapott defektet, sem Hamilton vezetőszárnya nem sérült meg jelentősen, és mindeketten folytatni tudták a futamot a nélkül, hogy ki kellett volna állniuk a boxba kerékcserére vagy új vezetőszárnyért.

Mi történt ezután?

Verstappen az élen maradt és egy ideig nem próbálta meg átadni az első helyet Hamiltonnak. A brit két másodperces hátrányt szedett össze. A 41. körben aztán jött az újabb üzenet, méghozzá Hamiltonnak, hogy ne aggódjon, Verstappennek el kell engednie őt maga mellett.

A 43. körben Verstappen elengedte riválisát, de azonnal visszatámadott, mivel ő nyithatta a DRS-t. Ez a trükk azonban nem jött be, mivel a sportfelügyelők - vélhetően Verstappen késlekedése miatt - már döntöttek: 5 másodperces időbüntetést szabtak ki a hollandra.

Verstappen azonban nem próbált meg kiautózni a hátra lévő szűk hét körben 5 másodperces előnyt, hanem elengedte maga mellett Hamiltont a 44. körben. Nem kellett volna - szóltak rá a csapatrádión, de ekkor már mindegy volt. Hamilton végül ténylegesen az élen fejezte be a futamot, Verstappen pedig a második helyen ért célba.

A futam után Lewis Hamiltont és Max Verstappent is beidézték a felügyelők. A pilóták vallomásait, a videófelvételeket és a telemetriai adatokat figyelembe véve úgy határoztak, elsősorban Verstappen tehető felelőssé az incidensért. Mondhatni, a szokásos 10 másodperces időbüntetést kapta. A holland szerencséjére éppen annyi előnye volt Bottashoz képest, hogy a finn így is mögötte maradt, tehát tulajdonképpen kapott is büntetést Verstappen meg nem is.

Mit gondol az esetről Verstappen?

Verstappen azt nyilatkozta, amikor értesült az öt másodperces büntetés tényéről, már nem látta értelmét küzdeni a győzelemért. Egyszerűen nem volt reális, hogy körönként egy másodpercet adjon Hamiltonnak. Az éllovas szerint nem volt tökéletes a tempójuk ezen a napon és a gumik sem voltak túl jó állapotban a futam vége felé.

Az öt másodperces büntetést nem tartja jogosnak, de a döntésről nem kívánt többet mondani. Annyit ugyanakkor mégis hozzá tett, hogy furcsállja, hogy csak ő kapott büntetést, hiszen mindketten elhagyták a pályát, hiszen ő és Hamilton is túlfutott a fehér vonalon.

Érdekes, hogy kísértetiesen hasonló esetért nem büntették Brazíliában, amit szóvá is tett Verstappen és furcsállja, hogy most ugyanazért büntetés járt. Végül annyit mondott a holland, hogy nem számít, ez már a múlt, nem kíván foglalkozni az üggyel, tekintetét előre szegezi.

Az ütközésük kapcsán úgy nyilatkozott Verstappen, hogy jobbra húzódott, fékezett, visszaváltott, de ennek ellenére Hamilton mögötte maradt. Belenézett a tükörbe és lassult, szerinte kommunikációs hiba történt, ennek volt betudható az, hogy Hamilton nekiment hátulról.

Verstappen bízik abban, hogy bár most azonos pontszáma van neki és Hamiltonnak, a szezonzárón jó hétvégéje lesz neki és a Red Bullnak.

Mi Hamilton véleménye?

Hamilton elmondta, hogy sok pilótával versenyzett 28 éve tartó pályafutása során, sok különböző karakterrel találkozott, és néhányan közülük túllépték a határokat. Utalt ezzel arra, hogy Verstappen talán azt gondolja, rá nem vonatkoznak a szabályok.

A címvédő kijelentette, hogy Verstappen egyértelműen túllépett bizonyos határokon. A brit állítása szerint már sokszor volt kénytelen arra figyelni, hogy elkerülje az ütközést a hollanddal. Elmondása szerint nem bánja, hogy mindig ő az, aki így tesz.

Hamilton szerint Verstappen nyilvánvalóan féktesztelte őt és azt gondolja, azért ott akarta átadni a vezetést vetélytársa, hogy azonnal visszatámadhasson és megelőzhesse őt a célegyenes végén az egyes kanyarban. A hétszeres bajnok azt hitte, hogy letörött az első vezetőszárnya az ütközéstől, ám mint kiderült, csak megrongálódott.

Mit mondanak a csapatvezetők?

Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője úgy nyilatkozott, hogy kizárólag tiszta úton szeretnének bajnokságot nyerni. Ha Max szerez több pontot a szezon végén, akkor kénytelenek lesznek megbékélni ezzel. De csak akkor tudják ezt elfogadni, ha a végeredmény tisztességes versenyzést követően alakul ki.

Wolff úgy véli, Hamilton megérdemelte a győzelmet. Akár ki is eshetett volna, ha eltörik az első vezetőszárnya. Véleménye szerint a futam látványos volt, de nem volt egy jó verseny. Igyekezett visszafogottan fogalmazni és semmi olyasmit nem akart mondani, aminek káros következményei lehetnek rá vagy a csapatára nézve. Szerinte az, hogy Verstappennek több győzelme van, még mindig előnyt jelent a számára.

A Red Bull csapatfőnökének, Christian Hornernek az elmondása szerint értesítették a versenyfelügyelőket, hogy feladják a vezető pozíciójukat, Max pedig lassított, hogy ez végbe is mehessen. Nem akart állást foglalni annak kapcsán, hogy Hamilton a DRS vonal miatt nem ment-e el Hamilton mellett, de Verstappenhez hasonlóan úgy látta, nem lett volna értelme harcolni a győzelemért, ha már úgy történtek a dolgok, ahogy.

Horner szerint a pálya első szektora egyételműen a pilótákon múlt, utána pedig a motorerő dominált. Lenyűgözőnek tartotta, amit Verstappen megtett az egyes szektorban, hogy megőrizze vezető helyét és figyelemre méltónak tartja a holland munkáját. Bár ki ugyan nem mondta, de szavaiból kivehető, hogy egyértelműen Verstappent tartotta jobbnak a pályán mutatott teljesítmény alapján és az szűrhető le Horner szavaiból, hogy Hamilton pusztán az erősebb motorja miatt tudott győzedelmeskedni.

Mi várható a szezonzárón?

A Mercedes 28 pontos előnnyel utazik a szezonzáróra, Abu Dzabiba, Verstappen és Hamilton között pedig elolvadt a pontkülönbség. Minden bizonnyal elképesztő izgalmakra van kilátás annak kapcsán, hogy ki lesz a világbajnok: Lewis Hamilton nyolcadszor vagy Max Verstappen először?