2019. november 12-én, egy évvel ezelőtt jelentette be a Forma-1 vezetése azt a fenntarthatósági tervezetet, amivel 2030-ra teljesen karbonsemlegessé változtatnák a Száguldó Cirkuszt. Ez olyan pontokat foglal magában, hogy mentessé tennék a károsanyag-kibocsátástól az autókat, környezettudatos hatékony motorokat gyártanának és az egész sportot körülvevő infrastruktúrát is eszerint formálnák át, azaz a gyárak megújuló energiával üzemelnének. Ezzel együtt 2025-re zöld lenne minden versenyesemény.

Az F1-es mezőny néhány tagja az Imolában tartott Emilia Romagna Nagydíjon

A program meghirdetésének évfordulóján már részeredményeket is tudtak közölni, továbbá újabb célokat is megfogalmaztak. Ezek közé tartozik az is, hogy egy szakemberekből álló munkacsoport csak és kizárólag azt vizsgálja, hogy hogyan lehetne leghatékonyabban kombinálni a hibrid motorokat és a szén-dioxid kibocsátástól semleges üzemanyagokat. A sportág által kiadott nyilatkozatban elmondják, hogy habár a sportág szén-dioxid kibocsátásnak nagyon kis százalékát adják az autók, számukra mégis nagyon fontos, hogy egyfajta példaként járjanak el az autóipari partnerekkel és a társadalommal kapcsolatban is. Azt is kiemelték továbbá, hogy a Földön 1,1 milliárd gépjárműből egymilliárd belső égésű motorral működik, amelyet nem lehet kizárólag az elektromossággal megoldani. A megoldás inkább a fenntartható üzemanyagokban és az új, fejlettebb technológiákban lehet, amelyben iránymutató lehet a Forma-1.

Ezzel kapcsolatban legközelebb 2026-ben szeretnének új formulára váltani, amivel kapcsolatban már zajlanak a kutatások és fejlesztések. Erről korábban Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is nyilatkozott és elmondta, hogy a jelenlegi konstrukció nem túl élvezetes, a sportág számára három szempontot figyelembe véve kell fejleszteni új motort. Első, hogy megfizethető legyen, hiszen pontosan a nagy felmerülő költségek miatt nem szállnak be olyan márkák, mint a Volkswagen vagy mint a Porsche.

Egy Forma-1-es motor animált elrendezése oldalról

Ezzel kapcsolatban el kell mondani, hogy ha be is lépne egy új márka, a Forma-1 rendszerében csak akkor lehet talpon maradni, ha elképesztő pénzeket öntenek a projektbe. A motorok összetettsége és szabályozása miatt sok évnyi fejlesztő munka eredménye az, hogy valakinek sikerül bent maradnia. Lásd a Hondát, akik négy-öt évig próbálkoztak, majd 2021-től inkább mégis kiszállnak. Ők ráadásul még csak nem is csapatot működtettek, csak motorbeszállítóként voltak jelen.

Horner szerint a második fontos dolog, hogy a motor hangos legyen, olyanokra van szükség, mint a korábbi V8-as, V10-es szívómotorok hangja. A harmadik kulcsfontosságú tényező pedig az, hogy fenntarthatónak és környezetbarátnak kell lenniük az új erőforrásoknak.

A Forma-1 által kiadott közlemény az eredmények között azt is közölte, hogy a járványhelyzet felgyorsított egy-két környezetvédelmi tevékenységet, ami benne volt a programjukban. Ennek következtében a közvetítések esetén törekedtek a távolsági munkafolyamatokra, amelynek köszönhetően sokkal kevesebbet kellett a személyzetnek utaznia, valamint 34 százalékkal tudták csökkenteni a logisztikai terhelést, miközben az irodáikat 100 százalékban megújuló energiaforrások használatára állították át.