2023. november 05. | 15:03

Lefordulsz a székről a röhögéstől, ha meglátod ezeket az ötleteket.

A mesterséges intelligencia bizonyára az élet sok területén jó szolgálatot tehet. A tanácsadás, az ötletelés azonban nem feltétlenül tartozik az erősségei közé.

Sok múlik természetesen azon, hogy az ember mennyire pontosan fogalmazza meg a kérdését. Ezúttal nemes egyszerűséggel a következő kérdésre kellett volna válaszolnia az AI-nak:

Hogyan lehetnének izgalmasabbak az F1-es futamok? Mondj 10 ötletet!

Ennek a kérdésnek a megválaszolása elég kemény próbatételnek bizonyult a mesterséges intelligencia számára. Hogy ez azért volt így, mert magyar nyelven még nem olyan kifinomult a technológia, vagy ez egyszerűen túl bonyolult kérdés, azt ki tudja.

Így tenné izgalmasabbá az F1-es futamokat a mesterséges intelligencia

1. Időrövidítés: Korlátozott idő alatt kell teljesíteni az F1 futamokat. Ez növelné a versenyzők közötti rivalizálást és az izgalmat, mivel a gyorsaság lenne a legfontosabb tényező.

2. Kanyarodó pályák: Olyan pályákat tervezhetnek, ahol gyakrabban kell kanyarodni, és kevés egyenes szakasz van. Ez növelné a előzési lehetőségeket és a verseny szorosságát.

3. Különböző motorok: A csapatoknak többféle motor közül választhatnának, ami kiegyensúlyozná a mezőnyt, és izgalmasabbá tenné a versenyeket.

4. Két futam egy hétvége alatt: Két külön futamot tartanának egy hétvége alatt, ahol az első futam sorrendével megfordítva rajtolnának a versenyzők a második futamon.

5. Rajtolási rendszer: Valós időben változtatható rajtolási rendszert alkalmaznának, amely lehetővé tenné a hátsó helyen induló versenyzők számára a felzárkózást.

6. Véletlenszerű időjárási változások: A pályára eső eső vagy hóvégetalakítaná a verseny dinamikáját, és próbára tenné a versenyzők készségeit.

7. Képzőművészeti elemek: A pályákba művészeti elemeket építenének be, amelyeket a versenyzőknek át kell haladniuk, hogy extra pontokat szerezzenek.

8. Kvalifikációs versenyek: Az alapversenyek előtt rövid kvalifikációs futamokat tartanának, amelyek sorrendje alapján indulnának a főversenyeken.

9. Bónuszpontok és büntetések: Különböző kihívásokért, például a leggyorsabb kör, a legtöbb előzés vagy a legjobb rajtért extra pontokat adnának.

10. Interaktív közönség részvétele: A nézők egyes versenyszakaszok kimenetelét is befolyásolhatnák, például szavazhatnának a DRS (Drag Reduction System) aktiválására vagy a Safety Car bevezetésére.

A mesterséges intelligencia leszögezte, hogy ez a tíz csak néhány példa arra, hogyan lehetne az F1-es futamokat még izgalmasabbá és szórakoztatóbbá tenni. Hozzátette, hogy lényeges, hogy a változtatások ne vezessenek a versenysorozat hagyományainak elvesztéséhez, és továbbra is tiszteletben tartsák az autósport alapelveit.

Rögtön felvetődik a kérdés, hogy vajon ez a tíz felsorolt ötlet maradéktalanul eleget tesz-e ezeknek a követelményeknek. Még ennél is érdekesebb, hogy mit ért az AI valós időben változtatható rajtolási rendszeren? Meg is kértem, hogy fejtse ki, mire gondolt ez alatt.

Valós időben változtatható rajtolási rendszer

A mesterséges intelligencia a válaszában elmondta, hogy a valós időben változtatható rajtolási rendszer egy olyan ötlet, amely lehetővé tenné a versenyigazgatók számára, hogy a verseny előtt és alatt módosítsák a versenyzők rajtolási körülményeit annak érdekében, hogy növeljék a verseny izgalmát és kiegyensúlyozottságát. Ennek a rendszernek a lényege, hogy a versenykezelők figyelembe veszik a versenypálya aktuális állapotát, a versenyzők formáját, az időjárást és más tényezőket, majd döntenek arról, hogy milyen rajtolási módokat alkalmaznak.

Példaként azt hozta fel az AI, hogy a versenykezelők megváltoztathatnák a rajtolási pozíciókat. A versenykezelők elrendelhetik, hogy egy adott versenyt kiegyenlített pozíciókban kelljen kezdeni. Például a gyenge teljesítményű autókkal rendelkező csapatok versenyzői előnyösebb rajtolási pozíciókat kaphatnának, hogy javítsák az esélyeiket.

Ezen felül felvetetette a mesterséges intelligencia a műszaki korlátozások változtatását. Ez alatt azt értette, hogy a versenykezelők változtathatnák a motorerőt vagy a versenyautók műszaki paramétereit annak érdekében, hogy kiegyenlítsék a mezőnyt.

Az időmérő edzés lebonyolításába is belenyúlna az AI. Amennyiben az időmérő edzést rövidebb időre korlátozhatnák, hogy a versenyzőknek kevesebb idő álljon rendelkezésükre az ideális idők eléréséhez, akkor szerinte javulna az előzési esélyek aránya a versenyen.

A mesterséges intelligencia végül azzal zárta gondolatait, hogy ez a rendszer a verseny izgalmát növelné, mivel a versenyzőknek és a csapatoknak rugalmasan kellene alkalmazkodniuk a változó feltételekhez. Azonban fontos megjegyezni, hogy egy ilyen rendszer bevezetése összetett lenne, és körültekintő tervezést és végrehajtást igényelne, hogy megőrizze az F1 hagyományait és az esélyegyenlőséget a versenyzők között.

Mi a fene az a "hóvégetalakítaná"?

Az AI az új szavak megalkotásában is jeleskedik. Ebben egyébként a sportriporterek élen járnak, az e-nyelv szerint 2009 óta vannak adatok a végtelenül ostoba "balesetezik" szóra vonatkozólag. Újabban labdarúgó mérkőzések közvetítésein lehet hallani a legalább annyira bugyuta "gólozik" igét.

A "hóvégetalakítaná" szóra vonatkozólag viszont semmilyen adatot nem találtam az internet kénköves bugyrait feltúrva sem, így megkértem a mesterséges intelligenciát, hogy nevezze nevén a gyereket, és fejtse ki, mit ért ez alatt.

Az AI megosztotta kérdésemre, hogy ez alatt azt érti, hogy a pályára eső eső vagy hóvihar befolyásolhatná a verseny dinamikáját. Ezek az időjárási körülmények drámaian megváltoztathatják a verseny kimenetelét és növelhetik a versenyzők készségeinek és a csapatok stratégiájának fontosságát.

Leírt konkrét hatásokat is, amiket ilyen időjárási változások okozhatnak, amelyek szerinte a következők lehetnek:

1. Csúszós pálya: Az eső vagy hó miatt a pálya csúszóssá válik, ami növeli a kockázatot és a kihívást a versenyzők számára. Egy csúszós pályán a vezetés és a kormányzási technikák kritikusak lesznek.

2. Láthatóság csökkenése: Esőben vagy hóviharban a láthatóság jelentősen romlik, ami megnehezíti a versenyzők számára a másik autók és a pálya környezetének észlelését.

3. Esős- vagy téli abroncsok használata: Az időjárási változások miatt a csapatoknak kénytelenek lehetnek átállni esős- vagy téli abroncsokra, ami más teljesítményparaméterekkel rendelkezik, és más versenystratégiát igényel.

4. Taktikai változások: A csapatoknak módosítaniuk kell a versenystratégiájukat, például a kerékcserék időzítését és az üzemanyag-mennyiséget, hogy a változó körülményekhez alkalmazkodjanak.

5. Kiesések és balesetek: A rossz időjárás veszélyesebb vezetési körülményeket teremthet, ami növeli a kiesés és a balesetek kockázatát.

Az AI hozzátette, hogy összességében az ilyen időjárási változások szokatlan és kiszámíthatatlan elemeket adnak hozzá a versenyhez, amelyek tesztelik a versenyzők készségeit és a csapatok reakcióképességét, és drámai pillanatokat hozhatnak létre a versenyek során.

Az kérdéses, hogy a változó időjárási körülmények mennyire "saját" ötlete a mesterséges intelligenciának. Ezt a lehetőséget ugyanis már jó pár évvel ezelőtt Bernie Ecclestone is felvetette. Az persze nem kizárt, hogy az ötlet nem a saját fejéből pattant elő, hanem ő is segítségül hívta a töprengéshez az AI-t.

Természetesen még kifaggathattam volna a mesterséges intelligenciát, hogy miként tervezne előállítani havazást, vagy hogy fejtse ki a képzőművészeti elemekkel kapcsolatos ötletét. Ezen a ponton viszont úgy éreztem, hogy ezek olyan nevetséges felvetések, hogy jobb, ha egy időre befejezzük a társalgást.

Depositphotos