Az az 1972-es bajnok, Mark Donohue előtt tiszteleg a spanyol matador, akinek egész jók az esélyei
Társszerző: Hajdu Balázs
A 103. Indy 500-as viadalon a McLaren Racing egy régi, jól ismert rajtszámot vonultat fel ismét, ugyanis Fernando Alonso, a McLaren friss nagykövete a 66-os rajtszámú autóval indul. A 66-os rajtszám Mark Donohue 1972-es sikere előtt állít emléket, jelentette be a McLaren Racing a hét elején.
A Forma-1 kétszeres világbajnoka, Fernando Alonso világszenzációt keltett a két évvel ezelőtti Indy 500-as szereplésével, az akkor még aktív F1-es pilóta a nagy áldozatot hozott, hiszen a komoly presztizzsel bíró Monacói Nagydíjat hagyta ki. Az Andretti Autosporttal szövetkezve Alonso az ötödik helyet szerezte meg a kvalifikáción, majd vezette is a versenyt. 27 körrel a vége előtt műszaki hiba miatt visszaesett, és végül a 24. helyen zárta a viadalt. Alosno így is kiérdemelte az Év Újonca díjat, 2019 májusban pedig újra nekiveselkedik a kihívásnak.
A 66-os rajszám története
A 66-os rajtszámnak rövid, de annál emlékezetesebb történelme van. Mark Donohue és a Penske csapat hat alkalommal használta a rajtszámot, első ízben 1969-ben, éppen 50 évvel ezelőtt. Akkor Donohue a negyedik helyről indult, majd hetedik helyen ért célba. Abban az évben ő kapta az Év Újonca díjat. Érdekesség, hogy eredetileg a 6-os rajtszámot akarták kiválasztani, ám az már foglalt volt, így maradt a 66-os.
Donohue második helyen végzett 1970-ben, majd egy évvel később is erről a helyről rajtolt, ám váltóhiba miatt korán kiállni kényszerült. 1972-ben aztán megtört a jég: Donohue mindössze 13 körön át vezetett, és megszerezte az első győzelmet Roger Penske és a McLaren számára. A Penske ma már 17 Indy 500 győzelemmel rendelkezik, ezzel csúcstartó ebben a kategóriában.
A 66-os rajtszámhoz fűződik még néhány érdekes történet. 1947-ben Preston Tucker, a Maverick atyja – akinek az életét a „Tucker: Egy férfi és az álmai“ című film örökítette meg – indult ezzel a rajtszámmal. 1966-ban pedig a NASCAR legenda, Cale Yarborough állt rajthoz a 66-os autóval. 1986-ban Ed Pimm szerepelhetett a 66-ossal. A csapatvezető akkor az a Robert Fernley volt, aki ma a McLaren IndyCar elnöke. Gil de Ferran, a McLaren sportigazgatója 2001-ben a második sorból indult ugyanezzel a rajtszámmal, és végül második helyen ért célba. Két évvel később aztán összejött neki a győzelem, ám ezúttal a 6-os rajtszám díszelgett az autóján.
A 66-os rajtszám csak egyszer került elő az elmúlt 17 Indy 500-as futamon: 2018-ban J.R. Hildebrand vezethette a 66-os számú Dreyer & Reinbold Racing Dallara/Chevrolet autót, mellyel a 11. helyen végzett.
Mire mehet Alonso a 2019-es Indy 500-on?
Alonso idén a McLaren saját csapatával vág neki a megméretettetésnek, a Chevrolet lesz a motorpartnerük. Ezek alapján jók az esélyei, hiszen címvédőnek számít a Chevrolet, lévén, hogy ilyen motorral nyert 2018 májusában Will Power az 500 mérföldes futamon. A spanyol már tesztelte az erőforrást, és valósággal el volt ragadtatva, ami talán egy kis odaszúrás is a Hondának. Mint ismert, 2017-ben a Honda motor füstölt el alatta, ami miatt a Forma-1-ben is sokat bosszankodott.
Zak Brown, a McLaren ügyvezetője bár optimista, nem bízza el magát, véleménye szerint lépésről lépésre kell haladni a győzelem felé. A szakember azt mondta, először a kvalifikáción kell jól teljesíteniük, a sikerhez vezető úton pedig nagy szerepe lesz Gil de Ferrannak, aki többszörös győztesként és csapatvezetőként is tapasztalt.
A stáb összetétele megegyezik azzal, amely 2017-ben felkészítette Alonso autóját a versenyre, amely szintén bíztató. A McLarentől is érkeznek önkéntesek, mindenki azon dolgozik tehát, hogy Alonsónak összejöjjön a Triple Crown, azaz az atuósport tripla koronája. Fernando Alonso korábban már megnyerte a Monacói Nagydíjat a Forma-1-ben, valamint a Le Mans 24 órás versenyt, így ha sikerülne az Indy 500-ast is behúznia, akkor beállítaná Graham Hill elképsztő teljesítményét.
Vajon sikerül neki?