2019. szeptember 29. | 09:44

A W Series véget ért, de vajon lehet-e hamarosan hölgy tagja a Száguldó Cirkusz mezőnyének?

Társszerző: Hajdu Balázs

A W Series-t azzal a céllal hívták életre, hogy női versenyzők eljussanak a sportág csúcsára. A kizárólag hölgyeket foglalkoztató versenysorozat egy 18 esztendős magyar hölggyel, Keszthelyi Viviennel a fedélzeten egyre népszerűbbé vált az idő elteltével. A sorozat szlogenje így szólt magyarra fordítva:

„Gondold újra az autóversenyzést!“

Jelentős probléma, hogy a hölgyek gyakran a junior kategóriában ragadnak, mivel a továbblépéshez súlyos dollármilliók szükségesek, a szponzorok pedig nem kopogtatnak náluk. A sorozatot kezdetben sokan kritizálták, ám az indulás óta számos résztvevő pilóta kapott olyan lehetőséget, melyhez egyébként nem juthatott volna hozzá.

Nőnemű, tehetséges, de mégsem kap támogatást

Alice Powell, a W Series egyik versenyzője korábban sikertelenül kereste a támogatókat. Általában a következő választ kapta:

„Nem vagyunk meggyőződve arról, hogy számunkra egy autóversenyző nő támogatása lenne a legideálisabb ötlet”.

Pénzügyi támogatás híján öt évig nem állhatott rajthoz. Úgy tűnt, le kell mondania versenyzői álmairól, és a családi vállalkozásban kellett munkát vállalnia.

„Aztán jött a W Series és minden megváltozott. Éppen egy WC felújításán dolgoztam, amikor érkezett a hívás” - mondta Powell, aki Katherine Legge amerikai csapatánál kap majd lehetőséget.

„Miután második helyen ért célba Hockenheimben, megölelt és köszönetet mondott, hogy átélhette ezt az élményt. Alice már majdnem feladta álmait, most pedig megkapta a lehetőséget, hogy megmutassa tehetségét a világnak” - mondta Catherine Bond Muir, a W Series vezérigazgatója.

Powell sikertörténete nem egyedülálló. Jamie Chadwick, a W Series bajnoka az Aston Martin junior pilótaprogramjában vesz részt. A Nürburgring 24 órás versenyen megnyerte saját kategóriáját, majd tesztpilóta állást kapott a Williams Forma-1-es csapatától.

„Gyakorlatilag ismeretlenként érkeztem a sorozatba. Fantasztikus lökést kaptam ettől a bajnokságtól, hihetetlen dolgokat értünk el már egy év alatt is” - mondta Chadwick a BBC Sportnak.

A 19 esztendős spanyol Marta Garcia az öt futamgyőztes pilóta egyike volt. 18 hónapos kihagyás után, megkönnyebbülést érzett, hogy visszatérhetett a rajtrácsra. Korábban pénzhiány miatt kellett távoznia a Renault pilótaakadémiájáról. Az összetett 4. helyéért kapott 82 500 dollárt befektetné az új-zélandi Toyota Racing Series bajnokságban való részvételbe.

Mi jelenti a legnagyobb akadályt a hölgyek számára?

Amikor Sean Wadsworth, a W Series elnökének gyermekei egy gokartversenyen vettek részt, akkor azt mondta a 11 éves lányának, hogy akár autóversenyző is lehet.

„Nincs értelme. A nők nem csinálnak ilyet” - hangzott a kislány válasza.

A W Series Bond Muir ötlete volt, mely egy baráti italozás alkalmával merült fel. Némi komolyabb kutatást követően arra jutottak, hogy a hölgyeknek is egyenlő esélyeket biztosítsanak az autóversenyzésben.

„Kezdetben azt éreztük, hogy erre a sorozatra nem lesz igény. Aztán megnéztük a női autóversenyzők nehéz helyzetét. Rengetegen küszködtek a pénzhiánnyal, és rostokoltak emiatt az alacsonyabb kategóriákban. Nekik, és minden hölgy versenyzőnek szeretnénk lehetőséget biztosítani” - mondta a vezérigazgató.

„A pénzügyi támogatás hiánya a legnagyobb akadály, mindenki ezzel küzd. Akinek sikerül eljutnia a Forma-1-be, ők nagyobb komoly anyagi háttérrel rendelkeznek. Kemény világ ez, ám nem tehetünk ez ellen sokat. Remélem, hogy az eredményeim új lehetőségeket nyitnak meg előttem” - tette hozzá Chadwick.

Wadsworth kiemelte az Egyesült Államok női csapatának sikereit.

„A Nike 10-15 évvel ezelőtt kezdte támogatni őket, mára professzionális sportolókká váltak. Hatalmas különbségek vannak a lehetőségek terén. Lewis Hamilton és az F2-ben versenyző gazdag gyerekek hamarabb odaérhetnek. Alice Powellnek WC-ket kellett szerelnie az apjával, hiszen ő nem számít professzionális sportolónak” - mondta az amerikai sportvezető.

Amellett, hogy 20 női pilótának biztosítanak versenyzési lehetőséget, a W Series a versenyzők médiaszereplésén is emelt néhány szintet. A versenyeket több mint 70 országban, közel 300 millió ember számára közvetítették.

Mi a következő lépés?

„A W Series számos ember vélekedését változtatta meg az indulás óta. A kezdetekben nem voltam meggyőződve a sorozat létjogosultságáról, ám gyorsan rájöttem, hogy mekkora mértékű segítséget nyújthat a hölgyeknek. A W Series segítségével rivaldafénybe kerülnek, új ajtók nyílnak ki számukra. A bajnokság továbbá üzenet a jövő női autóversenyzői számára” - mondta Luke Smith, autós újságíró.

A W Series a hölgyeknek biztosított versenyzési lehetőség mellett megmutatta, miként lehet megoldást találni a sportág egyik égető problémájára – a versenyzési költségek kérdésére. Az első 10 versenyző egy 1,2 millió dolláros díjalapból részesült, melyet visszaforgathat a versenyzésbe. Jövőre értékes szuperlicensz pontokat osztanak majd a futamokon, ezzel közelebb kerülhetnek a hölgyek a legmagasabb kategóriához.

Utoljára 43 éve indult női versenyző a Forma-1-ben. Vajon meddig kell várni arra, hogy megszakadjon ez a sorozat?