2021. február 02. | 02:12

Érdekel, hogy néz ki most a Hockenheimring régi erdős része? Vagy a döntött oválpálya Monzában?

A Monacói Nagydíj, a minden világbajnoki évben rajthoz álló Ferrari, Fangio, Senna, Schumacher, Hamilton és a többi legendás pilóta – ők mind hozzájárultak a Forma-1 illusztris történelmének kialakulásához. A Száguldó Cirkusz számos helyszínen megfordult az elmúlt 70 évben, a most következő helyszíneket azonban már jó ideje elhanyagolták.

A régi Caterham-gyár

A 2010-es idényben tért vissza a legendás Lotus név a Forma-1-es rajtrácsra. Egy évvel később valójában két Lotus-csapat is szerepelt a mezőnyben, az egyik a Renault partnereként, a másik pedig Lotus Racing néven. A névbirtoklásból fakadó bonyolult vitát követően utóbbit felváltotta a Caterham, így az istálló ezen a néven szerepelt tovább az F1-ben.

A névváltás sajnos fikarcnyit sem javított a csapat pocsék teljesítményén. 2015 márciusában, nulla megszerzett világbajnoki ponttal búcsúztak az autóversenyzés királykategóriájától. Vajon mi a helyzet a Caterham-gyárral? Nos, a Leafield Technical Centre azóta teljesen elhagyatottá vált, és a jelek szerint nem nagyon akad vevő a létesítményre. A mellékelt felvételeken látott állapotok alapján ezen nem is nagyon lehet csodálkozni.

Az utcai pályán Valenciában

Kevés F1-es rajongó fakadt sírva, amikor Valencia kikerült a versenynaptárból. 2008 és 2012 között öt Forma-1-es futamot rendeztek itt. Ezek közül talán a legemlékezetesebb a 2012-es Európa Nagydíj volt, ahol a dobogóra három világbajnok, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen és Michael Schumacher állhatott fel. Napjainkban a valenciai utcai pálya egy elhagyatott szellemvárosra hasonlít.

A döntött oválpálya Monzában

1955 és 1961 között négy Olasz Nagydíjat rendeztek Monzában, az ovális kialakítású döntött pályán. Az utolsó évben azonban tragikus kimenetelű baleset történt, melyben a német pilóta, Wolfgang von Trips és 15 néző vesztette életét.

A régi pálya napjainkban az autóversenyzés történelmének népszerű helyszínének számít. A monzai pálya döntéshozóiban felmerült a legendás szakasz helyreállítása, ám az teljességgel kizárt, hogy a régi oválpályán ismét Forma-1-es futamot rendezzenek, főleg a mai biztonsági előírásokat ismerve.

A régi pálya Hockenheimben

A Hockenheimring régi vonalvezetése a maga idejében a látványos száguldás helyszíne volt. 1965-ben mindössze négy kanyar volt a pályán, a táv többi része hosszú egyenesekből állt. Az aszfaltcsík az évek során változásokon ment keresztül, ami azonban jelentős problémákkal járt együtt. Vegyük példaként a 2000-es Német Nagydíjat, ahol a szurkolók egy igazi klasszikusnak lehettek szemtanúi, amikor Rubens Barrichello a 18. helyről indulva nyerte meg a futamot. A bökkenő csak az, hogy az előzések túlnyomó többsége a pálya erdős részén zajlott, a helyszínen tartózkodó nézők így semmit nem láthattak belőlük.

A régi vonalvezetést a modern Forma-1 követelményeinek alkalmatlannak minősítették, így született meg a napjainkban is ismert Hockenheimring. Sokak számára érthetetlen, hogy az előző évtized legjobb versenyének otthont adó pálya miért nem szerepel az F1 legfrissebb versenynaptárában.

Hogy mi történt a pálya használaton kívüli részével? Az erdős szakaszt ismét birtokba vette a természet, a legendás csaták helyén ma már fák magasodnak. A régi pálya már a múlté, de a modern Hockenheimringen azért még megnéznél pár futamot, igaz?

Reims-Gueux

1950 és 1966 között ezen a pályán több F1-es Francia Nagydíjat is rendeztek. Két hosszú egyenesének köszönhetően ez volt az akkori versenynaptár egyik leggyorsabb pályája. Napjainkban a pálya turistalátványosságként és történelmi találkozók helyszíneként funkcionál. A régi idők szellemét idézi a lelátóból és boxutcából megmaradt rész.

Fuji Speedway

A Fujiban található versenypályát eredetileg NASCAR-stílusú versenyek megrendezésére tervezték, ám a befejezéshez már nem volt elég a költségvetés. A projektet a Mitsubishi Estate vette át, az első Forma-1-es Japán Nagydíjat pedig 1976-ban rendezték meg ezen a helyszínen. Az 1977-es versenyt három évtizednyi kihagyás követte, hiszen a Száguldó Cirkusz csak 2007-ben tért vissza Fujiba. 2009 óta Suzuka adhat otthont a Japán Nagydíjnak, ezzel Fuji kegyvesztetté vált – pedig a 2007-es futam elég izgalmasan alakult.