Képeken a 2021-es Forma-1-es autó jelenlegi verziója

Közzétéve:
2019-08-23, 11:31

Az F1 új korszakának autóját már a szélcsatornában tesztelik. Neked hogy tetszik?

Társszerző: Hajdu Balázs

A Forma-1 és az FIA példátlan mennyiségű kutató és fejlesztő munkával váltotta valóra a 2021-es autóval kapcsolatos elképzeléseket. Következő lépésként a szélcsatornás tesztek jönnek, hiszen a koncepciók alátámasztásához adatokra van szükség.

Ennek megfelelően a Német Nagydíj előtt – szigorúan titkos körülmények között – a Sauber szélcsatornájában tesztelték a 2021-es autó jelenlegi változatát. Az eredményeket minden csapattal megosztják, a Sauber független tanácsadó csoportja kijelentette, hogy az Alfa Romeo Racing semmilyen előnyhöz nem jut majd ezáltal.

Az oldalsó légterelők és a hátsószárny valószínűleg a képeken látható kinézetet kap, a fejlesztés során az elsőszárny módosítása várható.

A 2021-es autó a szélcsatornában

„A szélcsatornás tesztek különböznek a csapatok által végzettektől. Ők kizárólag az autóval kapcsolatos erőkre koncentrálnak. Természetesen minket is foglalkoztat a leszorítóerő alakulása, sokkal fontosabbnak tartjuk az autó mögötti turbulens levegő kérdését. Éppen ezért használjuk a legfejlettebb CFD (Számítógépes Áramlási Dinamika) által nyújtott lehetőségeket, ezzel szeretnénk támogatni a virtuális szimulációból nyert adatainkat. Egy 50%-os modellt választottunk a tesztekhez, melyet hosszú ideig vizsgálunk a szélcsatornában” - mondta Pat Symonds, a Forma-1 technikai igazgatója.

A Sauber kereskedelmi használatra is elérhető szélcsatornájának előnye, hogy a svájciak fejlett automatikus érzékelőrendszerrel rendelkeznek.

„A légáramlást mérő Pitot-csövek érzékenyek a hirtelen irányváltoztatásra, így könnyedén megállapítható a mozgás iránya, a nyomás és az áramlás sebessége. Az alapvető cél, hogy szeretnénk csökkenteni a veszteséget, mely a másik mögött haladó autót érik. A vezető autó aerodinamikai tényezőinek egyszerűsítése egyszerűbbé teheti az előzést, illetve kevésbé koptatja az abroncsokat” - mondta Nikolas Tombazis, az FIA együléses autók technikai ügyeiért felelős vezetője.

Pár évvel ezelőtt betiltották a 100%-os modellek használatát a szélcsatornákban, mivel azok előállítási költsége rendkívül magas volt. A legtöbb csapat 60%-os verziókkal dolgozik, az F1 és az FIA azonban az 50%-os változat mellett döntött. Pat Symonds magyarázattal szolgált a döntés hátterére:

„Kevesebb helyet foglal a szélcsatornában, ezáltal jobban az autó mögé látunk. Egy teljes méretű kocsi esetén sokkal kevesebb adatunk lenne. Az 50%-os változat egy kompromisszumos megoldás. A csapatok valóban 60%-on szoktak tesztelni, aminek vannak előnyei, de ma már nagyon pontos 50%-os modelleket lehet létrehozni.”

Talán felmerült benned a gondolat, hogy miért nem raknak be még egy autót, hogy az arra nehezedő áramlatokat teszteljék. Symonds szerint erre semmi szükség.

„2008-ban végeztünk ilyen jellegű kísérleteket, ehhez azonban 25%-os modelleket kellett használnunk, ami egyszerűen túl kicsi. Még egy olyan nagy csatornában is, mint a Sauberé, egyetlen konfigurációt tudnánk tesztelni, melyben az autók igazán közel lennének egymáshoz. Próbáljuk a CFD nyújtotta szimulációs lehetőségeket kiaknázni”.

A 2021-es jelentős szabályváltoztatások egyik fő célja, hogy több előzést láthasson a közönség. Ehhez közelebb kell kerülniük az autóknak egymáshoz, éppen ezért vizsgálják ennyire részletesen az áramlatokat.

Milyen felfedezésekkel szolgált a több hónapos CFD és néhány szélcsatornás teszt?

„Azt, hogy a CFD számítások alapvetően helyesek voltak. Nem ért bennünket jelentős meglepetés. A jelenlegi 50% helyett 5-10% áramlási hátrányt érzékeltünk, mely természetesen a konkrét beállításoktól függ” - mondta Nikolas Tombazis.

Pat Symonds elmondta, hogy a projekt kezdetén nem számítottak ilyen eredményekre. A 2009-es szabályváltozások, és a 2017-es aerodinamikai módosítások idején is teszteltek, ám egyik sem volt annyira kifinomult és átfogó, mint a mostani.

„A jelenlegi tesztek intenzitása természetesen elmarad a csapatok kapacitásától, pusztán azért is, mert ők több embert tudnak ráállítani a feladatra. Mi egy kisebb, de annál tapasztaltabb aerodinamikai csapattal dolgozunk, valamint rendelkezésünkre áll a számítógépes arzenál, és semmilyen korlátozás nem hátráltatja a munkánkat” - tette hozzá Symonds.

A Forma-1 és az FIA közösen dolgozik a 2021-es szabályozások véglegesítésén az októberi határidőig – ez azonban nem jelenti azt, hogy a csapatokat kihagyják az egyeztetésből. Éppen az ellenkezője történik. Minden istálló lehetőséget kap az adatgyűjtésben és fejlesztési folyamatban való részvételre. Azt érdemes hozzátenni, hogy az extra tesztelést csak azok engedhetik meg maguknak, akik rendelkeznek a megfelelő erőforrásokkal. Akik nem, azok kevesebb információhoz jutnak.

„A csapatok nagyszerű munkát végeznek, a nagyobb kapacitással és erőforrással rendelkezők számos projektben dolgoztak együtt velünk. Gyakran tartunk megbeszéléseket, folyamatosan tájékoztatjuk őket a fejleményekről. Segítünk nekik a CFD tesztek lebonyolításában, ők pedig küldik a saját eredményeiket. Mindenki olyan mértékben vesz részt a folyamatban, amennyire tud, és amennyire akar. Vannak olyan csapatok, akik nem rendelkeznek elegendő erőforrással. Amikor elértük a megfelelő pontot, mindenki megkapja a megfelelő információkat” - zárta gondolatait Pat Symonds.

Te mit szólsz az új korszak F1-es autójának jelenlegi formájához?

Forrás:

Kapcsolódó írások

James Hunt
2019. június 15.
Az F1 legendás alakja egy olyan korban versenyzett, amikor még a vezetői képességek domináltak
2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?