Vita a 2021-es Forma-1-es szabályokról

Közzétéve:
2019-07-28, 00:07

Új gumik, aerodinamikai változtatások, tankolás és pénzügyi korlátozások. Vajon milyen módosítások tennének jót a Száguldó Cirkusznak?

Társszerző: Hajdu Balázs

Több mint két éve készül a Forma-1-es világ a 2021-től bevezetendő radikális szabályváltozásokra, melyek a versenyeket hivatottak izgalmasabbá tenni. A 175 millió dolláros pénzügyi plafont már elfogadták, a sportági és műszaki szabályokról szóló döntést októberre halasztották. Eddig úgy tűnt, hogy finomhangolásról, formalitásokról van szó, a történet azonban korántsem ennyire egyszerű.

Binotto karbatett kézzel
A Forma-1-ben mindenki izgalmasabb versenyeket szeretne, de a nézőpontok eltérnek egymástól

A Brit Nagydíj hétvégéjén Jean Todt, az FIA elnöke elmondta, hogy a tankolás újbóli bevezetése napirenden van. Azóta számos vezető személyiség beszélt arról, hogy inkább a gumikat szeretnék megváltoztatni, a jelenlegi, gyorsan kopó abroncsokat ugyanis sokan rendkívül unalmasnak találják.

A pilóták nyomást gyakorolhatnak a döntéshozókra

Sokan érzik úgy, hogy főként a Pirelli gumik teszik lehetetlenné a szoros és kemény versenyzést. Számos versenyző is egyetért ezzel az állásponttal. A pilóták sokáig a háttérbe húzódva várták a fejleményeket, most azonban nyilvános megjelenésekkel és privát megbeszéléseken igyekeznek nyomást gyakorolni a döntéshozókra, az új trend pedig akár kifizetődő is lehet.

Ross Brawn és az FIA vezetői eddig arról beszéltek, hogy nem a gumik jelentik a fő problémát, a dolgok azonban változnak. Az utóbbi hetekben felerősödtek azok a hangok, melyek szerint a Pirellinek változtatnia kellene az abroncsokon.

Hirtelen megkérdőjeleződött az összes 2021-es szabálymódosítás tervezete. Könnyen lehet, hogy néhány nagyobb változásra végül nem kerül sor.

A legfrissebb 2021-es F1-es dizájn
A legfrissebb, 2021-es F1-es autó tervezett rajza

Miért olyan fontosak a gumik?

Az előzés számos különböző ok miatt vált nehézzé a Forma-1-ben. Ezek egyike az aerodinamikára vezethető vissza – a hátul haladó autó turbulens levegőbe kerül, ettől csökken a leszorítóerő és a tapadás, ezáltal lemarad a kanyarokban. A történetben azonban az abroncsok is fontos szerepet játszanak.

Az F1-ben használt gumik egy rendkívül szűk hőmérsékleti tartományban működnek, és terhelés hatására hamarabb túlmelegszenek. Ennek hatására az autó veszít a tapadásából, a pilótáknak pedig le kell hűteniük az abroncsokat. A túlmelegedéshez pedig elég 1-2, turbulens levegőben eltöltött kör.

„Ha a túlmelegedéstől nem lennének tapadásgondjaink, akkor szorosan mögötte maradhattam volna. Végül néhány kör múlva fel kellett adnom, mert nem kinyírtam volna az abroncsokat. Remélem, hogy a jövő autói hosszabban tudják őket életben tartani. Akkor izgalmasabbak lesznek a versenyek”, mondta a Mercedes ötszörös világbajnoka, Lewis Hamilton arról, hogy miért kellett négy kör elteltével lemaradnia csapattársától, Valtteri Bottastól a Brit Nagydíjon.

Hamilton

A Pirellitől gyorsabban kopó abroncsok gyártását kérték, azonban nem valószínű, hogy ilyen mértékre gondoltak. A Forma-1 technikai igazgatója, Pat Symonds is megszólalt, ő ugyebár dolgozott a Benetton, a Renault és a Williams csapatainál is

„Eddig teljesen rossz vágányon voltunk a gumikkal kapcsolatban az elmúlt években. Irányváltásra van szükségünk” - mondta Symonds.

Politikai csatározások a gumikkal kapcsolatban

A Forma-1-ben használt gumik helyzete politikai kérdés is. A Red Bull körülbelül egy hónappal ezelőtt kezdett kampányolni amellett, hogy hozzák vissza a 2018-as gumikat, mivel az idei abroncsok kialakítása leginkább a Mercedesnek segít. A változtatáshoz a csapatok 70%-ának egyetértése kellene, az Osztrák Nagydíjon lezajlott szavazás azonban 50-50-es arány mutatott.

Egyelőre ennyit próbáltak tenni a gumik lecserélése érdekében. A dolog mindenesetre felnyitotta a csapatok szemét egy érdekes problémával kapcsolatban. A Pirelli jelenleg egyedül dönt az abroncsok összeállításáról, minden változtatáshoz a csapatok 70%-os egyetértése, vagy az FIA biztonsági alapon történő beavatkozása szükséges. Néhány csapat ellenzi ezt, és nagyobb beleszólást követelnek.

„Változtatnunk kell a folyamaton, jelenleg semmilyen beleszólásunk nincs a gumik összetételébe. Csak többségi döntéssel tudunk változtatni” - mondta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke.

F1-es autó vázlata 2021-re szemből

Vajon lesz megoldás a gumikérdésre?

A Pirelli készen áll megváltoztatni a gumikat, ha a Forma-1 többsége ezt akarja.

„Az első naptól kezdve boldogok vagyunk, hogy olyan gumikat szállíthatunk, melyek megfelelnek a Forma-1 céljaink. Számunkra továbbra is a biztonság az elsőszámú prioritás. Ám szerintem nem ez a legnagyobb probléma. A teljes csomagot kell figyelembe vennünk, az aerodinamikát, hogyan hat a turbulens levegő az autókra, mit okoz az alacsonyabb leszorítóerő. Ebből a szempontból nem számít a gumik állapota. Ha kevesebb a leszorítóerő, romlik a teljesítmény” - mondta Mario Isola, a Pirelli motorsport részlegének vezetője.

Vettel jobb hátsó gumija

Miért került napirendre a tankolás bevezetése?

A pilóták a közelmúltban az autó súlyával kapcsolatban is megfogalmazták aggodalmaikat. A kocsik 150 kilogrammal lettek nehezebbek az elmúlt években, főleg a 2014-ben bevezetett hibrid rendszereknek köszönhetően. Minél nehezebb az autó, annál nehezebb lefékezni és felgyorsítani, illetve a gumikra is nagyobb teher hárul.

A legegyszerűbb megoldás az lenne, ha megszabadulnának a hibrid hajtóegységtől. Jean Todt elmondása alapján azonban a XXI. században nem lehetséges visszatérni a belső égésű motorokra.

Milyen más megoldás jöhet szóba? Mondjuk vezessék be újra a tankolást, így az autók könnyebbek lehetnek a rajtnál. A legutóbb 2009-ben alkalmazott tankolást Jean Todt is támogatja. Az FIA elnöke korábban kifejtette, hogy tanulmányozni fogják a megoldás előnyeit és hátrányait. Pár évvel ezelőtt már végeztek hasonló vizsgálatokat, és elvetették a tankolás lehetőségét.

„A Pirellinek elég nehéz dolga van, hiszen korlátozott mértékben tudnak tesztelni. Olyan gumikat kell gyártaniuk, melyek kiszolgálják a nehezebb autókat. Könnyebb autókkal viszont keményebben tudnánk versenyezni. A futamok végén sokkal jobban nyomhatjuk, anélkül, hogy a gumik veszélyes mértékig kopnának. Szerintem nem rossz ötlet visszahozni a tankolást” - fejtette ki Lewis Hamilton.

A sportágban dolgozó tapasztalt szakértők szerint a tankolás nem oldja meg az alapvető problémákat. Szerintük a gumik még alacsony üzemanyagszintnél is gondot jelentenek, a versenyzők néha egy időmérős kört sem tudnak teljesíteni túlmelegedés nélkül.

Verstappen

Sokan amiatt aggódnak, hogy a tankolás plusz költségeket jelentene, valamint a stratégiákat is egységesítené, ezáltal még kevesebb akciót látnának a nézők a pályán. Az ötlet támogatói azzal érvelnek, hogy a tankolás egy újabb bizonytalansági tényezőt hozhatna a futamokon, ezáltal izgalmasabbá válna a versenyzés.

Milyen probléma merülhet fel az alapvető alkatrészekkel kapcsolatban?

Ross Brawn világos elképzelésekkel rendelkezik 2021-re: szorosabb mezőny, kisebb különbség a nagyok és kicsik között, izgalmasabb versenyek. Az ehhez szükséges eszközök: új műszaki és aerodinamikai megoldások, a pénzdíjak egyenlőbb elosztása, pénzügyi plafon és költségcsökkentés, minden lehetséges módon. A költségcsökkentés és a csapat közti szakadék leküzdésének egyik módja bizonyos alapvető alkatrészek – mondjuk a fékek, vagy a hűtőrendszerek átalakítása lenne. Ez nem mindenkinek nyerte el a tetszését, hiszen amennyiben olcsóbb alkatrészekben gondolkodnak, azok valószínűleg gyengébb minőségűek lennének.

A 2021-re tervezett fékrendszer 10 kilogrammal lenne nehezebb annál, amit az élcsapatok jelenleg használnak. Ez egy ellentmondásos lépés lenne, mivel a csapból is a súlycsökkentés folyik.

„Mi nem pártoljuk az egységesítést, ha nem jár jelentős költségcsökkenéssel. A minőséget és a teljesítményt ezzel együtt garantálnunk kell” - mondta Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke.

Mi a helyzet az új aerodinamikai csomaggal?

A Forma-1 képviselői Silverstone-ban bemutatót tartottak a 2021-es szabályok jelenlegi állásáról. Fény derült a legfrissebb tervezési koncepcióra is. Az aerodinamikai változtatások lényege, hogy az autók tisztább térben autózhassanak egymás mögött, ezért a „káros” turbulens levegőt magasabban kívánják elvezetni. Az új szabályok segítségével a jelenlegi 35%-os leszorítóerő veszteség 5-10%-ra csökkenhet.

Ez jelentős előrelépés lenne, ám néhány csapatnak aggodalmai vannak. Az egyik ilyen, hogy a tervezők keze sokkal jobban meg lesz kötve, így kevesebb egyedi ötletre lehet számítani. Az alapötlet az, hogy csökkentsék a csapatok közti egyenlőtlenségeket. Binotto szerint nem jó az irány.

„Az aerodinamikai tervezés szabadságához mindig is ragaszkodtunk, ezt fontos dolognak tartom. A 2021-es célok között továbbra is ennek kell jelentenie a teljesítménykülönbséget. Mi is ezt szeretnénk” - mondta a Ferrari csapatfőnöke.

Egyre több az aggodalom amiatt is, hogy túl sok módosítást akarnak egyszerre bevezetni. Egyszerűen túl nagy kockázatot vállalnak – a nagy számok törvénye alapján valami nem fog sikerülni. Nos, ez majd 2021-ben kiderül.

Mi az F1 álláspontja?

A Silverstoneban tartott prezentáción lehetett némi frusztrációt hallani Ross Brawn hangjában, amikor a 2021-es szabályalkotási folyamatról beszélt. Elmondta, hogy a költségvetési plafont már jövőre be akarták vezetni, hogy a nagy csapatok ne használhassák fel meglévő erőforrásaikat az új szabályokra. Ahogy ő fogalmazott, ez számos ok miatt meghiúsult.

„Hallottunk néhány dolgot a csapatoktól. Fel kell tennünk a kérdést, hogy miért tartják sokan érinthetetlennek és megváltoztathatatlannak a mostani helyzetet. Szerintem ez rossz hozzáállás. Természetesen a csapatoknak lesz beleszólása a döntésekbe. Jelenleg az eltérő célkitűzések miatt vannak fennakadások. Szeretnének fenntarthatóbbá tenni a Forma-1-et, kereskedelmi és természetvédelmi szempontból egyaránt” - mondta a Száguldó Cirkusz sportigazgatója.

Leclerc

„Csak akkor érjük el céljainkat, ha előíró módon fogalmazunk. A 2021-es autókkal kapcsolatos panaszok mind egyformák. Van azonban mozgásterünk. Senki ne várjon viszont két másodperces gyorsulást” - tette hozzá Ross Brawn.

A Ferrari az F1 egyik legbefolyásosabb és legerősebb csapata. Mattia Binottónak pedig vannak aggodalmai.

„Nagyszerű elhatározásnak tartom, hogy októberre halasztottuk a döntést, hiszen a 2021-es tervek még álltak eléggé készen. Konstruktív és pozitív együttműködést tapasztalok, ám még rengeteg munka vár ránk” - mondta Binotto.

Mit gondolsz, sikerül októberig megállapodni? Milyenek lesznek a 2021-es szabályok?

Fotók:

  • Háfra Zsolt
  • BBC
Forrás:

BBC

További autós hírek

A 64-es főúton 90, max 100 körüli tempóval haladtam, (én sem vagyok szent) Enying irányába. Sajnos már szürkület tájban történt az eset, október...

Tovább csökkentené a tartományi kormány az átmenő teherforgalmat Burgenland útjain. Ennek érdekében két magyar és egy szlovén határátkelőn megtiltják a nehéz tehergépkocsik belépését...

Egy 46 éves férfi bélflórájában annyira elszaporodott a sörélesztő, hogy gyakorlatilag képes sört főzni az emésztőrendszerében – írja a furcsa felfedezésről a New Scientist...

Az Encsi Rendőrkapitányság járőrei 2019. október 17-én közúti ellenőrzést tartottak, amikor Alsóvadászon ellenőrzés alá vontak egy személygépkocsit és annak vezetőjét. Az intézkedés során...

A brit rendőrök utólag büntettek meg egy youtuber autós újságírót, aki arról töltött fel videót a Facebookra, hogy egy Audi R8-cal a sebességhatárnál...

Kapcsolódó írások

James Hunt
2019. június 15.
Az F1 legendás alakja egy olyan korban versenyzett, amikor még a vezetői képességek domináltak
Kallakis az üzletember és a Brown GP ünneplése
2019. október 06.
A pókeres berkekben is jól ismert üzletember, Achilleas Kallakis is bejelentkezett anno a Brawn GP megvásárlásért.
James Hunt cigarettázik
2016. június 15.
Nem volt még egy olyan résztvevője a Forma-1-nek, aki versenyzőként és kommentátorként is maradandót alkotott. 1976 világbajnoka örökké fennmarad a sportág rajongóinak emlékezetében
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!