2019. július 16. | 08:39

A döntéshozók vizsgálják a tankolás újbóli bevezetésének lehetőségét.

Társszerző: Hajdu Balázs

Jean Todt, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke elmondta, támogatja a tankolás újbóli bevezetésének ötletét, a 2021-es idénytől. 

„Én szeretném, ha ismét lehetne tankolni verseny közben, ám előbb tanulmányoznunk kell a pozitív és negatív hatásokat” - mondta a francia sportvezető. 

Todt szerint a tankolás egyik előnye az lenne, hogy az autók könnyebbek lennének a verseny kezdetén. Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is elmondta a közelmúltban, hogy túl nehezek a jelenlegi autók – a hibrid korszak bevezetése óta 150 kilogrammal lettek súlyosabbak.

„Az autók túl nehezek lettek, már tárgyalunk a lehetséges megoldásokról. Beható elemzésre van szükség, látnunk kell a lehetséges következményeket. Az autók mindenesetre kisebbek és könnyebbek lennének a rajtnál” - mondta a Ferrari egykori csapatfőnöke.

Jean Todt eloszlatta azok kételyeit, akik a tankolás okozta költségnövekedés miatt aggódnak – tekintve, hogy éppen most fogadták el a 2021-től bevezetett költségvetési plafont.

„Elmosolyodom, amikor azt hallom, hogy drágább lesz ettől a Forma-1. Nem hinném, hogy a tankolás jelentős pluszköltséget jelentene a csapatoknak” - tette hozzá Todt.

„Amikor elkezdtem dolgozni a Forma-1-ben, lehetett tankolni. A versenyeket az üzemanyag-stratégia határozta meg. Ha könnyű autóval mentél, akkor hamar ki kellett állnod, ha nehéz volt az autó, akkor nem tudtál előzni. A taktikázás rajongói számára ez nagyszerű volt, de megölte az akciót a pályán. Ezért döntöttünk a tankolás megszüntetése mellett. A versenyzők számára nagyobb kihívást jelent nehéz autóval versenyezni, mely majd a verseny során válik egyre könnyebbé” - mondta el véleményét Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője.

Jean Todt szerint csökkenteni kellene a Forma-1-ben a pilótákat segítő berendezések mennyiségét. Egy F1-es autóban ugyan nincs annyi kiegészítő, mint egy utcai kocsiban, ám Todt szerint túl könnyű dolguk van a versenyzőknek. Ugyanakkor elismerte, hogy kormányszervo nélkül lehetetlen lenne vezetni az autókat.

2021-től jelentős változások várhatók a Forma-1-ben. Az autók aerodinamikai tényezőit is átalakítják, hogy könnyebbé váljon az előzés, és szorosabbak legyenek a versenyek. Megváltoztatják a pénzdíjak rendszerét, valamint költségvetési plafont vezetnek be, hogy ne legyen akkora különbség a csapatok teljesítménye között. A technikai szabályok elfogadását októberre halasztották.

A költségvetési plafont 175 millió dollárban állapították meg – ebben nincs benne a pilóták és a felső vezetők fizetése. Jean Todt szerint kompromisszumos megoldás született. 

„Két évvel ezelőtt nem hittem volna, hogy meg tudunk egyezni bármilyen struktúrában. Valószínűleg nem ez a legjobb megállapodás, de ez a legjobb kompromisszum. Természetesen ellentmondásokba ütközünk ilyenkor. Egy felelősségteljes szervezet azonban nem vállalhat olyan kockázatokat, melyek veszélyeztetik a jó hírnevét” - zárta gondolatait Todt. 

Te örülnél, ha újra lehetne tankolni a Forma-1-ben?

  • Címkék:
  • F1