2021. május 15. | 10:50

A Jégember a 2000-es években robbant be a Forma-1-be szemtelenül fiatalon. Az, ahogyan sor került erre, nem éppen egy hétköznapi történet…

A Száguldó Cirkusz mezőnye az olaszországi Mugellóba látogatott azon a hétvégén 2000 szeptemberében, amikor egy bizonyos finn fiatalember, Kimi Räikkönen életében először Forma-1-es autót vezethetett.

Azon a bizonyos őszi napon a Toszkána északi részén található, az F1-es csapatok körében nagy népszerűségnek örvendő pályán teszteltek a csapatok. Egy háromnapos tesztre került itt sor, mindössze két nappal a monzai Olasz Nagydíjat követően. A Ferrari, a McLaren és a Sauber vett részt a gyakorláson. Akkoriban a világbajnoki címért csatázott egymással a Ferrari és a McLaren, így ez egy jó lehetőségnek bizonyult számukra, hogy adatokat gyűjtsenek az új alkatrészekről a következő versenyekhez. A Sauber számára pedig adott volt az esély, hogy lehetőséget adjanak egy csillagnak a ragyogásra.

Ez a csillag pedig nem volt más, mint a 20 esztendős Kimi Räikkönen. Esély nyílt a Finnország második legnagyobb városából, Espoo-ból származó tehetséges fiatalember előtt, hogy megmutassa, mire képes egy Forma-1-es autó volánja mögött. Angoltudása meglehetősen gyenge volt, így taktikája az volt, hogy igyekezett úgy vezetni, hogy a teljesítménye beszéljen helyette. Olyannyira fiatal volt, hogy a Saubernek el kellett küldenie a stábból egy szerelőt érte a repülőtérre, mivel jogilag még nem volt elég idős ahhoz, hogy autót vezethessen.

Mindezek ellenére Räikkönen menedzserei - mely egy apa-fia párosból állt David és Steve Robertson személyében - meggyőzték arról a csapat alapítóját és tulajdonosát, Peter Saubert, hogy adjon egy esélyt pártfogoltjuknak. A háromnapos teszt alatt a finn nem csak Peter Saubert sokkolta kiváló eredményeivel, hanem az akkor már kétszeres világbajnokot, Michael Schumachert is.

Hogyan jött a lehetőség?

Robertsonék tudták, hogy kivételes tehetség a pártfogoltjuk Räikkönen személyében. Több Forma-1-es csapattal is kapcsolatban álltak, a Sauber volt az egyik. David Robertson felhívta Peter Saubert. A Robertson elég meggyőzőnek bizonyult, így sor került egy személyes találkozóra…

Peter Sauber, csapatfőnök: “Volt egy találkozóm Daviddel a Magyar Nagydíjon 2000 augusztus 12-én. Nagyon lelkesen beszélt Kimiről. Először egy tesztnapon találkoztunk személyesen Mugellóban. Még mindig meg vagyok lepődve, hogy belementem ebbe a tesztbe, mert egy háromnapos teszt nem olcsó mulatság. Nyilvánvalóan David szinte megfertőzött a rendkívüli lelkesedésével.”

Steve Robertson, Räikkönen menedzsere: “Apám kifejtette a tényeket, és elmagyarázta, milyen rövid idő alatt milyen eredményeket ért el Kimi a Formula Renault sorozatban. A futamok 80%-át megnyerte, és nem csupán nyert, hanem óriási különbséget autózott ki ezeken a versenyeken a második helyezettel szemben. Petert ez hozta lázba. A szívében igazi versenyző volt. Apám igyekezett arról meggyőzni Peter Saubert, hogy ha nem él ezzel a lehetőségel most, akkor jövőre egy nagycsapat el fogja happolni előle.”

Jacky Eeckelaert, versenymérnök: “Egészen elképesztő, hogy 12 hónappal a teszt előtt Kimi még gokartversenyző volt. Szóval ez egy különleges pillanat volt természetesen. A profi gokart világ meghatározó tagjai azt mondták, Kimi egészen különleges tehetség. Ezért ment bele Peter abba, hogy lehetőséget adjon neki a tesztre. Nagyon rövid idő alatt alkalmazkodott, és Forma-1-es autóhoz méltó tempót autózott. Akkoriban még sokkal nagyobb volt a lóerő és a leszorítóerő is, szóval ez egyáltalán nem volt könnyű dolog.”

A nagy titkolózás

Mivel Räikkönennek még nem volt szerződése, ezért Sauber szerette volna titokban tartani Räikkönen tesztjét olyannyira, amennyire csak lehetséges, nehogy felkeltse egy rivális csapat érdeklődését. Persze a Ferrari és a McLaren jelen volt a teszt helszínén, de Sauber gondosdkoni akart arról, hogy ne irányuljon túl nagy figyelem Räikkönen irányába

Willy Rampf: “Nem mondtuk el mindenkinek, hogy mi a tervünk Kimivel. A csapaton belül tudtuk, hogy különleges tehetségről van szó. Ki kellett találnunk egy nevet, hogy a személyazonosságát leplezni tudjuk. Nem mondhattuk ki azt, hogy Kimi Räikkönenről beszélünk, amikor olyan dolgokról volt szó, mint az ülés beállítása, ezért olyan beceneveket adtunk neki, mint az Eszkimó.”

Sergio Rinland, vezető tervező: “Peter Kimit Eszkimónak nevezte. Nem hívta Jégembernek - ezt a nevet később kapta. Miért hívták Eszkimónak? Azért, mert a tesztet szponzoráló cég egy skandináv fagylaltgyár volt. Emlékszem, hogy a tesztet követően összehívott bennünket Peter, és közölte, hogy szerződtetni fogjuk az Eszkimót. Mindenki dőlt a röhögéstől.”

Peter Sauber: “Én a teszt második napján voltam jelen. Nem könnyű leírni azt a benyomást, amit Kimi tett rám. Nem is a sebessége volt olyan különleges - jó volt. Inkább a testbeszéde árulta el, hogy mennyire erős akarattal és elszántsággal rendelkezik, és mennyire elszánt, hogy meggyőzzön engem.”

Josef Leberer, edző: “Nagyon félénk, visszahúzódó volt. Nem beszélt de könnyed és barátságos volt. Az autóban pontosan azt tette, amit a mérnök kért tőle. Kezdettől fogva jó benyomást tett rám.”

Beindul az üzlet

Pedro Diniz, a Sauber egyik versenyzője, aki az előző futamon a nyolcadik helyen végzett az Olasz Nagydíjon, segített beállítani az autó Räikkönennek, hogy valami alapot biztosítson a számára. Ő is teljesített 78 kört az egyetlen tesztnapja során. A legjobb ideje 1:27.654 volt, ami 2,4 másodperccel gyorsabb volt, mint amit Räikkönen tudott összehozni az első, 29 körös tesztnapja során. Ám a második napon Räikkönen csupán a hatodik körével felülmúlta ezt az időt, és fél másodpercet vert rá - mindezt úgy, hogy akkor még csak fele annyi kört teljesített, mint Diniz.

Peter Sauber: “A köridejei sokkal jobbak voltak, mint ami elvárható egy olyan fiatalembertől, aki mindösszesen 20 versenyt teljesített a Formula Renault-ban. Soha nem teljesített egyszerre több kört mint három vagy négy, még akkor sem, ha a versenymérnöke szerette volna, mivel tudta, hogy problémája lenne a nyakával. Akkor már tudtam, hogy milyen következetes tud lenni. A második tesztnap előtt kivettünk a kocsijából 30 kg üzemanyagot, és új abroncsokkal szereltük fel. Mindösszesen két körre volt szüksége ahhoz, hogy pontosan azt a köridőt fussa, amire számítottunk.”

Sergio Rinland: “Erre a tesztre nem sokkal azt követően került sor, hogy Senna elhunyt. Még mindig nagyon friss volt az emléke. Amikor megláttam ezt a kölyköt, arra gondoltam, ő lehet a következő nagy pilóta. Egy pillantást vetettem a szemére. Volt benne valami lyan, amit nehéz megmagyarázni, de Sennára emlékeztetett, amikor Thruxtonban tesztelt a Formula 3-ban. Én is ott voltam, én a Formula Forddal teszteltem. Hasonló sztori volt, megérkezett, beült az autóba, amely az előző évben második volt a bajnokságban, ment néhány kört, aztán több leszorítóerőt kért az első vezetőszárnyra. Ezt követően megdöntötte a körrekordot. Valószínűleg ezért emlékeztetett Kimi Sennára. Truxtonban mindannyian úgy éreztük, ő  egy szupersztár. Mugellóban ugyanezt éreztük. Néhány kör után Kimi ötbb leszorítóerőt kért az első szárnyra, mert nem érezte magát kényelmesen. Jacky megpróbálta elmagyarázni neki, hogy az F1 nem így működik. Próbálta kihúzni Kimiből, miért kér több leszorítóerőt. Azt mondta azért, mert az autó alulkormányzott. Így aztán kapott több leszorítóerőt. Aztán kiment a pályára, és körülbelül 20 km/h-val gyorsabb volt az autónkkal az Arrabbiatánál, mint korábban bárki.”

Harc az elemekkel

Annak érdekében, hogy Kimit megvédjék az őt érő intenzív erőhatásoktól, amit egy Forma-1-es autó okoz, úgy döntöttek a Saubernél, hogy nem kényszerítik Räikkönent arra, hogy túl sok kilométert tegyen meg. Mindig csak rövid etapokat tett meg a teszt során. Egy kivezető kört, három mért kört és aztán ment is vissza a box utcába. Mindig hagytak időt arra az ifjú titánnak, hogy regenerálódjon a következő etapig.

Josef Leberer: “Rövid etapok esetén a mért köröket követően kiszállsz az autóból,kicsit beszélgetsz, kapsz egy kis masszást, majd visszaülsz az autóba. Látható volt,hogy ahogy telt az idő, egyre nehezebb volt a fejét megtartani. De életkorából adódóa remek fizikai állapotban volt, szóval jól megbirkózott a feladattal.”

Sergio Rinland: “Mugello egy olyan pálya, amely alaposan igénybe veszi az embert. Ez annak köszönhető, hogy nagy G-erők hatnak a versenyzőkre, különösképpen a gyors jobbos kanyarokban, mint az ARrabiata 1 és az Arrabiata 2. Kiminek nem volt tapasztalata ilyen magas G-erők kapcsán, úgyhogy bizonyára fájdalmas lehetett számára az összes kört teljesíteni.”

Olivier Panis, aki a McLaren színeiben tesztelt akkoriban: “Az első nap elég megterhelő volt fizikálisan, de ennek ellenére sok kört teljesített. Biztos vagyok benne, hogy estére alaposan kitikkadt, de másnap visszajött és ott folytatta, ahol abbahagyta. Sok kérdés volt annak kapcsán, hogy képes lesz-e fizikálisan bírni a dolgot, tud-e konzisztes teljesítményt nyújtani. Képes volt  rá.”

Minimális kommunikáció

Sergio Rinland: “Nagyon csendes volt, nem beszélt sokat. Amikor mégis megszólalt, akkor jó dolgokat mondott. Nem mondott oda nem illő dolgokat. Alapvetően félénk volt, nem tudta, hogyan kell úgy bánni az emberekkel mint az autókkal.”

Jacky Eeckelaert: “Nem olyan fickó, aki elmondaná élete történetét minden etap után. Nagyon tömören, lényegretörően beszél a fékezésről és minden kanyarral kapcsolatos dologról. A pályának arra a pontjára koncentrál, ahol időt nyerhet. Ez egy jó munkamódszer. MEgkérdeztem tőle, mit változtatna az autón, hogy kényelmesebben érezze magát. Nézett a nagy kék szemeivel, és csak annyit mondott: “Nem tudom Jacky. Hallgatok rád. Én csak vezetem az autót.”

A figyelem középpontjában

A tesztnapok során ritka volt a hosszabb pihenő, mivel Kimi rövid etapokat teljesített. Ahelyett, hogy a garázsban ücsörgött volna az úgymond szabadidejében, Räikkönen úgy döntött, megpróbálja kihozni a maximumot ebből, és azt figyelte, ahogyan Schumacher köröz a pályán. Mint utóbb kiderült, az érdeklődés kölcsönös volt…

Jacky Eeckelaert: “Megkérdezte, elmehet-e megnézni, ahogyan Schumacher veszi a kanyarokat. Az első tesztnap estéjén, az eligazítást követően, amikor a második tesztnap programjára készültem, valaki kopogott a motorhome ajtaján. Michael volt az. Megkérdezte, ki az az új srác, aki a Saubert vezeti. Elmondtam neki, hogy Kimi az, 12 hónapja még gokartokkal versenyzett. Annyit mondott Michael: “Nos, nagyon nagyon gyors lesz.” Meg voltam tehát győződve arról, hogy Kimi jó úton halad!.”

Olivier Panis: “Az első teszten nyújtott teljesítménye nagyon jó volt. Meg voltam lepődve, hogy lehetőséget adtak neki, a teljesítményén pedig szintén. Egy kicsit néztem, amíg nem voltam az autóban. Feltűnt, hogy fiatal kora ellenére milyen gyors - nagyon gyors.”

Az igazság pillanata

Elérkezett az ideje, hogy kiderüljön: valóban olyan jó-e Räikkönen tempója. Megtankolták az autóját alaposan üzemanyaggal, majd kiküldték a pályára. Ezt követően csupán annyi üzemanyagot hagytak az autójában, ami egy kvalifikációs szimulációhoz volt elegendő. Ez volt a végső teszt…

Willy Rampf: “Amikor ott voltam, Kimi 50 kg üzemanyaggal körözött, ami normál mennyiségnek számít mind versenyen mind teszten. Az időmérő edzéseken általában 12 kg üzemanyag van az autóban. Mondtuk neki, hogy kap friss gumikat és 50 kg üzemanyagot, menjen egy gyorskört. Jó időre számítottunk. Ha összetöri az autót, akkor ott vége mindennek. Ment egy kört, megnéztük az idejét, és olyan volt, ami teljes mértékig elfogadható egy olyan pilótától, akinek nincs tapasztalata F1-es autók kapcsán. Ezt követően csupán 12 kg üzemanyagot hagytunk az autójában, és visszaküldtük a pályára. Ekkora üzemanyag különbséggel 1,2 másodperccel tudott gyorsabb lenni. Ez éppen annyi, amire a szimulációk és tapasztalataink alapján számítottunk Mugellóban. Nem mondtuk el neki, mi volt a célidő. Csak annyit árulnak el neki, hogy kevés üzemanyaggal kell mennie egy kvalifikációs kört. Nos, megtette, és 1,2 másodpercet javított az idején...”

“Rendkívül közel volt ahhoz a tempóhoz, amit reméltünk. Ez nagyszerű volt olyasvalakitől, akinek nincs tapasztalata annak kapcsán, hogyan viselkedik az autó kvalifikáción használatos mennyiségű üzemanyaggal, mivel korábban soha nem ment még ilyen kevés benzinnel. A teszt során nem okozott semmilyen mértékű kárt az autóban. Ha megpördült volna a kavicságyban, mindenki vakarhatta volna a fejét, hogy ez az alacsony üzemanyag mennyiség miatt volt, vagy azért mert nem elég magabiztos. Azzal, hogy nem hibázott, könnyebbé tette a döntést Peter Sauber számára, megmutatta, hogy olyan versenyző, aki tudja, mit csinál. Nem a határon autózik, mindig van valami tartalék a tarsolyában.”

Räikkönen bizonytíotta tehetségét mind a köridejeivel, mind azzal ahogyan hozzáált a teszthez. A Saubernek pont ilyen kaliberű pilótára volt szüksége. Nem volt könnyű Kiminek bekerülnie a Forma-1-be, különösen akkoriban, amikor ilyen fiatalon nem kapott senki sem lehetőséget. A Sauber sikerrel meggyőzte az FIA-t arról, hogy adjon szuperlicenszet a finn versenyzőnek, aki ezt rögtön pontszerzéssel hálálta meg debütálása alkalmával a 2001-es Ausztrál Nagydíjon. Érdekesség, hogy azt a futamot Michael Schumacher nyerte a Ferrarival, Kimi mögött pedig éppen Olivier Panis végzett a BAR-Hondával.

Kimi első szezonja során kilenc világbajnoki pontot gyűjtött, ami igen figyelemre méltó teljestmény, hiszen akkoriban csupán az első hat pilóta kapott pontot 10-6-4-3-2-1 megoszlásban. A Ferrari és a McLaren ha nem hibásodott meg, technikai fölényük révén bérelt hellyel rendelkeztek a top hatban, így igencsak oda kellett tennie magát annak, aki pontot akart szerezni. Räikkönen a szezon végén a pilóták között a tizedik helyen zárt, csapattársa, Heidfeld 12 ponttal lett a hetedik. A Sauber a konstruktőri-világbajnokság negyedik helyén zárt, ami máig a csapat legjobb eredményének számít.

Räikkönen 2002 és 2006 között a McLaren-Mercedes színeiben versenyzett, ahol számos emlékezetes futamgyőzelmet ünnepelhetett, de a világbajnoki címet a Ferrari színeiben szerezte. A Scuderiánál győzelemmel mutatkozott be, mi több, első szezonjában rögtön világbajnok is lett. Ezt követően azonban a kezdeti lelkesedés mintha alábbhagyott volna, és 2009 végén pihenőre vonult, kiszállt a Forma-1-ből.

Két szezont követően a Lotus F1 Team színeiben tért vissza, remek formában, Két futamot is nyert a csapat színeiben, aztán a Ferrarihoz igazolt 2014-ben. Korábbi tempóját már nem tudta hozni a csapatnál, egyértelműen másodhegedűs szerepet töltött be előbb Alonso majd Vettel mellett. Utolsó Scuderiánál töltött évében, 2018-ban azért felállhatott még egyszer és minden bizonnyal utoljára a dobogó tetejére, méghozzá az igen emlékezetes Amerikai Nagydíjon.

Kimi 2019 óta az Alfa Romeo színeiben versenyez, ahol már kisebb csoda kellene ahhoz, hogy egyáltalán közelébe kerüljön a dobogónak. Ennek ellenére pontszerzésre rendszeresen nyílik esélye, bár talán az idei év lesz számára az egyik legnehezebb karrierje során, elnézve az Alfa idei versenytempóját. Persze messze még a szezon vége, s ki tudja, milyen meglepetéseket tartogat a 2021-es idény...