2021. május 01. | 19:16

Ezek a nők történelmet írtak és utat nyitottak a jövő női versenyzőinek számára.

Emlékezve azokra a nőkre, akik a férfiak világában kikövezték az utat a női pilóták számára, kiemeltem néhányat közülük a teljesség igénye nélkül 1920 és 1990 között. Cikkem folytatása a „kortárs” autóversenyző hölgyeket fogja felsorakoztatni.

5. Lella Lombardi

Az olasz pilóta, Maria Grazia „Lella” Lombardi az elsők között tört be nőként a Forma-1 világába, 1974-ben debütált az F1-es színtéren. Pályafutása során 17 Forma-1-es Nagydíjon versenyzett. A történelemben ő az egyetlen női Forma-1-es pilóta, aki világbajnoki futamon az első hatban végzett, helyezését az 1975-ös Spanyol Nagydíjon szerezte. Számos más verseny mellett négyszer vett részt a 24 órás Le Mans-i futamon is. 1988-ban vonult vissza a versenyzéstől, bár saját csapata, a Lombardi Autosport révén aktív maradt a motorsport világában.

4. Denise McCluggage

Ha Denise McCluggage munkásságát nézzük, akkor kiderül, hogy ő nem csupán kitűnő versenyző volt, hanem tehetséges újságíró is. Versenyzői karrierje kiemelkedő jelentőségű, sikerei közé tartozik az 1956-os Nassau Ladies Race 1, az 1957-es Watkins Glen Grand Prix Ladies Race, az 1957-es Nassau Női 1 és 2 Race, és az 1961-es Sebring 12 órás GT kategória győzelme is. A versenypályán gyorsan kivívta férfi versenytársainak tiszteletét, rózsaszín pöttyös fehér sisakjáról vált ismertté.

3. Michele Mouton

Aki egy ici-picit is tud a női pilótákról, Michele Moutont az egyik, ha nem a legjobb női versenyzők közé sorolná. Az egykori rally versenyző a világbajnokságon is versenyzett az Audi színeiben. Pályafutása során négy győzelmet aratott, ráadásul második helyezett lett a pilóták 1982-es világbajnokságán. Ha ez még nem lenne elég, 1975-ben megnyerte a kétliteres prototípus osztályt a Le Mans 24 órás versenyén. 1981-ben az Audi Sport szerződtette, és ugyanebben az évben megnyerte a Rallye Sanremót. 1982-es versenyévében Brazíliában, Görögországban és Portugáliában győzelmeket aratott, ezzel Walter Röhrl után szoros második lett. Nemcsak 1985-ben nyerte meg a Pikes Peak Nemzetközi Hegyifelfutó versenyt, de a leggyorsabb időt is beállította. 1986-ban a Peugeot színeiben vezetett, és megnyerte a német rali bajnokságot. Ő volt az első női pilóta, aki komoly rally bajnokságban győzedelmeskedett. 2010-ben az FIA Women & Motor Sport Bizottságának első elnöke lett.

2. Janet Guthrie

1977-ben Guthrie lett az első női profi autóversenyző, aki kvalifikálta magát és versenyezhetett mind az Indianapolis 500, mind a Daytona 500 versenyeken. 1978-ban a 9. helyen végzett az Indianapolis 50-en egy olyan versenycsapattal, amelynek tulajdonosa és managere volt. 2005-ig ez volt a legkomolyabb női eredmény az Indy 500-ban. Indy-car karrierje során tizenegy versenyen indult, 1979-ben Milwaukee-ben az ötödik helyen végzett, és az 1979-es évi Pocono 500 Triple Crown verseny negyedik helyére kvalifikálta magát. A versenyautók mellett Guthrie pilóta és repülési oktató, valamint repülőgépmérnök volt. 2006-ban bekerült a Nemzetközi Motorsport Hírességek Csarnokába. 2005-ben publikálta „Janet Guthrie: A Life at Full Throttle” című könyvét, melyben versenyzői tapasztalatait osztja meg az olvasókkal.

1. Lyn St. James

Pályafutása során az IndyCar sorozat egyik legnépszerűbb versenyzője volt. Emellett egyike annak a kilenc nőnek, akik az Indianapolis 500-on versenyeztek. Ő volt az első nő, aki 1992-ben elnyerte az Indianapolis 500 „Év Újonca” díját. St. James két győzelmet is elért a Daytona 24 órás futamán, Sebring 12 órás versenyt is nyert, illetve első és második csapathelyezett lett a Nürburgring 24 órás futamon is. Húsz éves karrierje során harmincegy nemzetközi és országos zártkörű sebességrekordot tudhat magáénak, köztük az elképesztő 225 km/h-ás rekord az 1995-ös Indy 500 kvalifikációja során. St. James motivációs előadóként is tölti az idejét, és 2010-ben bekerült az Automotive News „Top 100 nő az autóiparban” listájára is.