Lewis Hamilton jó úton halad afelé, hogy a hétvégi Eifel Nagydíjon beállítsa Michael Schumacher 91 győzelmet számláló rekordját, az év végén pedig a világbajnoki címek számában is egyenlíthet a brit. Ám a háromszoros világbajnok, Sir Jackie Stewart szerint Hamilton sikerei nem feltétlenül teszik őt a valaha volt legjobb Formula-1-es versenyzővé. Ugyanis Stewart szerint nagyon nehéz összehasonlítani Hamilton teljesítményét annak a korábbi idők bajnokaival.

„Manapság 20-22 futamot rendeznek egy évben, míg a régi időkben, például mikor Juan Manuel Fangio is versenyzett, talán, ha hat-nyolc, esetleg kilenc Formula-1-es nagydíjból állt egy idény” – fejtette ki véleményét Stewart a The Fast Lane podcastjében.

 

„Ráadásul ők az F1 mellett még sportautókkal, GT-autókkal, meg sok minden mással is versenyeztek. Ezzel szemben Hamilton és az összes mai versenyző lenyomja a világbajnokság 20-22 futamát, de csak a Formula-1-ben állnak rajthoz. Sem túraautókkal, sem GT-autókkal, sem az IndyCarban, sem a Can-Am szériában nem indulnak. Szóval ez egy teljesen más világ.”

Stewart arra is kitért, hogy a Mercedes egyeduralma „egyáltalán nem tesz jót a sportágnak” és csak még inkább megnehezíti, hogy Hamilton teljesítményét a múlt nagy bajnokaihoz lehessen hasonlítani.

„Lewis elképesztően jól vezet és nem hibázik. Semmilyen formában sem szeretném kisebbíteni a képességeit, de ez akkor sem ugyanaz” – mondta a 81 éves skót, a legöregebb még élő világbajnok.

„Lewis nagyon jól döntött, amikor elhagyta a McLarent és átigazolt a Mercedeshez. És megemelem előtte a kalapomat, amiért meghozta ezt az elhatározást. De őszintén szólva az autó és a motor annyira kiváló, hogy az szinte már nem korrekt a mezőny többi tagjával szemben.”

„Le a kalappal a Mercedes, Toto Wolff és természetesen Niki Lauda előtt, hogy együttes erővel egy ilyen elképesztő csapatot raktak össze. Megszerezték a legjobb mérnököket és az egészhez szükséges anyagi hátteret, amire a többi csapat – talán a Red Bull kivételével – képtelen volt.”

 

„Éppen ezért nem kapja meg ugyanazt a tiszteletet, mintha ezt a teljesítményt a mezőny egy kevésbé jó autójával érte volna el. És pont ez jelenti a nagy különbséget a legkiválóbb versenyzők és azok között, akik nagyon sikeresek.”

„Szóval nehéz lenne kijelenteni azt, hogy Lewis nem olyan jó, mint mondjuk Fangio volt. Sokan vitatkoznának ezzel. De mióta az eszemet tudom, autóversenyeket néztem. Szerencsére a bátyám is versenyző volt, és kisfiúként gyakran elvitt magával a futamokra, így láthattam Ascarit, Nuvolarit, Caracciolát és hozzájuk hasonló pilótákat. Láthattam a világ legjobb autóversenyzőit.”

„Stirling Moss egyértelműen egy volt közülük, mégsem nyert egyetlen világbajnoki címet sem, mivel sosem a megfelelő autóban ült.”

Stewart továbbra is az ’50-es években öt világbajnoki címet és 24 győzelmet szerző Fangiót tartja minden idők legjobb Formula-1-es pilótjának.

„Számomra Juan Manuel Fangio a valaha élt legkiválóbb versenyző. A második Jim Clark, őt pedig Ayrton Senna követi.”

Ám azt fontos leszögezni, hogy mindaz, amit Stewart elmondott, csupán a „Repülő Skót” saját véleménye. Lehet vele egyetérteni, vagy vitatni. Viszont Fangio eredményeit Sennához, esetleg Schumacherhez viszonyítani körülbelül olyan, mintha az almát akarnánk a banánnal összevetni. Teljesen más érákban versenyeztek, más technikával, más szabályrendszer szerint. Mindegyikük kiváló pilóta volt, de mivel nincs olyan objektív összehasonlítási pont, amelynek alapján el lehetne dönteni ezt a vitát, így valószínűleg örökre vitatéma marad, és mindenki eldöntheti saját meglátása szerint, hogy ki is minden idők legjobb F1-es pilótája.

Amennyiben közelebbről is megnéznél egy, a Safety Car-hoz nagyon hasonló AMG GT modellt, tekintsd meg ezt a videót.

Ha nem indulna el a videó, akkor kattints erre a linkre.