Veszélyben a Forma-1 jövője?

Közzétéve:
2019-02-08, 09:48

Silverstone, Monza és Barcelona is kikerülhet a versenynaptárból

Társszerző: Hajdu Balázs

A Forma 1-es Promóterek Szövetsége (FOPA) – mely a 21 versenyhelyszínből 16-ot képvisel – nagyobb együttműködést vár a Forma-1 tulajdonosától, a Liberty Mediától. A megbeszélést múlt héten tartották.

„Minden jel arra utal, hogy megértették az üzenetünket” - mondta Stuart Pringle, a FOPA elnöke, és a Silverstone versenypálya ügyvezető igazgatója. 

A versenypályák képviselői elsősorban a széles körben elérhető közvetítések eltűnése, a kevésbé követhető szabályok és az új versenyek népszerűsítési módszerei miatt aggódnak. Úgy érzik, hogy a Forma-1-es jogokat 2017 januárja óta birtokló Liberty Media figyelmen kívül hagyta az ő véleményüket. 

„Úgy éreztük, fel kell szólalnunk az ügyben, hogy kifejezzük aggodalmainkat. Tulajdonképpen jól sikerült a dolog, pozitív napot zártunk. Mindannyian egy hajóban evezünk, így biztosak vagyunk benne, hogy a problémáink meghallgatásra találnak. Szeretnék együttműködni a sportág egészséges fejlődése érdekében” - tette hozzá Pringle.

A közbelépés időzítése elég pikánsra sikerült, hiszen idén lejár öt legendás versenyhelyszín (Brit, Olasz, Spanyol, Német és Mexikó) szerződése. Mindenhol megvan a folytatás szándéka, ám a jelenlegi pénzügyi ajánlat tükrében ezt nem tartják lehetségesnek. A versenyrendezési díj a Száguldó Cirkusz legnagyobb bevételi forrása, így komoly ütőkártya van a pályák képviselőinek kezében.

A Forma-1 tulajdonosai nem kívánták kommentálni a versenypályák képviselői által felvetett problémákat.

Ferrari a Mercedes előtt

Mit tervez a Liberty Media?

Fontos változásokat a Forma-1 működését illetően. Egyelőre azonban lassan haladnak a tárgyalások a fizetési sapkáról, a bevételek csapatok közti elosztásáról, valamint a versenyzés szorosabbát tételét elősegítő szabályváltozásokról. A motorok jelentős változtatásáról szóló tervet egyelőre jegelni kell, ám a Liberty szerint szépen haladnak előre a tárgyalások. 

A csapatok aktuális szerződése 2020-ban jár le. Egyelőre nincs megerősített megállapodás a sportág jövőjével kapcsolatban. A Forma-1-hez közeli források szerint született egy általános megállapodás a fizetési sapkáról és a bevételek elosztásáról, ám semmi kézzelfoghatót nem tudnak felmutatni. 

A legfrissebb terv, hogy a költségvetés csökkentését 2021-ben kezdik meg, először 175 millió dolláros plafonnal, majd a fokozatosság elvét követve, 2023-ban már csak maximum 135 milliót költhetnének a csapatok. Ezek egyelőre nem pontos számok, illetve ez a költségvetés nem tartalmazná a kiadások egy részét – a motorokat, marketing költségeket, valamint a pilóták fizetését. 

Hamiltont ünneplik a szurkolók és a csapat

Miért aggódnak a versenypályák képviselői?

A versenypályák képviselőit tömörítő szervezet legfőbb problémája az, hogy nem ismeri a Liberty Media által képviselt pontos jövőképet, ezáltal nem tud hosszútávú terveket megfogalmazni. Szerintük a Liberty egy rendkívül előnyös ajánlatot akart tenni Miaminak, mely gyakorlatilag azt jelentette volna, hogy ingyen adnak egy versenyt a floridai városnak. Ezt a megállapodást azonban egyelőre nem sikerült véglegesíteni.

„Nem látunk tisztán az új kezdeményezéseket illetően. Szerintünk figyelmen kívül hagyják a promóterek véleményét. Rendben, legyenek új versenyek, de ne a meglévők kárára. Vannak nagyon ígéretes helyszínek, melyek komoly bevételt hozhatnak, ám ezzel együtt figyelnünk kell a többi pályára is” - áll a promóterek közleményében.  

A televíziós közvetítések fizetős csatornára kerülése is aggodalmat okoz.

„Nem tartozik a sportág hosszútávú érdekei közé, hogy a rajongók elveszítsék a hozzáférést az ingyenes közvetítéshez” -  fogalmaz a közlemény.

2019-ben lép életbe az a szerződés – melyet még Bernie Ecclestone kötött – mely szerint az Egyesült Királyságban a Sky csatorna közvetíti az összes futamot. Kivéve a Brit Nagydíjat, mely az országosan fogható 4-es csatornán lesz látható, ahol összefoglalókat sugároznak majd a másik 20 futamról. Ezzel az intézkedéssel elveszítik az alkalmi nézőket, és csak a valódi rajongók fognak előfizetni a közvetítésekre. Ezáltal csökkenhet a futamok nézőszáma is, ami a sportág alapvető vonzerőjét is fenyegeti. Silverstoneban különös tekintettel aggódnak emiatt, hiszen a fizetős csatornás közvetítés hatására csökkent a MotoGP verseny nézőszáma. Ez könnyedén megtörténhet a Forma-1-ben is, így veszélyben lehet a Brit Nagydíj jövője is. 

Mióta a Liberty Media átvette az irányítást, a televíziós nézőszám növekedett. 2017-ben 1,755 milliárd, 2018-ban pedig 1,758 milliárd néző követte a futamokat a képernyő előtt. Az élőben kilátogatók száma nem csökkent jelentősen, a legnagyobb változást az Olasz Nagydíjon érzékelhették, ahol egyébként a folyamatos nézőszám növekedés volt jellemző. 

A FOPA képviseli az Ausztrál-, az Osztrák-, az Azeri-, a Belga-, a Kanadai-, a Kínai-, a Francia-, a Német-, a Magyar-, a Mexikói-, az Olasz-, a Szingapúri-, a Spanyol-, a Brit- és az Amerikai Nagydíjat.

Forrás:

Kapcsolódó írások

2019. március 06.
A világ egyik legnagyobb Autószalonjára több gyártó is kihozta a jelenlegi Formula 1-es versenyautóját
Hegedűs Andor a Red Bull Racing épülete előtt, szemből fotózva
2018. november 21.
Andor egy olyan karriert futott be eddig, amire sok benzinvérű társammal együtt ámulattal tekintünk . Az alábbi interjúból kiderül, hogyan került a Formula 1 egyik legelitebb csapatába tervezőmérnökként!
2018. december 16.
11 kérdés a szezon második feléről olyan kérdésekkel, hogy min sértődött meg Bottas Magyarországon, mennyi ideig nem nevetne Oconnal Verstappen, és milyen állathoz hasonlította magát vajon Hülkenberg?
2019. február 10.
2019-től a McLaren kiszáll a díjkiosztásból