Az elmúlt tíz évben nagyon sokat változtak az autók, olyan fejlesztések lettek mindennaposak, amelyek előtte a sci-fi kategóriába tartoztak. Összeszedtem a szerintem legizgalmasabbakat!

1. Beépített internet, Wifi-hotspot

Egyre több gyártó – például a GMC, a Chevrolet, az Audi, a Jeep, a Mercedes-Benz – épít az autójába 4G-s mobilinternet kapcsolatot, amit wifi-hotspotként megosztható az utasok között is. Így az utazók mobiljukkal, laptopjukkal vagy éppen táblagépükkel anélkül csatlakozhatnak a világhálóhoz, hogy saját mobilnetük keretét kellene ehhez fogyasztaniuk.

2. Mindent látó panorámakamerák

A tolatókamera egyre inkább elterjedt, ám az újabb modellek kameráin keresztül az autó teljes környezete látható vezetés közben. A kamerákkal együtt körkörös szenzorok is kerülnek az autókba, amelyek leginkább a gázolások és az ütközések miatt fontosak.

3. Kéz nélkül nyitható csomagtartó

Lassan már a szériafelszereltségnek számít a kéz nélkül nyitható csomagtartó, amikor elég a lábad meglengetni a hátsó lökhárító alatt ahhoz, hogy kitáruljon az ajtó. Amilyen egyszerű a dolog, legalább annyira zseniális, hiszen veled is biztosan előfordult már, hogy tele volt mindkét kezed, ezért komoly bűvészmutatványt jelentett az ajtónyitás. Szerintem, ez az elmúlt évek egyik legpraktikusabb innovációja, ráadásul még csak űrtechnológiát sem igényel a kivitelezés.

4. Öntisztító szélvédő

Egy ideje már kaphatók olyan víztaszító (hidrofób) tulajdonságú bevonatok, amelyek hatására a szélvédőről lepereg a víz, így esőben lényegesen kisebb intenzitással is boldogul az ablaktörlő. Ennek köszönhetően ráadásul a kosz is kevésbé tapad meg az üvegen.

5. Beépített porszívó

Biztosan téged is idegesít, amikor morzsás és piszkos az autó belseje, ám nem mindig van idő megállni egy benzinkútnál és kiporszívózni a kocsit. Ha pedig éppen van rá egy kis idő, akkor meg apró nincs kéznél, amivel az automata porszívók érmékkel működnek. Én személy szerint nem is annyira szeretem ezeket, mert sokszor olyan mocskosak, hogy a kárpit inkább még mocskosabb lesz tőlük. Ezért jó ötlet a beépített porszívó, amire csak rá kell csatlakoztatni a gégecsövet, és máris indulhat a munka. Ez különösen a nagy, családi autóknál jöhet jól, mint például a Honda világszerte rendkívül népszerű egyterűje, az Odyssey, amit a japánok sajnos Európában nem forgalmaznak.

6. Sávtartó automatika és autonóm vészfék

Egy évtizede még sci-finek tűnt, most pedig az Európai Parlamentben már arról tárgyalnak, hogy kötelezővé kellene tenni egyes vezetést támogató megoldásokat, mint például a sávtartó automatika vagy a gyalogosokat és kerékpárosokat észlelő, szenzorok és kamerák információi alapján működő autonóm vészfék. Ezek ma már olyan áron érhetők el, hogy nem drágítják meg jelentősen az újautókat, viszont segíthetnek abban, hogy a jelenlegi 25 ezernél kevesebben haljanak meg az Európai Unió utakon.

7. Visszaszámlálás a zöld jelzésig

Az Audi már évek óta ígérgeti, ám eddig csak az Egyesült Államok két városában, Las Vegasban és Nevadában működött az úgynevezett zöld jelzésig visszaszámláló automatika, ami mutatja a vezetőnek, hogy mikor lesz szabad az út. Most áttörés történt, mert további nyolc amerikai településen, köztük a fővárosban, Washington DC-ben is bevezetik a szolgáltatást. Hogy milyen tempóban terjed el a rendszer a világban, az nem is annyira az autókon, mint inkább az úthálózatok infrastrukturális fejlesztésein múlik, ugyanis a járművek 4G mobilinternet-kapcsolaton keresztül innen kapják a szükséges információkat. Sajnos, ilyen jellegű magyar fejlesztésekről egyelőre nem hallani, pedig ha „buták” maradnak a magyar utak, akkor a legmodernebb autók ilyen szolgáltatásai mit sem érnek majd.

8. Vészfékezés jelzése

Az új autókban gyorsan terjed a vészfékezést jelző rendszer, ami a hátsó lámpák villogtatásával jelzi a hátul haladóknak a veszélyt. Ez a megoldás sem igényel űrtechnológiát, ám annál hasznosabb!

9. Éberségfigyelő automatika

A csapból is az folyik, hogy milyen veszélyes fáradtan autót vezetni, ennek ellenére a sofőrök közül sokan még mindig alábecsülik a kockázatot. Magyarországi statisztikát sajnos nem találtam a témában, de az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (National Highway Traffic Dafety Administration) 2010-es adatai szerint az ottani közlekedési balesetek 17 százaléka a vezető fáradtsága miatt következik be. Egy EU-s adat szerint a kontinensen még rosszabb a helyzet, itt a balesetek 25 százalékának lehet ugyanez az oka.  Ezért nagyon hasznos az elmúlt években egyre terjedő éberségfigyelő automatika (Driver Attention Warning), ami számos apró jelzés alapján figyelmezteti a sofőrt, ha szükséges. A rendszer figyeli például a kormánymozdulatokat, az irányváltásokat és a fordulatszámot, ha pedig ezek alapján úgy értékeli, hogy a vezető fáradt, akkor hang- és fényjelzéssel figyelmeztet.

10. Stop-start rendszerek

Már 2006-ban bemutatta a BMW az első, forgalmi dugóban és piros lámpánál a motort automatikusan leállító, majd gázadáskor automatikusan újraindító stop-start rendszert, amit természetesen a Bosch fejlesztett. Ennek ellenére az elmúlt években kezdett csak igazán terjedni a technológia az átlagos, középkategóriás modellekben. A dolog új keletű népszerűsége annyiban érthető, hogy városi forgalomban akár 8 százalékos üzemanyag-megtakarítás is elérhető vele, ami az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási normák miatt jól jön a gyártóknak.

11. Parkolást segítő rendszerek

A modern parkolást segítő rendszerek már a parkolóhely megkeresésében is segítenek: az út mindkét oldalán figyelik a szóba jöhető helyeket, és kiválasztják közülük a leginkább megfelelőt. Az automatika azonban ennél többre is képes, be is navigálja ugyanis az autót a parkolóba, legyen a hely az úttal párhuzamos, vagy akár arra merőleges.

12. Automatikus segélyhívó (eCall)

Már írt róla az Alapjárat is, hogy 2019. március 31-től már csak olyan autó hozható újonnan forgalomba, amibe beépítették az automatikus segélyhívó berendezést, vagyis az eCall-t. Ez szükség esetén automatikusan tájékoztatja a központot a jármű pontos helyéről és a baleset idejéről, így akkor is megy értesítés, ha a balesetet szenvedettek nem képesek kommunikálni. Fontos, hogy a vezető maga is indíthat hívást, vagyis ha balesetet lát valaki, akkor nem kell a mobilját keresgetnie, azonnal telefonálhat.

13. Okos autós navigációk

Hol vannak már a régi offline GPS navigációs masinák, amelyeken folyamatosan frissíteni kellett a térképeket, hogy megjelenjenek rajta a forgalmi változások, az új telepített traffipaxok. A mostani mobilalkalmazások, mint amilyen például a Waze is, már folyamatosan figyelik a forgalmat, és azonnal figyelmeztetnek egy lerobbant járműre vagy egy mobil traffipaxra, az útvonalat pedig gyorsan újra tervezik, ha ezzel időt nyerhet az autós. És akkor nem beszéltünk még az olyan „okosságokról”, mint a forgalomfüggő menetidő-tervezés, a benzinkútkereső, ahol láthatod az egyes helyek árait is, vagy éppen az ÉVI (Érkezés Várható Ideje) küldési lehetőség, amivel előre jelezheted, hogy mikor érkezel meg.

14. Infotainment rendszerek

Az elmúlt évek leglátványosabb fejlődése az utastéren belül kétségtelenül az infotainment rendszereket érinti, a hatalmas kijelzők alatt lapuló számítógépek egyre inkább az autók „agyai”. Most éppen az a menő, ha a mobiltelefon és az autó multimédiás egysége összekapcsolható, így a mobiltelefon legtöbb funkciója a műszerfalról is elérhető. Erre két nagy rivális, a Google és az Apple kínál szoftveres megoldást, az Android Autót illetve a CarPlay-t. Az autók számítógépes központjai azonban még csak most kezdenek igazán fejlődni, hiszen az önvezető autók megjelenése mind nagyobb számítási kapacitást igényel, ehhez pedig bizony komoly hardver szükségeltetik. Forrás: