2017. január 24. | 10:07

Cikksorozatunk második részében 9 különlegességet gyűjtöttünk össze, amelyeket a motorsportnak köszönhetünk

Bizonyos gyártók történetében akár többször is előfordulhatott, hogy egy széria autót csak azért tettek az átlag vásárló számára is elérhetővé, hogy megfeleljen egy adott versenysorozat követelményeinek. Szerencsére ennek köszönhetően egészen elképesztő járművek is szembejöhetnek az utakon.

1. Lancia Delta S4

A nemzetközi piacon jelenleg egyetlen darab eladó példányt találtunk, mindössze 783 futott kilométerrel.

 

A Delta S4 igazi rally gyökerekkel rendelkezik. Egyenesen a B csoportból örökölte tulajdonságait. Az utcai modellt „Stradale” névvel illették, és 1.8 literes motorral szerelték, ahogy a versenymodellt is. Turbófeltöltő és kompresszor is táplálta levegővel a motort, ezekhez két töltőlevegő-hűtő csatlakozott, így nagy nyomást lehetett elérni, alacsony léghőmérséklettel. Az eredmény: 245 lóerő és 225 km/h-s végsebesség. Mindösszesen 200 darab készült belőle.

2. BMW 3.0 CSL

A nemzetközi piacon jelenleg egyetlen széria CSL található ~86 millió forintért és egy gyári rendszámos versenyautó 93 millió forintért.

 

A legendás BMW 3.0 CSL több versenyszériában is indult. Megfordult az Európai Túraautó Bajnokságban és megbízhatósági versenyeken is. Motorja egy 2986 köbcentis hathengeres, 180 lóerős teljesítménnyel. Utcai verziójára a szárny nem volt gyárilag szerelhető, ugyanis akkoriban illegális volt Németországban. A BMW ezt úgy oldotta meg, hogy a szárnyat a csomagtartóba helyezték, amit később a tulaj szerelhetett fel.

3. TVR Cerbera Speed 12

Az egyetlen létező Speed 12 nem eladó , a jelenlegi tulajdonosa 188 ezer fontért, átszámítva közel 68 millió forintért vásárolta, ezzel a gyár történetének legdrágább eladott autója.

 

A TVR egyenesen a GT1-es szériába szánta a Cerberát. 7.7 literes V12 motorja igazi monstrum. A TVR utcai szériát is szeretett volna indítani, azonban Peter Wheeler, a TVR gyár tulaja alkalmatlannak találta az autót a mindennapi közlekedéshez. Végül egyetlen darab készült belőle, amit viszont eladtak és mai napig magánkézben van.

4. Toyota GT1

A GT-1 jelenlegi áráról keveset tud az internet, bár egy ilyen autónak nagyon nehéz is meghatározni az értékét. Újonnan 1,3 millió dollár volt.

 

Igen, ez az autó valóban járhatja az utakat. A Toyota szerette volna más versenyekben is indítani a GT1-et, de végül a 24 órás Le Mans-t célozták meg. Szerencsére 7 autó így is utcára került, ami egészen elképesztő. A kasztni alumíniumból és szénszálból készült, így 900 kilogrammos tömegét a 3.6 literes dupla turbós V8 egészen könnyen repíti. Az autó képes volt 380 km/h elérésére is.

5. Porsche 993 GT2

A GT2-es 993-ból is egyetlen eladó darabot találtunk, átszámolva közel 550 millió forintot kell fizetni érte, ha valaki be szeretné tenni a garázsába.

 

A 911 családhoz tartozó 993-as GT2 verziója 1993-ban jelent meg a piacon, ugyanis a GT2 versenysorozat megkövetelte, hogy legyen utcai, homologizált verziója a versenyautónak. A Porsche 57 darabot gyártott, amely bárki számára elérhető volt. Az eredeti 993 motorjából nagyobb teljesítményt csikartak ki, súlyát 1295 kilóra csökkentették. A hajtás összkerékről hátsókerékre került. Természetesen a megjelenés is változott, kerültek rá szélesebb sárvédőívek, versenyfelnik és egy nagy szárny, amely rengeteg leszorító erőt generált, ami odatapasztja az autót az úthoz.

6. Ferrari 250 GTO

Utoljára 2013-ban cserélt gazdát egy 250 GTO, akkor 11 milliárd forintnak megfelelő fontért kelt el, ezzel beállítva az eddig eladott legdrágább autó rekordját. November óta hirdetnek egy másik példányt 45 millió fontért, azaz mintegy 15 milliárd forintért. Szakértők véleménye szerint akár 80 millió fontig is emelkedhet a típus ára a következő 10 évben.

 

A régebbi GT versenyszériákban a gyártóknak nagyobb darabszámban kellett utcai verziót gyártani, hogy részt vehessenek a versenyben. A Ferrarinál azonban 39 darabos széria elég lett a versenyzéshez, mert találtak a rendszerben egy kiskaput. Ilyen kevés eladott darab mellett mára az autó ára hihetetlenül magas, a valaha legdrágábban eladott gépjármű is egy ilyen 250 GTO.

7. Plymouth Superbird/Dodge Daytona

Ha valaki rákívánna, vásárolhat Angliából Daytona-t 36 millió forintért, vagy Németországból egy még ritkább nyitott tetejű Superbird-öt, 46 millió forintért.

 

Egy igazán meglepő agymenés az USA-ból. Furcsa csőr, magasra nyúló szárny, ám az autó már így jött le a gyártósorról. Alapja a Plymouth Roadrunner (ennek az autónak a kürtje adja a Kengyelfutó Gyalogkakukk hangját a mesében) , de a bukólámpák és a szárny ezt jól fedi. 7.0 vagy 7.2 literes V8 motor biztosítja az erőt, amelyet a Nascar versenyautóiba is szereltek.

8. Alpine A110

A hirdetési oldalakon több eladó példányt is találhatunk, a legolcsóbbért 38 millió forintnak megfelelő eurót kérnek.

 

Egy kevésbé ismert klasszikus, pedig nem lenne érdemtelen a hírnév. Többféle motorral is szerelték, azonban egyik sem volt nagyobb 1600 köbcentinél. A legerősebb modell 138 lóerőt juttatott az aszfaltra, de létezett 1 literes 95 lovas is. 700 kilogrammos tömegéhez azonban így sem volt alulmotorizált. 16 éves gyártási intervalluma ellenére mára sajnos meglehetősen kevés maradt fent.

9. BMW E30 M3

Listánk legolcsóbb autója és az egyetlen, amiből itthon is találni eladó példányt. A típus ára az elmúlt években meredek emelkedésnek indult, 2010-2011-ben még 3 millió forintot kértek Magyarországon egy eredeti E30 M3-ért, az autó mára megötszörözte az akkori értékét. Ez tökéletes példája annak, hogy ma az egyik legjobb befektetés veterán autóban tartani a pénzünket, nincs az az értékpapír ami hasonló hozamot garantálna ilyen rövid időn belül.

Az első M3 a BMW válasza volt a Mercedes 190E Cosworthre. Túraautó bajnokságokban versengtek egymással, ám mindkettőnek volt utcai kiadása is. Meglepő módon nem soros hathengeres blokk került bele, hanem 2 litertől egészen 2.5 literig sornégyes motorokkal szerelték. A legnagyobbat a Sport Evolution kiadásba szerelték, melyeknek mára hihetetlen módon megnőtt az értéke.

  • Címkék:
  • Top