2018. április 06. | 11:49

A Lamborghini Diablo a ’90-es évek rettegett középmotoros szupersport autójaként ismert, hiszen az első olyan sorozatgyártású autó volt, ami megfutotta a 320 km/h-t!

Sokaknak ismerős lehet már a sztori, miszerint Feruccio Lamborghini, sikeres traktor értékesítő több Ferrari versenyautót kipróbált szabadidejében, de egyikkel sem volt teljesen megelégedve, leginkább a rossz hatásfokkal üzemelő kuplungok bosszantották fel. Ezért felkereste a pökhendi Enzo Ferrarit, aki Feruccio jótanácsait meghallgatva el is küldte messzire a traktor-gyárost, hogy ha ennyire ért versenyautó készítéséhez, építsen ő maga egyet! 1962-ben meg is alakult az Automobili Lamborghini, mely a legendás bikát, a Murciélagót választotta márkajelének, mely a fabulák szerint 1879-ben 24 kardszúrást élt túl, így egyértelműen az erő szimbólumának tekintette a bika csillagjegyű alapító is. A Diablo és a Miura is bikák neveit vette fel ezek után, ám az első járművet 1964-ben a 350 GTV-re keresztelték.
Lamborghini Countach, az előd

A Lamborghini Diablo születése

1966-ban a Miura átlépte a 300 km/h-s sebességhatárt, megteremtve a szupersportkocsi-kategóriát, 1974-ben érkezett a Countach, majd a spanyolul ördög névre hallgató Diablo gyártása kezdődött meg 1985-ben. A Diablo eredeti dizájnjáért az a Marcello Gandini felelt, aki 15 év után, 1980-ban lépett le a Bertonétól, szabadúszóként az ő tollából született a Miura és a Countach is. 1987-től 1993-ig a Chrysler birtokolta a céget és a főnökség nem volt megelégedve Gandini munkájával, saját tervezőcsapatot küldtek, hogy egy harmadik változtatást hajtsanak végre a formán: lényegében Gandini éles vonalait az autón szépen elsimították, a fő tervező nagy bánatára. 1988 szeptemberére, a cég 25. évfordulójára tervezték eredetileg a Diablo bemutatását, de mégsem kapkodták el a dolgot, inkább a Countach utolsó verziójával töltötték meg a gyártósort.
A Lamborghini Diablo első változata

A Diablo első példányát 1990. január 21-én adták át büszke tulajdonosának 240 000 dollárért a Hotel de Paris in Monte Carlóban. A világ akkori leggyorsabb szériaautójáért csak úgy kapkodtak a népek, a cég végre komoly nyereséget termelt. Azonban 1992-ben a Chryslernek be kellett látnia, hogy a 239 000 dolláros Diablo nem fogy igazán jól az amerikai piacon, így úgy döntöttek, hogy nem tömnek még több pénzt Lamborghinibe. Ezek után 1994-től a Megatech, 1998-tól pedig már az Audi-Volkswagen birtokolja az olasz szupersportautó-gyártót.
Lamborghini Diablo kívül, belül

Lamborghini Diablo, avagy a dühöngő bika

A középmotoros Diablo félelmetes erejét egy 5,7 literes, 48 szelepes V12-es motor biztosította, melynél kettős felső vezérműtengelyt és számítógép által vezérelt többpontos üzemanyag befecskendezést is használtak. Az ördög 492 lóerővel és 579 Nm nyomatékkal szaggatta akkoriban az aszfaltot, ezekhez a számokhoz 4,5 másodperces 0-100-as sprint és 325 km/h-s végsebesség párosult. 1993-ban változtattak a cég filozófiáján és jobban specializálták a modellt, hogy még több potenciális vevőt érinthessenek meg. Ezek után vezettek be olyan módosításokat, mint a kormányszervo, összkerékhajtás, négy dugattyús Brembo féknyergek, számítógép vezérelte felfüggesztés, ABS. Szinte minden változatnál átformálták a műszerfalat, a karosszéria részleteit, újabb és újabb fényszórókkal, ködlámpákkal dobták fel a külsőt. Ezek részletezéséhez egy regény sem volna elég, így most csak a legfontosabb módosításokat emelném ki. 1993-ban jött a Diablo VT (Viscous Traction), mely sok apróságban különbözött az elsőtől, de a legfontosabb újítást az LM002 módosított négykerékhajtású rendszere jelentette, ami képes volt az erő 25%-át az első tengelyre küldeni, ezáltal egy sokkal kezesebb autót kaphattak a vásárlók.
A Lamborghini Diablo VT AWD rendszere

Az 1995-ös Genfi Autószalonon mutatták be a Diablo SV-t (Super Veloce), mely a sztenderd Diablora épült, de a VT összkerékhajtásával rendelkezett. 510 lóerőt produkált, nagyobb fékeket és 18 colos első kerekeket kapott, bár a nagyobb teljesítmény ellenére az ára a belépő szintet képviselte. A Diablo VT Roadster első változata szintén 1995-ben lépett színre karbon targa tetővel.
Lamborghini Diablo SV és a V12-es 510 lóerővel

1998-ban érkeztek a ráncfelvarrott változatok: a faceliftes SV 1999-ben jelent meg, itt a felnyíló lámpákat már fixekre cserélték, méghozzá a Nissan 300ZX Z32 modellről vették át teljes egészében az első fényszórókat. Ebben az évben jött a VT és a VT Roadster megújított változata is, amik ABS-szel és egy kicsivel erősebb, 529 lóerős motorral kápráztatták továbbra is a rajongókat.
Lamborghini Diablo VT Roadster 1996-ból

Ha még ez sem volna elég, a Diablóból készült GT-változat is mindössze 80 példányban, mely valójában egy igazi versenyorientált jármű volt. Sőt, az Audi a Murciélago megjelenése előtt még akart egy civilizáltabb, kifinomultabb típust is, így 2000-ben bemutatták a VT 6.0-át, ami értelemszerűen 6000 köbcentis motort rejtett. Ez az egység volt megtalálható a GT-ben is, azonban új szoftverrel, új szívó- és kipufogórendszerrel, változó szelepvezérléssel látták el az 575 lóerő és 620 Nm maximális nyomaték elérése érdekében.
Lamborghini Diablo GT – egy valódi versenygép

A gyár ezeken felül még számos, versenyzésre szánt modellt is alkotott, mint például a Diablo GT1 Stradale, SV-R, GT2 és a GTR.  Készült Lamborghini Diablo VTTT (Viscous Traction Twin Turbo) limitált kiadás is a Platinum Motors jóvoltából, ami többek között két turbót, kevlár kéttárcsás tengelykapcsolót, új fékeket kapott. A 750 lóerős, tuningolt szupersportautó 357 km/h-nál érte el végsebességét, nem hivatalos források szerint a VTTT a 410 km/h-t is megfutotta. A Diablóból 2001-ig 2884 darabot gyártották, utódjának a Muricélago tekinthető.

A Lamborghini Diablo gyártási darabszámai a következőképp alakultak:

  • Diablo (1990-1998) - 900 db
  • Diablo VT (1993-1998) – 400 db
  • Diablo SE30 – 135 db
  • Diablo SE30 Jota – 15 db
  • Diablo VT Roadster (1995-1998) – 200 db
  • Diablo SV (1995-1998) – nincs adat
  • Diablo SV Special – 1 db
  • Diablo SV Roadster – 6 db
  • Diablo SV Monterey Edition – 20 db
  • Diablo Alpine Edition – 12 db
  • Diablo VT (1999) – nincs adat
  • Diablo SV (1999) – 100 db
  • Diablo VT Roadster (1999) – 100 db
  • Diablo GT – 83 db
  • Diablo VT Roadster Momo Edition – 12 db
  • Diablo GTR – 32 db
  • Diablo Millenium Roadster – 30 db
  • Diablo VT 6.0 – 337 db
  • Diablo VT 6.0 SE – 44 db
Forrás: