A dühöngő bika: Lamborghini Diablo

Frissítve:
2018-09-18, 21:58

A Lamborghini Diablo a ’90-es évek rettegett középmotoros szupersport autójaként ismert, hiszen az első olyan sorozatgyártású autó volt, ami megfutotta a 320 km/h-t!

Sokaknak ismerős lehet már a sztori, miszerint Feruccio Lamborghini, sikeres traktor értékesítő több Ferrari versenyautót kipróbált szabadidejében, de egyikkel sem volt teljesen megelégedve, leginkább a rossz hatásfokkal üzemelő kuplungok bosszantották fel. Ezért felkereste a pökhendi Enzo Ferrarit, aki Feruccio jótanácsait meghallgatva el is küldte messzire a traktor-gyárost, hogy ha ennyire ért versenyautó készítéséhez, építsen ő maga egyet!

1962-ben meg is alakult az Automobili Lamborghini, mely a legendás bikát, a Murciélagót választotta márkajelének, mely a fabulák szerint 1879-ben 24 kardszúrást élt túl, így egyértelműen az erő szimbólumának tekintette a bika csillagjegyű alapító is. A Diablo és a Miura is bikák neveit vette fel ezek után, ám az első járművet 1964-ben a 350 GTV-re keresztelték.

Lamborghini Countach

Lamborghini Countach, az előd

A Lamborghini Diablo születése

1966-ban a Miura átlépte a 300 km/h-s sebességhatárt, megteremtve a szupersportkocsi-kategóriát, 1974-ben érkezett a Countach, majd a spanyolul ördög névre hallgató Diablo gyártása kezdődött meg 1985-ben. A Diablo eredeti dizájnjáért az a Marcello Gandini felelt, aki 15 év után, 1980-ban lépett le a Bertonétól, szabadúszóként az ő tollából született a Miura és a Countach is.

1987-től 1993-ig a Chrysler birtokolta a céget és a főnökség nem volt megelégedve Gandini munkájával, saját tervezőcsapatot küldtek, hogy egy harmadik változtatást hajtsanak végre a formán: lényegében Gandini éles vonalait az autón szépen elsimították, a fő tervező nagy bánatára. 1988 szeptemberére, a cég 25. évfordulójára tervezték eredetileg a Diablo bemutatását, de mégsem kapkodták el a dolgot, inkább a Countach utolsó verziójával töltötték meg a gyártósort.

A Lamborghini Diablo 1990

A Lamborghini Diablo első változata

A Diablo első példányát 1990. január 21-én adták át büszke tulajdonosának 240 000 dollárért a Hotel de Paris in Monte Carlóban. A világ akkori leggyorsabb szériaautójáért csak úgy kapkodtak a népek, a cég végre komoly nyereséget termelt. Azonban 1992-ben a Chryslernek be kellett látnia, hogy a 239 000 dolláros Diablo nem fogy igazán jól az amerikai piacon, így úgy döntöttek, hogy nem tömnek még több pénzt Lamborghinibe. Ezek után 1994-től a Megatech, 1998-tól pedig már az Audi-Volkswagen birtokolja az olasz szupersportautó-gyártót.

Lamborghini Diablo

Lamborghini Diablo kívül, belül

Lamborghini Diablo, avagy a dühöngő bika

A középmotoros Diablo félelmetes erejét egy 5,7 literes, 48 szelepes V12-es motor biztosította, melynél kettős felső vezérműtengelyt és számítógép által vezérelt többpontos üzemanyag befecskendezést is használtak. Az ördög 492 lóerővel és 579 Nm nyomatékkal szaggatta akkoriban az aszfaltot, ezekhez a számokhoz 4,5 másodperces 0-100-as sprint és 325 km/h-s végsebesség párosult.

1993-ban változtattak a cég filozófiáján és jobban specializálták a modellt, hogy még több potenciális vevőt érinthessenek meg. Ezek után vezettek be olyan módosításokat, mint a kormányszervo, összkerékhajtás, négy dugattyús Brembo féknyergek, számítógép vezérelte felfüggesztés, ABS. Szinte minden változatnál átformálták a műszerfalat, a karosszéria részleteit, újabb és újabb fényszórókkal, ködlámpákkal dobták fel a külsőt. Ezek részletezéséhez egy regény sem volna elég, így most csak a legfontosabb módosításokat emelném ki.

1993-ban jött a Diablo VT (Viscous Traction), mely sok apróságban különbözött az elsőtől, de a legfontosabb újítást az LM002 módosított négykerékhajtású rendszere jelentette, ami képes volt az erő 25%-át az első tengelyre küldeni, ezáltal egy sokkal kezesebb autót kaphattak a vásárlók.

A Lamborghini Diablo VT

A Lamborghini Diablo VT AWD rendszere

Az 1995-ös Genfi Autószalonon mutatták be a Diablo SV-t (Super Veloce), mely a sztenderd Diablora épült, de a VT összkerékhajtásával rendelkezett. 510 lóerőt produkált, nagyobb fékeket és 18 colos első kerekeket kapott, bár a nagyobb teljesítmény ellenére az ára a belépő szintet képviselte. A Diablo VT Roadster első változata szintén 1995-ben lépett színre karbon targa tetővel.

Lamborghini Diablo SV

Lamborghini Diablo SV és a V12-es 510 lóerővel

1998-ban érkeztek a ráncfelvarrott változatok: a faceliftes SV 1999-ben jelent meg, itt a felnyíló lámpákat már fixekre cserélték, méghozzá a Nissan 300ZX Z32 modellről vették át teljes egészében az első fényszórókat. Ebben az évben jött a VT és a VT Roadster megújított változata is, amik ABS-szel és egy kicsivel erősebb, 529 lóerős motorral kápráztatták továbbra is a rajongókat.

Lamborghini Diablo VT Roadster

Lamborghini Diablo VT Roadster 1996-ból

Ha még ez sem volna elég, a Diablóból készült GT-változat is mindössze 80 példányban, mely valójában egy igazi versenyorientált jármű volt. Sőt, az Audi a Murciélago megjelenése előtt még akart egy civilizáltabb, kifinomultabb típust is, így 2000-ben bemutatták a VT 6.0-át, ami értelemszerűen 6000 köbcentis motort rejtett. Ez az egység volt megtalálható a GT-ben is, azonban új szoftverrel, új szívó- és kipufogórendszerrel, változó szelepvezérléssel látták el az 575 lóerő és 620 Nm maximális nyomaték elérése érdekében.

Lamborghini Diablo GT

Lamborghini Diablo GT – egy valódi versenygép

A gyár ezeken felül még számos, versenyzésre szánt modellt is alkotott, mint például a Diablo GT1 Stradale, SV-R, GT2 és a GTR.  Készült Lamborghini Diablo VTTT (Viscous Traction Twin Turbo) limitált kiadás is a Platinum Motors jóvoltából, ami többek között két turbót, kevlár kéttárcsás tengelykapcsolót, új fékeket kapott. A 750 lóerős, tuningolt szupersportautó 357 km/h-nál érte el végsebességét, nem hivatalos források szerint a VTTT a 410 km/h-t is megfutotta. A Diablóból 2001-ig 2884 darabot gyártották, utódjának a Muricélago tekinthető.

A Lamborghini Diablo gyártási darabszámai a következőképp alakultak:

  • Diablo (1990-1998) - 900 db
  • Diablo VT (1993-1998) – 400 db
  • Diablo SE30 – 135 db
  • Diablo SE30 Jota – 15 db
  • Diablo VT Roadster (1995-1998) – 200 db
  • Diablo SV (1995-1998) – nincs adat
  • Diablo SV Special – 1 db
  • Diablo SV Roadster – 6 db
  • Diablo SV Monterey Edition – 20 db
  • Diablo Alpine Edition – 12 db
  • Diablo VT (1999) – nincs adat
  • Diablo SV (1999) – 100 db
  • Diablo VT Roadster (1999) – 100 db
  • Diablo GT – 83 db
  • Diablo VT Roadster Momo Edition – 12 db
  • Diablo GTR – 32 db
  • Diablo Millenium Roadster – 30 db
  • Diablo VT 6.0 – 337 db
  • Diablo VT 6.0 SE – 44 db

Forrás:

Kapcsolódó írások

A Ferrari és a Lamborghini nem akar elektromos autót
2017. szeptember 15.
Technológiai fejlődés ide vagy oda, vannak még olyanok, akiknek egy jó szívó V12 még mindig többet ér, mint bármilyen villamosított technika
Új elektromos szupersportautó: Dendrobium
2017. március 01.
Új szereplő lép be az elektromos szupersportautók piacára, mégpedig a szingapúri Vanda Electric vállalat a Dendrobium nevű autójával
A Mercedes-AMG Project One-t már tesztelik
2017. április 13.
Az 1000 LE-s négykerék-meghajtású hiperautó már pályatesztelési fázisban van, erősítette meg Tobias Moers, az AMG főnöke
McLaren Speedtail
2018. október 22.
A McLaren F1 utódának számít majd, szintén három ülés lesz benne, mint elődjében, de azon kívül szinte mindenben új!