Egy egyes Golf, üvöltő Civic Type R-blokkal és extrém karosszéria készlettel? Ez bizony egy Hillclimb gyanús építés, de a gyanúd beigazolódik, ha elolvasod a cikket.
Társszerző: Bolgár Krisztián
A Volkswagen Golf családjának legelső generációja már jócskán benne van a korban. Ez pedig azt jelenti, hogy egyre kevesebb példány marad fent emberi tulajdonban és egyre több kerül roncstelepekre vagy eszi meg a rozsda a csinos karosszériákat. Mivel az egyes Golf is egy népautó volt, így azért volt belőle példányszám bőven. Ennek ellenére a folyamatosan csökkenő darabszám, a már több mint 30 éves múlt, illetve a hevesen növekvő kultusz státusz folyamatosan repíti fel az MK I-ek vételárát. A versenysportban betöltött szerepe és a tuning érában fémjelzett neve tovább növeli a Golf kultikus kisugárzását. Éppen ezért mind a mai napig készülnek újabbnál újabb projektek, egyes Golf alappal. A brit Seb Nemmock a Golf bergrennen, azaz hillclimb múltja előtt igyekezett tisztelegni, amikor megalkotta Civic Type R blokkos Volkswagen Golfját.Hegymászás több száz lóerővel: a Hillclimb
A motorsport világ egyik kevésbé ismert üdvöskéje (ma már) a hillclimb műfaj, amely annak ellenére, hogy nem sokan ismerik, komoly múlttal rendelkezik. Ami azt illeti, ez a technikai sportágak egyik legrégebbi válfaja, mivel az első bejegyzett hillclimb verseny a francia La Turbie városában zajlott, még 1897-ben.A hillclimb versenyek főként Európában, de a 20. század közepe fele már Észak-Amerikában is egy kedvelt illetve elterjedt sportág lett, egészen az 1980-as évekig. Az öreg kontinensen mindenképpen Franciaországban és Ausztriában volt (illetve van) a legnagyobb kultusza, mint például az osztrák Rachau településen rendezett futamok. Itt a fő hangsúlyt a tömeg bevonzására helyezték, hogy minél közelebbről érezhessék át a hegymászásra fejlesztett mérnöki csodákat az emberek. De említhetném Nagy-Britanniát is, ahol a harewoodi hegy 1500 méter magas pontját kellett leghamarabb elérniük a versenyzőknek. Romániát is fontos kiemelnem, hiszen a keleti szomszédnál is hatalmas a hillclimb-láz, mindmáig.
1930 óta az Európai Hill Climb Világbajnokságoknak ad otthont Románia, ami nem is csoda, hiszen a Kárpátok kiváló lehetőséget nyújtanak egy hegységekben zajló sportág lebonyolításához. Ami még figyelmet érdemel, az a Pikes Peak hillclimb pálya, amiről már biztosan hallottál. Ha mégsem, akkor érdemes az új Gymkhana videót megtekintened.
Hillclimb, ahol az aerodinamika életbevágó
Szó szerint. Hiszen egy 1500 méteres hegytetőről senki sem szeretne lecsúszni és a hegy alja felé venni az irányt, zuhanórepülésben. Ehhez viszont a pehelysúlyúra redukált járműveknél nem elég egy bivalyerős fékrendszer, közel sem elég. A leszorító erő volt erre a megoldás, ami a hő- és áramlástechnika egyik elengedhetetlen fizikai tényezője.A lényeg, hogy az ívelten kialakított karosszéria elemek a sebesség következtében egyfajta szélcsatornává alakulnak, ahol a keletkező szélenergia leszorító erőként jelentkezik az autó karosszériáján, aminek köszönhetően a versenyautó feszesebben és stabilabban tudja bevenni a kanyart, anélkül, hogy megdőlne vagy megingana helyzetéből. Ezért hamar fel lett fedezve az a tény, hogy a hillclimb versenyeken jelentkező versenyautók mindenképpen rendelkezzenek ilyen spoiler kialakításokkal. Ez alól egyik konszern versenyautó sem volt kivétel, így aki egyes Golfal indult, annak is egy speciális karosszéria szettet kellett varázsolnia a tuningolt szöcskéje számára.
Egy egyes Golf, csupán poénra
10 évvel ezelőtt, mikor Seb egyik VW-mániás barátja feljáróján járt, megidézte az a rengeteg befejezetlen fauvé. Ezért el is hozott egy MK I-es Golf GTI karosszériát, ami alatt egy romos futómű hevert, de a karosszéria állapota abszolút jó állapotnak örvendett. Seb úgy gondolta, hogy rendbe rakja a futóművet, bedob a motortérbe egy 2,0 literes 8-szelepes VW-blokkot és indulhat is a móka. Nos, a végeredmény végül egészen más lett. A komoly VW-múlttal rendelkező tuner úgy döntött, hogy egy vérbeli versenyautót fog megalkotni, valami sikító, kilencezres fordulatszámon pörgő blokkal. Seb a Cult és German tuning ismereteit elkezdte bővíteni a Kanjozoku, illetve Hillclimb versenyek videóival és cikkeivel.Az egy évtizedes projekt a nyers GTI kasztni átalakításával kezdődött. Egyedi sárvédő szélesítések, első lökhárító, hátsó spoiler, első toldat és Pesch polikarbonát ablakok, valamint egy St. Moritz ezüst színárnyalat került fel az autóra. A futómű egyedi GAZ állítható futóművet, versenyszilenteket, Corrado G60 féknyergeket, fémszálas fékcsöveket valamint Golf MK IV GTI hátsó tárcsás hidat kapott. Ehhez társult a BBS RS001-es felnijei, amik 15x8,5” mérettel rendelkeznek, elöl és hátul is 15x9”-os paraméterekkel. A Nankang és Yokohama versenygumik is kötelezőek voltak, mint ahogyan a kabinban a hatpontos bukóketrec, a Rally Design sportülés-pár, a Sparco négypontos övei, a Wilwood hidro-kézifék, a 30 centis OMP sportkormány továbbá az egyedi panelok és digitális óraegység beépítése. Az erőforrás terén Seb végül egy unortodox megoldást választott Golfja számára. Egy K20Z4 kódú sornégyes került beépítésre, amely egy 2008-as Honda Civic Type R-é volt eredetileg. A 220 féklóerőt tovább növelte a pihekönnyű kaszniban a tuner, hála az új szívósornak, az Edward Motorsport kipufogórendszernek, az RBC leömlőnek, a Clockwise Motion fojtószelepnek, a K-Tuned termosztátnak, üzemanyag csöveknek, Fuel Lab AC pumpának és a megannyi prémium alkatrésznek. Seb egy igazi hillclimb Golfot alkotott meg, amit saját illetve barátjának két keze segítségével hajtott végre, igaz, közel egy évtized kellett a befejezésig. Viszont szerintem az eredmény számít és nem a megtett út, ezért Seb is büszke lehet professzionálisan amatőr hillclimb gépére. Téged is magával rántott már a hillclimb láz? Forrás: