2017. október 25. | 13:01

Gordon Murray már sok mindent letett az asztalra: Forma-1-es autókat tervezett, de az ő keze munkája a McLaren F1 is. Ezentúl saját autót szeretne építeni.

Gordon Murray, miután 50 évet eltöltött az autóiparban, eldöntötte, hogy egy saját autómanufaktúrát indít. A Gordon Murray Automotive nyilván nem tömegautókra fog specializálódni, hanem amihez Gordon is ért: kis szériaszámú, ultrakönnyű bitang versenyautókra.
A Gordon Murray Design-nál kifejlesztett iStream technológia gazdaságossá teheti a kis szériaszámú autók gyártását is

Az új vállalkozás kiegészíti majd a Gordon Murray Design munkáját, ami nem mellesleg fennállásának 10. évfordulóját ünnepelheti. Gordon ugyanis évtizedeket töltött Formula 1-es autók tervezésével. Legismertebb műve a McLaren F1, ami vitán felül a valaha volt egyik legkülönlegesebb autó, amit valaha gyártottak. Nem véletlen, hogy 106 legyártott darab között van olyan, amit még mindig nem csomagoltak ki a gyári védőfóliából, így jó eséllyel pályázik a valaha volt legdrágább McLaren F1-e címre!
„Az első autónkkal megmutatjuk, hogy visszatérünk azokhoz a dizájn és mérnöki alapelvekhez, amik a McLaren F1-et is egy ikonná emelték.” – mondta Murray egy sajtóközleményben.

Gordon Murray legnagyobb büszkesége, a McLaren F1 mellett, amivel beírta magát a halhatatlanok közé

Az autó fejlesztett iStream gyártástechnológiával készül, amit a Gordon Murray Design fejlesztett ki. Az iStream platform magába foglal egy könnyűsúlyú, mégis nagyon erős alvázat, amire többféle karosszériát lehet építeni, azáltal, hogy a különböző karosszériadarabok panelekkel kapcsolódnak az alvázhoz. Ezáltal elvileg alacsonyabbak lesznek a gyártási költségek, még annak ellenére is, hogy a lehető legnagyobb mértékben alkalmaznak majd szénszálas anyagokat. Az iStream gyártástechnológia egy korábbi változatával már készítettek autót, mégpedig a Yamaha Sports Ride tanulmányautót 2015-ben. A teljesen új technológiának hála a Sports Ride mindössze 750 kg-ot nyom. A Yamaha idén se adta fel terveit, hogy az autóiparban is annyira maradandót alkosson, mint ahogy azt a motorokkal tette, a Tokiói Autószalonon új tanulmányautóval érkeznek, amit szintén az iStream eljárással építenek meg.
A Yamaha ki akar törni a motorok világából, a Sports Ride tanulmányautóval az autók szegmensét célozták meg

Több információ Gordon Murray új, saját autójáról november 3-tól lesz elérhető, addig ezt a pár napot találgatással lehet elütni. Ha Murray az F1-et jelölte meg, mint követendő példát, jócskán magasra tette a lécet. Az F1 ugyanis 12 éven keresztül volt sebességrekorder, csak a Bugatti Veyron tudta letaszítani a trónról. Az F1-ben egy 6.1 literes V12-es BMW-motor dolgozik, ami lényegében két 3 literes soros BMW-motor összedolgozásából született meg. Az F1 súlya 1.138 kg, de ne felejtsd el, hogy 1992-ben tervezték, vajon mennyit faragnának a kilókból a monstani iSteam-technológiával?
Az iStream gyártástechnológiával alig 750 kg-os lett a Sports Ride, mi lesz itt, ha szupersportautót gyártanak vele?

Akárhogy is, ha csak a régi F1-et gyártanák újra könnyebb kivitelben, már az is egy olyan élményautót hozna létre, amiért sokan a fél karjukat odaadnák. Lehet, hogy kevesebb nem is lesz elég hozzá, mert konkrétumokat nem árultak el a leendő autó műszaki paramétereiről, de arról se, hogy hány darabos gyártást terveznek belőle. Így simán előfordulhat, hogy még az eredeti F1-nél is kevesebb róhatja majd belőle az utakat. Forrás: Motortrend