2017. február 02. | 13:51

Audi RS6: egy luxuskombi, ami úgy gyorsul, mint egy vérbeli sportautó

Az RS betűszó a német RennSport szóösszetétel szavainak kezdőbetűje, ami németül versenysportot jelent. Az RS sorozatot az Audi az S modellek fölé pozícionálja, csúcsteljesítményű modellként. Mindegyik modell csak a Torsen-alapú quattro, állandó négykerékhajtással vásárolható meg. Azon kalandvágyó családapák, akik ilyen autót vásárolnak, nagy részben normál, városi körülmények között, autópályán használják a sport kombit. Hétvégi kiruccanásoknál elfér benne a kempingasztal, kempingszék. Ugyanakkor ha valaki kaján vigyorral húz el melletted az autópályán, egy kövér gázfröccsel utolérheted, letörölve az arcáról a mosolyt. Az RS6 egy rendkívül tudatosan megépített biztonságos szerkezet, amit elsősorban arra terveztek, hogy megvédje a benne ülő családot a sötét, nedves aszfalton leselkedő veszélyektől. Minden időjárási körülmény között jól használható: stabil, gyors, négykerekes, masszív és olyan biztosan fekszik az úton, mint oroszlán az elejtett gazellán.
Együtt a család

A "gyors kombi" fogalma A jelenség 1994-ben jelent meg, egy Porsche motoros RS2 formájában, ami 315 lóerőt tudott felmutatni. Az RS4 hat évvel később dobbantott, majd a még gyorsabb, modernebb RS6-ot 2002-ben mutatta be az Audi. A generációk teljesítménye egyre csak mászott felfelé, a C7 100 lóerővel többet tud, mint a legelső RS6, pedig csak 1 évtized van közöttük. Az avantok törzse, a brutális motor, a mai napig megmaradt: az RS6 C5, duplaturbós, 4.2 literes V8-asa, négy kerék meghajtással – a Plus csomaggal, 30 lóerő többlettel. Az első RS6-ot a C5 generációs Audi S6-ból fejlesztették tovább, ugyanazt az alumínium alvázat és ugyanazt a motort használja, mint az S6. A végsebesség elektronikusan 250 km/órában van limitálva, de több tulajdonos állítása szerint a limiter engedi a 270 km/óra elérését. A hidraulikusan segített kerekeket könnyen és pontosan lehetett kezelni, mesébe illő érzés kormányozni, ám hosszabb vezetés után rájössz, hogy a váltó és a turbo is elég későn reagál.
A motorok karakterisztikáját igyekeztek megtartani a mérnökök

A C6 az igazán izmos autó: 5.0 literes, twin-turbo, V10-es, 572 lóerő, ami azt jelenti, hogy erősebb volt az őt követő C7-es modellnél. A 2008-as V10-es egy különleges motor, ez volt az Audi elsőként legyártott teljesen alumínium motorja, és nem csak fordulatszámban volt keményebb a 2013-as V8-asnál, de a hangja is élesebb volt. A végsebessége 250 km/órára van elektronikusan korlátozva, de az egyik megvásárolható extra az elektronikus korlátozás 280 km/órára való bővítése. Az RS6 Plus Sportból és Plus Audi Exclusive-ből csak 500-500 példány készült. Az előbbinél nincs elektronikusan korlátozva a végsebesség, így 303 km/órás tempóra képes. Sok tulajdonos szerint az autó nem ad elég visszajelzést vezetés közben, mert annyira lefoglalja az, hogy kordában tartsa erejét. A legkorábbi RS6, a C7, duplaturbós 4.0 literes, 560 lóerő, végsebessége 305 km/h. Az új modellnél maximálisan jelen van az egyensúly, gyorsabb sebességváltó, továbbfejlesztett négy kerékhajtás, kevesebb súly, ezek kompenzálják a 20 lóerő mínuszt. 0-ról 100-ra történő gyorsításnál több mint fél másodperccel gyorsabb a V10-nél. A Plus csomagban +45 lóerő rejlik, amit a mérnökök a motorvezérlés módosításával, a fordulatszámkorlát megemelésével és a töltőnyomás növelésével hoztak ki a TFSI erőforrásból, ami akár 10 liter alatti átlagfogyasztást is képes produkálni a hengerlekapcsolási rendszer jóvoltából. Ez az autó már jobban kommunikál, egyenletesebb, fokozatosabb élményt nyújt.
A sportos kombi fogalma itt nyilvánul meg igazán

Gyorsulási mutatók A hivatalos mérések szerint az RS6 C5 Plus a 0-100 km/óra gyorsulást 4,6 másodperc alatt teljesítette, míg a 0-200 km/óra teljesítményt 17,3 másodperc alatt. C6 RS6 Plus Sport és RS6 Plus Audi Exclusive modellváltozatok mindegyike 4,5 szekundum alatt gyorsul 100 km/órára. A C7 RS6 pedig 3,9 másodperc alatt teljesíti ugyanezt. Összehasonlítva sportautókkal, ezek az eredmények valóban nem rosszak egy Avanthoz képest: Porsche 911-GT3 - 3,5 másodperc, Ferrari 458 Speciale - 3 másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. Az Audi makacsul haladt tehát e vonal mentén, annak ellenére, hogy az első RS6-ot azzal kritizálták, hogy nem olyan közvetlen, interaktív, mint a BMW M5, más szóval nem túlkormányzott. A Mercedes- AMG E63 is négykerekes, és az a hír járja, hogy az új M5 is az lesz. Muszáj lesz nekik is újítani a hajtás terén, hiszen egy 2 tonnás kocsi hátsó kerekeire 600 lóerő egyszerűen túl sok lenne. Az Audi erre rájött már évekkel ezelőtt.
Leegyszerűsítve: az alapján dönthető el, hogy alul- vagy túlkormányzott az autó, hogy kanyarban az első vagy a hátsó tengely veszti el először a tapadását. Alulkormányzottság esetén az első tengely csúszik meg, az autó eleje nem fordul be a kormánnyal kijelölt kanyarívre, az autó nagyobb ívben fordul, mint ahogy a vezetője szeretné. Túlkormányzottság esetén a hátsó tengely indul el a kanyar külső íve felé.
Az RS6 modelljei nehéz, kombi autók, de nem gondolnám, hogy lenne az az út, ahol ne éreznéd magad biztonságban, ha benne utazol. Az Audi egyedit és maradandót alkotott, ez egészen biztos. Ha egyszer családos ember leszek, és megengedhetem majd magamnak, biztosan ezt a kombit választom! Forrás: