2022. január 20. | 16:52

A gyártók a szoftveres megoldások értékesítésén keresztül maximalizálnák profitjukat.

Az Apple legnagyobb haszonkulccsal a különféle szolgáltatásokat értékesíti. Ezeken a szoftveralapú, digitális szolgáltatásokon az amerikai cég körülbelül 70 százalékos hasznot realizál, nagyjából kétszer annyit, mint a hardverek, így például az iPhone esetében.

Az autógyártók, amelyek átlagosan 10 százalék körüli haszonkulccsal dolgoznak azt fontolgatják, hogy hasonló stratégiát alkalmazva a technológiai vállalatok szintjére emelik ezt a számot. Vagyis olyan szoftveralapú szolgáltatásokat kínálnak majd, amelyekért az autósok jelentős része rendszeresen hajlandó lenne fizetni.

Apple üzlet
Fotó: Apple

Legutóbb a Stellantis képviselője fejtette ki a decemberben megrendezett Software Day rendezvényén, hogy meglátásuk szerint mennyi bevételt lehetne keresni az olyan járművek értékesítéséből, amelyeket a szoftverek és a digitális technológiák határoznak meg. A cég úgy számol, hogy a különféle szolgáltatások értékesítéséből 2030-ra nagyságrendileg 20 milliárd eurós bevételt fog realizálni. Becsléseik szerint ekkorra mintegy 34 millió adatkapcsolattal rendelkező jármű (lényegében 34 millió kerekeken guruló okostelefon) közlekedik majd az utakon, szemben a jelenlegi mintegy 12 millióval.

A Stellantisnak már most is körülbelül 400 millió eurós bevétele származik a különféle szoftveres szolgáltatások értékesítéséből, ám úgy látják, 2024-től ugrásszerű növekedés várható az autókban bevezetésre kerülő STLA Brain hardver-szoftver kombinációnak köszönhetően.

Richar Palmer, a Stellantis pénzügyi vezetője szerint a különféle funkciók és az előfizetés-alapú szolgáltatások értékesítése jelentősen emelkedni fog a következő évek során. A szakember szerint ezen szoftveres megoldások közé fognak tartozni a biztonságot, a szórakozást, a navigációt és a távoli elérést javító frissítések.

Jelenleg nagyon kevés szolgáltatás létezik. A Volkswagen-csoport márkái például díjat számítanak fel az autó és az alkalmazások közötti adatmegosztásért egy bizonyos idő elteltével.

Az olyan prémium márkák, mint a BMW és a Mercedes-Benz másként kezelik a digitálisan letölthető szolgáltatásokat. A BMW például azért számít fel díjat, ha a tempomatot szeretnénk adaptív tempomatra frissíteni. Vagy akkor, ha az autónk nem rendelkezik Apple CarPlay funkcióval, 265 dollárért (aktuális árfolyamon átváltva 83 ezer forintért) beszerezhetjük.

Az over-the-air kínált szoftverfrissítések segítségével radikálisan javítható az autóba szerelt hardver funkcionalitása, így például a kamerarendszer vagy az elektromos autók akkumulátora.