szombat - 2024. május 18.
18.5 °C
időjárástiszta égbolt
95 616 Ft
100 669 Ft
D 607 Ft

A Bridgestone szerint ez lehet a gumiabroncs-gyártás jövője

A gumiabroncsgyártó egy új, szárazságtűrő cserjével helyettesítené a gumifákat. 

Az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma (DOE) kutatási ösztöndíjat adományozott a Bridgestone-nak, miután a gumiabroncsgyártó cég több mint egy évtizedet töltött a guayule nevű sivatagi cserje vizsgálatával, amely a természetes gumi lehetséges új forrásának ígérkezik. A vállalat szerint a szárazságtűrő növény egy fenntartható alternatívát jelenthet a gumifák számára, amelyek hagyományosan trópusiasabb klímát igényelnek.

William Niaura, a Bridgestone Americas fenntartható anyagokkal foglalkozó igazgatója elmondta, a guayule nemcsak egy új, természetes gumiforrást jelent, de alternatívát is az olyan vízhiányos területeken, mint az Egyesült Államok délnyugati sivataga.

A Bridgestone guayule ültetvénye az arizónai Eloy-ban (Kép: Bridgestone)

A Bridgestone Kaliforniában, Új-Mexikóban és az arizónai Mesában, valamint Eloy-ban is rendelkezik egy-egy farmmal. A japán gumigyártó 2012 óta több mint 100 millió dollárt fektetett a guayule-gazdálkodással és annak feldolgozásával kapcsolatos kutatásokba. A tesztelést most a Bridgestone egyesült államokbeli és olaszországi kutatóközpontjaiban folytatják, és idén további 200 hektáron terveznek guayule cserjéket ültetni.

A DOE Joint Genome Institute kutatási ösztöndíja három guayule-fajtára kíván összpontosítani, amelyeknek feltérképezik a génjeit, majd végül úgy módosítják azokat, hogy optimalizálják a növény lehetséges gumihozamát.

A guayule feldolgozásának folyamata (Kép: Bridgestone)

A hagyományos gumifákkal szemben a guayule cserje esetében hosszadalmasabb a feldolgozás folyamata, ami költségesebbé teszi az így készült gumi kereskedelmi forgalomba hozását. A Bridgestone abban bízik, hogy a mostani kutatás segít csökkenteni ezeket a költségeket.

A Bridgestone-nak már 2015-ben sikerült kifejlesztenie és gyártania guayule eredetű gumiból készült abroncsokat, ám a túlzottan magas gyártási költségek miatt nem kezdték meg a forgalmazását. A cég célja, hogy 2050-re 100 százalékban megújuló anyagokból készítsék el a gumiabroncsokat, 2030-ra pedig – a 2011-es szinthez képest – 50 százalékkal csökkentsék a vállalat szén-dioxid-kibocsátását.

Nyitókép: Bridgestone

Forrás: