Mazda MX-5 Miata, avagy a kortalan matchbox.
Mostanra végig vettem néhány klasszikus japán sport autó szériát, itt volt az ideje, hogy belemenjek a Mazda és talán a világ legsikeresebb kétüléses történetébe is. Ha esetleg nem ismernéd a típust (kb. lehetetlen, hogy egyet sem láttál még) akkor nagy vonalakban azt kell tudnod, hogy egy kétüléses, pehelykönnyű, vászontetős kis sportkocsi, tehát a nagy könyvbe illő roadster.
1989 az év, amikor Japánban, Hiroshimaban elkészült az első MX-5. A nagyközönség elé ugyanabban az évben, a Chicago Auto Show keretei között lépett, Mazda MX-5 Miata néven. Az USA területein a továbbiakban Mazda Miata néven is elterjedt, ezeket az elnevezéseket vettük át Európában is. Japánban Eunos Roadster, vagy Mazda Roadster néven futott.
Az MX-5 tervezése alatt a fő szempont, egy minimális mechanikai összetettségű, mégis technikailag modern és megbízható autó megteremtése volt. A Miata, az 50-es 60-as évek brit sportautóinak szellemi utódja, gondolj csak a Triumph Spitfire-re, vagy a Lotus Elanra. Bár több mint 20 éves távlatokról beszélek, azért érezhető, hogy milyen vonalról indulhatott a kis Madzag tervezése.
Jinba Ittai
A Mazda saját irányelve, ami szabad fordításban annyit tesz, "a ló és a lovasa". Ezzel azt üzenték, hogy amikor MX-5-ben ülsz, akkor egy vagy az autóval, nincs más csak a vezetés és az utazás élménye, tökéletes összhanggal az autó és a sofőr között. Az ember szeme könnybe lábad, annyira romantikus, de a csavar az egészben, hogy a Mazda Miata tényleg ezt nyújtja, generációtól függetlenül.
A Jinba Ittai szellem 5 fő irányelvet is magába foglal, amit az első MX-5 tervezésekor és azóta is szigorúan követnek a japán mérnökök:
- Az autónak a lehető legkompaktabbnak és könnyebnek kell lennie az aktuális biztonsági szabályozásoknak megfelelően.
- Megfelelő mennyiségű helynek kell lennie ahhoz, hogy két normál termetű utas kényelmesen elférjen, de sehol ne legyen kárba veszett vagy kihasználatlan terület.
- A felépítés követi a front-midship, hátsókerék hajtás konfigurációt, a motor pedig a sofőr előtt helyezkedik el, a súlyelosztásnak pedig maradnia kell 50:50 arányúnak.
- Mind a négy kereket keresztlengőkaros, vagy többlengőkaros felfüggesztéssel kell szerelni, hogy maximalizálják a gumiabroncs teljesítményét, a megfelelő tapadást és a dinamikus stabilitását az autónak.
- A power-plant frame-nek, vagyis a szerkezetnek, ami összeköti a motort a differenciálművel, olyan tökéletességgel kell illeszkednie, hogy a lehető legpontosabb és leggyorsabb reakciót kapja a sofőr az autótól.
Mazda MX-5 NA, az első generáció
1989. február 10-én debütált az MX-5 NA akkor 14,000 dolláros, tehát körülbelül 650,000 forintos áron volt elérhető. Ez egy kissé borsos annak tudatában, hogy 1989-ben a magyar bruttó átlagkereset mindössze 5216 forintot számlált. Az első generációval párhuzamosan megérkezett az opcionálisan megvásárolható kemény tető is, így aki szerette volna azonnal „coupét” varázsolhatott a kis autójából. A kereslet bőven meghaladta a termelést, a remek sajtóvisszhangoknak és a Miata nagyszerűségének köszönhetően.
Japánban egyáltalán nem hívták ekkoriban még Mazdának a Miatát, mert a gyártó cég éppen egy leányvállalat kialakításán ügyködött, amit Eunosnak keresztelt. Hasonlóképp tevékenykedett több más japán gyártó is, bár ők inkább a luxus kategóriás modelljeiket helyezték más brand név alá ilyen volt például a Nissan Infinitije vagy a Toyota Lexusa. Így tehát ha jobb kormányos Eunos Roadtser jelzésű Miatával találkozol, sikíts örömödben, mert az barátom tuti japánból jött! A külső dimenziók és a két motor opció megfelel az akkori szabályozásoknak, és a kategóriákra kiszabott út-díjak sem verdesték a Japán hegyek csúcsait.
Az első NA a B6ZE(RS) jelű, 1,6 literes 86 kW-os 115 lóerős motorral és 5 sebességes manuális váltóval érkezett, később 1993-ban volt egy 1500 darabos limitált széria, amely egy sor extrával volt felszerelve. Többek között Nardi váltógomb, bőrborítású kormánykerék, elektromos ablakemelők és elektromosan állítható visszapillantó tükrök, klíma, BBS kerekek, Bilstein lengéscsillapítók, első és hátsó spoilerek, ABS, egyedi tanksapka, és az ajtóban lévő hangszóró szegély ami belekereült a kisszámban gyártott modellbe.
Az összes 1993-as limitált kiadás fekete színben volt kapható. 1994 és 1998 között a cuki bukólámpás kis kocsi 1,6-os motorjának teljesítménye sajnálatos módon lecsökkent valamelyest. Az eredendő 86 kW 115 lóerő helyett csupán 66kW és 88 lóerő volt a B6ZE(RS) motorban. Erre magyarázat lehet, hogy a 94-es évben szintén megjelent egy frissített motoros verzió is. Itt már 1,8 literes négyhengeresről van szó, a BP-ZE-ről. Ekkor már 98 kW és 131 lóerő robogott az MX-5 alatt, valamint dupla légzsák és részlegesen önzáró differenciálmű járt még alapfelszereltségként a Miatához.
Más egyéb is történt a 94-95-ös évben, hiszen ezek voltak azok az évek, amikor elérhető volt a színpalettán a Laguna Blue Mica szín, kifejezetten gyűjtőknek szánta a gyártó és nem is forgalmazták a további gyártási években. Bár eddig is el lehet veszni a különböző verziók között a 94-es évben még egy újítás, vagyis amolyan extra érkezett az NA-hoz. Az R package. Ez a sportos csomag Bilstein futóműveket, visszahúzott rugókat, első és hátsó spoilereket valamint egy Torsen LSD-t, azaz részlegesen önzáró differenciálművet tartalmazott. Az R csomagot kívülről a piros Miata logóról ismerheted fel, egyéb külső változtatást nem tartalmaz.
No, ha már 94-ben ennyi minden történt, épp, hogy csak szusszantak egyet a mérnökök és 96-ban már érkezett is a „picikét hozzá teszünk még motorfrissítés” 99 kW és 133 lóerő, ennyire emelkedett a motor teljesítménye. Hízott is egy pöttynyit a kasztni: 980 kg-ról 990 kg-ra nőt a járgány súlya. Európában az 1,6 literes motor maradt „olcsóbb” megoldásnak, de azért ebbe a motorba is belecsaltak a japánok plusz 1 egész lóerőt, így 89 lóerős lett a frissítés. Csak Amerikában háromféle felszereltséggel kínálták az NA, és ehhez jönnek még az M2 special edition-ök.
Az M2 1001 Cafe Roadster 300 példányban, az M2 1002 Vintage Roadster szintén 300 példányban, és az M2 1028 Street Competition Roadster pedig meglepő módon szintén 300 példányban került forgalomba. Csak hogy még egy dolgot említsek, ami a Miata kezdetektől fogva tomboló népszerűségét bizonyítja, 90-91-ben Angliában még hivatalos BBR turbo kitet is árultak az NA-hoz. A 63 darabos átalakító szett segítségével 150 lóerő és 110 kW teljesítmény érhető el. 2011-ben pedig a BBR előállt egy frissített szettel, amivel már 160kw és 220 lóerős teljesítmény tör elő a Mazda Miata nevetős, pislogós kasztnijából.
A Miata további sikereinek történetét és a modell változásainak részleteit a II. részben olvashatod!