2023. január 30. | 13:43

Bár elsőre mókásnak tűnhet, hogy a Toyota ilyen dolgokkal foglalkozik, a nagyvárosi áruszállítást akár át is formálhatja egy ilyen eszköz.

Bár már sok nagyvárosban rohangál egy-két ilyen bicikli, a Hollandoknál például egészen megszokott látvány, egyelőre mégsem terjedt el széles körben. Különösen megkönnyíti a munkát, ha az adott teherbicikli még elektromos rásegítést is nyújt. Ennek köszönhetően a nap végén fel fogunk tudni menni lépcsőnkön egy hosszú teherbiciklis munkanap után.

Ezért is kezdett bele egy ilyen jármű fejlesztésébe a Toyota a francia Douze Cycles vállalattal, akik kifejezetten teherbiciklik gyártására specializálódtak. Az elkészült modell hivatalosan a Douze Cycles x Toyota Mobility, ezen a néven is fogják forgalmazni Franciaországban.

A kerékpár 2,75 méter hosszú, tehát nem kicsi. Nem véletlen, hogy elfért a biciklis előtt egy akár 100 kilogrammal is terhelhető áruszállító doboz. Mérete zárt esetben akár 300 liter is lehet, ami miniautó kategóriában egy irigylésre méltó csomagtér.

Ha ki akarjuk maxolni az egy körre jutó árumennyiséget, akár utánfutót is akaszthatunk a Toyota és a Douze közös biciklijére. Emellett variálható kialakítással a tárolódobozban akár három gyerek vagy egy felnőtt szállítására is alkalmas lehet a doboz ülésekkel és biztonsági övekkel felszerelve.

A dobozt egy alumínium váz tartja egyben, a fala pedig polipropilénből van. Variálhatósága miatt kerülhetnek bele az emberek szállítására alkalmas ülések, vagy mindent kipakolva élvezhetjük a hatalmas rakteret.

Bár telepakolt állapotban kell a stabilitás minden téren, ehhez pedig egy erős kormányművet integráltak a bicikli vázába, illetve elöl egy teleszkópos villa csillapítja a bukkanókat. A megállásért elöl négydugattyús nyergek felelnek, amik elöl 180 milliméteres tárcsákat harapnak, hátul pedig 203 mm-es tárcsák teszik a dolgukat.

A vázat modulárisan alakították ki, emiatt a doboz mögött közvetlenül szétszedhető. Ez könnyebb tárolást és szállítást eredményezhet. Emellett ha egy komponens megsérül vagy tönkremegy, lehet elemenként cserélni, tehát a bicikli nem megy egyben a kukába és emiatt a környezeti terhelése is kisebb.

A környezet mellett a bicikli hajtóját is kíméli, hiszen egy Yamaha villanymotor dolgozik a rásegítésen. Ennek névleges teljesítménye 250 W és egy 500 Wh kapacitású akkumulátorból táplálkozik. A tesztek alapján akár 100 kilométernyi rásegítésre is képes tereptől függően.

Az akkumulátor töltéséhez mindössze 4 óra szükséges, ami nem hangzik rosszul. Ha van két ilyen bicikli a szállítócégnél egy emberre, akkor talán meg sem kell állnia két feltöltés között.

A bicikli a fenntarthatóság jegyében készült, ezért műanyag és alumínium elemei nagyjarészt újrahasznosított anyagból születtek. Emellett a városi áruszállítás ezen formája szinte teljesen emissziómentes.

Bár a 7,5 tonnás áruszállító teherautót nem váltja fel, forradalmasíthatná a városi áruszállítást a legszűkebb helyeken. Egyelőre Franciaországban lesz kapható a Toyota újdonsága.

Forrás: Toyota
Toyota