2017. szeptember 27. | 14:58

Autó, ami repül?! A képzeletnek már a valóság sem szab határt, az autók rövidesen a levegőt is meghódítják.

Egy autó netovábbja valamiért mindig is az volt, hogy repül. Az emberi fantázia mindig összekötötte a két dolgot, te is láthattál már a filmvásznon a jövőben repkedő autókat vagy éppen a varázsvilág kék egén furikázókat. Az ember pedig valamiért úgy működik, hogy amit kitalál, azt meg is valósítja. A dolog érdekessége, hogy a repülő autó koncepciója legalább olyan hamar megjelent a valóságban, mint a filmvásznon. Tökéletesen találó Walt Disney mondata, miszerint ha meg tudtad álmodni, meg is tudod tenni! Egyébként a filmvásznon is egy Walt Disney produkcióban repült először autó, ez 1961-ben történt a szórakozott professzor című filmben. Brainard professzor járműve itt egy új találmány, a Rugacs miatt tud repülni, ami kimeríthetetlen energiával bír. Jellemzően azonban a jövőben játszódó filmekben röpködnek a kocsik, mint például az Ötödik elem taxija vagy a Vissza a jövőbe autója, ami egyébként egy DeLorean DMC-12 gép volt. Zárójelben jegyezem meg, az 1981-es gyártmányú autóból mindössze 8583 darab készült, de film miatt annyira sikeres lett, hogy hamarosan valóban fel fog szállni, de erről a cikk végén olvashatsz majd. Az 1989-es mozi 2015-re tette a repülő autók korát, holott ha hiszed, ha nem, már száz évvel korábban is repkedtek a kocsik, vagy legalábbis próbáltak.

Az ugrabugra

A repülő autó koncepciója szinte egybeesik az autózás történetével. Már 1917-ben elkészült az első prototípus, a Curtiss Autoplane, jóllehet legalább annyira emlékeztet repülőre, mint autóra. A könnyű súly miatt szinte minden része alumíniumból készült, a farában pedig egy V8-as, 9.3 literes benzinmotor duruzsolt. A motor nem csak a kerekeket, de a hátul lévő fából készült tolólégcsavart is meghajtotta. Sajnos nem eléggé, mivel az automobilnak nem sikerült repülnie, csak nagyokat ugrálnia. A fejlesztéseknek és a szépreményű autónak pedig az első világháború vetett végett.

A száguldó háromkerekű

Szintén reménykeltő próbálkozás volt a Waterman Arrowbile amivel 1937-ben repültek először. A háromkerekű repülő autó ugyan a formatervezést illetően nem sikerült valami szemet gyönyörködtetőre, de a kezdetben 100, majd pár évvel később 120 lóerős soros hathengeres Studebaker motorjának köszönhetően a levegőben 200, a műúton 120 km/h-s sebességre volt képes, ami ebben az időben ugyancsak szép teljesítmény volt. A strapabírásával sem volt baj, a tesztek során 350 mérföldet, vagyis 560 km-t is repültek vele, ennek ellenére mégis csupán öt darab készült belőle. Állítólag olyan drága volt, hogy nem kellett az embereknek.
A száguldó háromkerekű

Egy szerencsétlen baleset

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de nekem a kedvencem az 1947-ben készült ConvAirCar 116. Szinte szomorú, hogy nem hódította meg a világot ez a csodajármű. A tervezője Ted Hall volt, és a 66 sikeres próbarepülés után befektetői oldalról hatalmas siker fogadta a koncepciót. A karosszériájába egy kicsi, négyhengeres, 700 köbcentis, 26 lóerős benzinmotor került, amely 100 km/óra végsebességre volt képes, mindössze 6 literes fogyasztás mellett. A tetőre csatolható „repülőt” egy külön motor hajtotta: 95 lóerős, négyhengeres boxermotor, ami már 180 km/h-s sebességet tudott elérni. Mindenki a sorozatgyártást tervezgette, nem kevesebb, mint 160 ezres példányszámmal és nagyon kedvező, 1500 dolláros vételárral. Sajnos azonban a nagy álmoknak egy baleset vetett véget. Egy bemutató repülésen kényszerleszállást kellett végrehajtani vele, a kocsi összetört és a sofőr életét vesztette, így a befektetőknek elment a kedve a sorozatgyártástól. Később azt mondták, hogy személyi hiba történt, az autónak és a repülőnek is volt benzintartálya, a repülőből pedig elfogyott a benzin. Sajnos Reuben Snodgrass, a pilóta az autó benzinszintjelzőjét figyelte, így nem tudott időben földet érni.
Egy szerencsétlen baleset

Holnapután – a repülő autó a jövőben

Ez volt tehát a múlt, de nézzük mi a jelen és a nagyon is közeli jövő. A teljes autóipar az orrunk előtt megy át forradalmi változásokon. Az alternatív üzemanyag és az önvezető autó csak a fő fejlesztési irányok, emellett hatalmas hangsúlyt kap az innovációban a repülő autó is. A szlovák AeroMobil 2017 májusában mutatta be repülő autóját, amit elvileg 2020-tól már meg is lehet vásárolni. A kocsi úton 160 km/h sebességre, míg a felhők felett 360 km/h sebességgel képes menni, és mindössze három perc alatt alakul át autóból repülővé. Egy tank üzemanyaggal állítólag 750 km-t lehet megtenni. Szerencsére az már nem történhet meg vele, mint 1947-ben a ConvAirCarral, ugyanis a számos biztonsági funkció mellett egy ejtőernyőt is kapott a kocsi, ami bármilyen probléma esetén biztonságosan visszajuttatja a földre az autót és utasát. Ha behatóbban érdekel az autó technológiai háttere, akkor az AeroMobil honlapján megtalálsz minden információt.
AeroMobil

2017 májusában a Toyota jelentette be, hogy megkezdi első repülő autójának a fejlesztését. A japánok által megálmodott jármű nem az egekben, csak 10 méteres magasságban repülne, és a végsebessége 100 km/h lenne. A tervek szerint jövőre gyártanák le, és 2020-ra kerülne kereskedelmi forgalomba a Skydrive nevű kocsi. A DeLorean Airspace azt jelentette be, hogy stílusosan, a DeLorean DMC-12 mintájára építik meg a repülő autójukat. Marketing szempontjából zseniális az ötlet, hiszen a Vissza a jövőbe című film tehetősebb rajongói biztos le is csapnak majd rá.
A DeLorean AirSpace a DeLorean DMC-12 mintájára készül

A DR-7 nevet viselő repülő autó látványtervét már be is mutatták, és 2018 végére tervezik az első prototípus legyártását. Hozzá kell tenni, hogy a 9,1 méter hosszúságával és a 6,3 méter szélességével csak kevés magyar úton lehetne használni. A németországi Lilium Aviation nevű cég is sikeresen tesztelte repülő autóját, ami egyúttal örökre véget vetne a dugóknak is. Úgy tervezték, hogy képes legyen a függőleges fel- és leszállásra. A teljesen elektromos gép jelenleg 300 km-t tud egy töltéssel megtenni, és 300 km/h-s maximális sebességre képes, de a fejlesztők szeretnék még ezeket a számokat feljebb tornászni. Már meg is lehet rendelni a PAL-V Liberty nevű repülő autót, amely 160 km/órára és 180 km/órára képes, attól függően, hogy a földön vagy a levegőben van-e, és akárcsak a Lilium, nem repülővé, hanem helikopterré tud átalakulni, közúton pedig háromkerekű kocsiként közlekedik.Tíz perc alatt tud átalakulni. Mindössze 116 millió forintért jövőre már te is repkedhetsz vele.
Múlt héten a Frankfurti Autószalonon mi is találkoztunk az AeroMobillal, szerintem élőben is jól néz ki!

Repülő autók a Frankfurti autószalonon

A repülő autók terén még mindig az útkeresés fázisában tartanak, amit a megoldások sokszínűsége is jelez. De ha látatlanban választani kéne, akkor talán azt mondanám, még az AeroMobil vehető a legkomolyabbnak mind közül. Ennek az az oka, hogy a legnagyobb marketingkampányt ők folytatják, ami ugyan még nem biztosítéka a sikernek, de ha ennyire magabiztosak, akkor talán van mire. Hogy mennyire komolyan gondolja az AeroMobil, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy múlt héten Frankfurtban jártunkkor belebotlottunk az ő standjukba is az Autószalonon. Az megszokott dolog, hogy a gyártók - akár a kísérleti, sorozatgyártás előtti tanulmányautóikkal - megjelenjenek az Autószalonon. Láthattunk motorokat is, mert ha szereted a BMW-ket, nem valószínű, hogy egy jól összerakott BMW moci ne dobogtatná meg a te szíved is. Viszont amíg korábban szárnyakat csak spoilerek formájában láthattunk, ezt sikerült megtörnie az AeroMobilnak, azzal, hogy a világ egyik legnagyobb autós rendezvényén is megmutatta magát. Sajnos nem kapott akkora figyelmet az emberektől, mint megérdemelte volna, de a szárnyfesztávolságának köszönhetően legalább volt körülötte egy kis tér, ahol nem a tolongó tömeg vagy heringkonzerv-módra egymás mellé pakolt autók között kellett cikáznunk. Forrás: