2021. szeptember 19. | 13:31

Egy detroiti kiadványban megjelent írás szerint az elmúlt öt évben szinte megduplázódott a járművek ellen irányuló kiberbűncselekmények száma.

A technológia fejlődésének köszönhetően a mai modern járművek képesek egymással kapcsolatot létesíteni, a sofőröket pedig további vezetéstámogató funkciók segítik. Ez azonban komoly kockázatokat rejt, hiszen ezek a rendszerek könnyen hackertámadások áldozatául eshetnek, véli Moshe Shlisel, a GuardKnox Cyber Technologies kiberbiztonsággal foglalkozó vállalat vezérigazgatója.

„Minél magasabb szintű a jármű kapcsolódási képessége, és minél összetettebb rendszerek működnek benne, annál jobban ki van téve a támadásoknak. A hackerek különböző helyekről tudnak behatolni, átvehetik az irányítást a kormány vagy a fékek felett, leállíthatják a motort, vagy akár a csomagtartó fedelét is kinyithatják” – mondta Shlisel a Detroit Free Press című kiadványnak.

A GuardKnox első embere nem az egyetlen, aki a biztonsági veszélyekkel kapcsolatban figyelmeztetni kívánja az autósokat. Az amerikai Upstream Security nyilvánosságra hozta az éves globális autóipari kiberbiztonsági jelentését a 2020-as évre. A riportból kiderül, hogy 2019-hez képest 99%-kal nőtt a hackertámadások száma, 2016-hoz képest pedig évi 94%-os emelkedést mutatnak a statisztikák. A járművek közti kommunikációs megoldások bővítésével, valamint a távoli frissítésekkel a helyzet egyre rosszabbá válhat.

Idén májusban megírtuk, hogy az Egyesült Államok keleti partján pánikszerű tankolásba kezdtek az emberek, miután egy úgynevezett zsarolóvírus támadta meg az üzemanyag-ellátórendszert. Michael Dick, az izraeli C2A Security vezérigazgatója a detroiti sajtóorgánumnak elmondta, hogy az effajta technikával dolgozó hackerek hamarosan az autókat is célba vehetik. A zsarolóvírus lényege, hogy az adott jármű sofőrje addig nem tud elindulni, amíg nem teljesíti a kiberbűnözők követeléseit.

„Ezt a rendszert nem igazán lehet megkerülni. A támadás áldozatául esett járművet el kell vontatni, és csak teljesen új szoftverek telepítését követően lehet újból elindítani” – fogalmazott Michael Dick.

Az Upstream Security jelentése szerint az ausztrál Toll Group szállítmányozási cégnek már akadtak is problémái a zsarolóvírussal, ami 1000 szerverüket és 40 ezer dolgozójukat érintette. 2020 júniusában pedig a Honda Európában és Japánban is leállította a termelést egyes gyáregységekben, mert azok kibertámadás áldozatául estek.

Az Upstream Security három lehetséges megoldást javasol a biztonságosabb járművek létrehozására. Első körben minden egyes alkatrészt a biztonság figyelembevételével kell megtervezni. Másodszor, az autógyártóknak egy többrétegű kiberbiztonsági rendszert kell kifejleszteniük, harmadrészt pedig járműbiztonsági műveleti központok kiépítésére van szükség, ahol gyorsan észlelhetik az esetleges támadásokat, és reagálhatnak rájuk.