2019. szeptember 26. | 15:02

A japánok úgy vélik, a bolygódugattyús technika napjainkban is megállná a helyét, az egység akár hatótávnövelőként is funkcionálhat.

Mitsuo Hitomi, a Mazda Motor Corporation ügyvezetője a 2017. évi Tokiói Autószalonon adott elsőként hangot annak, hogy a vállalat tervei között szerepel a Wankel-motor ismételt kínálatba helyezése, mégpedig azért, mert alapvetően egy halk motorról van szó, ami könnyű és a kis köbcenti ellenére jól forgatható. Akkoriban döbbentek rá, hogy a rotary kiváló alternatíva lehet hatótáv-növelésre is akár, mondjuk egy villanymotor mellé.

Az autóról képeket ide kattintva találsz.

A Mazda kínai ágazata, a Changan Automobile megosztott egy fényképet Weibo nevezetű social media felületén a vállalat legelső rotary motorral szerelt járművéről. A képen egy 1967-es Cosmo kupé látható. Ez valójában egy reklám, amellyel a Wankel-motor visszatérését igyekeztek reprezentálni, ezt Mazdáék pár nap múlva hivatalosan is megerősítik. A képen többek között az a kifejezés áll, amely magyarra fordítva annyit tesz: „a rotoros motorok szebbé teszik a világot”.

A japán autómárka 2012-ben szüntette be globálisan az RX-8-asok gyártását, így azóta nem is készült több Wankel-motoros Mazda. Akkoriban viszont készítettek egy Mazda2 prototípust, amelynek meghajtását egy 20 kWh-s, 346 V-os lítium-ion akkumulátor pakk intézte, kiegészülve egy rotary benzinmotorral és egy generátorral. Abban az időben a 2-es Mazdából néhány elektromos változat rótta a szigetország, vagyis Japán utcáit, így meglepően szembesültek az emberek azzal, hogy a prototípus piciny bódéjában még ennyi mindent el tudtak helyezni. Egyébként a 2015-ös Tokiói Autószalonon bemutatott Mazda RX-Vision Concept is egy az egyben ezt a meghajtást kapta.

Hitomi nem mellesleg később megerősítette, hogy ahelyett, hogy a rotary-t a maga puritán formájában használnák a jövőben, sokkal inkább szeretnék, ha villanymotorral kiegészülve tudna funkcionálni a márka elektromos modelljeiben.

A vezető a hozzá intézett kérdésre, miszerint fognak-e olyan Wankel-motort gyártani, ami különálló és nem csak kiegészítésként, azaz hatótávnövelőként szolgál, nem adott konkrét választ, viszont erős utalásokat tett arra vonatkozóan, hogy igen, valószínűleg lesz precedens ilyen esetre is.

Az utóbbi időben a Mazda kiemelt figyelmet szentelt a gyertyás, kompressziós gyújtással működő Skyactiv-X benzinmotorok fejlesztésére, amely bekerült az új Mazda3 hatchbackbe és a CX-30 crossoverbe is bele fog.

Az RX-8 gyártásának végezetével a cég csupán az American Pro Mazda junior versenysorozatban induló együléses versenyautókat látta el a bolygódugattyús egységgel.

Mivel a közzétett fotón egy Cosmo látható, elképzelhető, hogy a jövőben ezt a típust is újraéleszti a Mazda?! Te mennyi esélyt látsz erre?

  • Címkék: