Az amcsi limuzin lázra a Toyotának is válaszolnia kellett, ami a Century formájában érkezett meg ’89-ben. Egy lelkes tuner pedig ezt a ritka és elegáns limót vette kezelésbe.
Társszerző: Bolgár Krisztián
Ha a 80-as, 90-es évekre gondolsz, rengeteg minden eszedbe juthat. Akár még az is, hogy semmi konkrét emléked nincs erről az időszakról, de az Y-generáció utolsó „kiadásai” is tudnak kötni eseményeket, innovációkat és persze azt a bizonyos kisugárzást is ezekhez az évekhez. Az autógyártásban is rengeteg trend és izgalom bontakozott ki az említett időpontban, de az egyik elhanyagolt téma az a limuzinok kialakulása. A valódi limuzinok megjelenését (a nyújtott, sok méter hosszúakat) ugyanis erre az időszakra teszi a szakirodalom, hiszen az amerikai társadalom ekkortájt termelte ki magából az igényt, egy átlagember számára nem is olyan fontos járműre.Az amerikai limuzinok betörése után persze az amcsi autóipar „tökéletesítőit” és „fejlesztőit” is megihlette a téma, mégpedig a japánokat. Konkrétan a Toyotát, aki 1989-ben készítette el az akkori zászlóshajója, a Century közel 6 méter hosszú limó-verzióját. Az arizonai tuner, Cesar Luna pedig egy ilyen ikonikus darabot szerzett magának, amit egy telitalálat stílussal vértezett fel.
A limuzinok evolúciója
A nyújtott limuzinok, azaz a limók, amik nem a szedán kivitelre utalnak, hanem egy külön kategóriára. A limók kialakulása azonban az 1930-as évekig eredeztethető vissza. Ekkor kezdődött meg az az elv kibontakozása, hogy a hétköznapi karosszériákkal gyártott autók méreteit valamelyest megnyújtsák, sűrűbb esetben kiszélesítsék. Ekkor még nem léteztek sokméteres tengelytávok, csupán a megnövelt méretű kabinba zsúfoltak be kényelmesebb, nagyobb üléseket és a lábteret igyekeztek minél jobban meghosszabbítani. Akkor csak a fontosabb államférfiak, kormányfők, elnökök kaptak a különleges felszereltségű limuzinokból, de a folyamatos fejlődés a limók korszakát is beindította. A ’80-as években megjelentek a reptéri utasokat, zenekarokat szállító limuzinok, amik már egymás után három üléssort kaptak.Később kialakult a hosszabb ülések érdekében a szemben elhelyezett két üléssor és a rájuk merőleges harmadik. Ezek már rendszerint 4-6 ajtóval is rendelkezhettek, rengeteg luxus kiegészítővel, mint a mini hűtő, sztereo hifi, műholdas TV, belső világítás, illetve beépített telefon. A műfaj jelenlegi csúcsa pedig a „super stretch” típusok, amik már leginkább az amerikai SUV-ok egyedileg átalakított verziói. Befogadóképességük pedig már egy kisbuszéval egyenlő, teljes luxus és elegancia mellett.
A japán miniszter Toyotája
A Toyota 1967-ben dobta piacra a Century első generációját, a G20/G30/G40-et (kivitelek szerint). Az évszám sem volt véletlen, hiszen a Toyota alapítója, Sakichi Toyoda előtt tisztelegtek, akinek 1967-ben lett volna a 100. születésnapja. Az első széria G20-as modelljei 3,0 literes V8-as blokkot, a G30-ak 3,4 literes V8-ast, míg a G40-ek 4,0 literes V8-ast kaptak. Az ázsiai, de főleg japán piacra szánt luxusautó a Lexus megjelenése előtti zászlóshajónak számított a Toyotának, aminek sikerét és minőségét jól tükrözi, hogy 30 évig nem is kellett jelentősen fejleszteni a megjelenésén.Természetesen modellfrissítések folyamatosan jöttek ki a luxusautóra, de az igazán nagy változás 1989-ben történt, amikor a G40-es Centuryk megkapták a 650 mm-es horizontális nyújtást, amely egy 5,7 méteres limó modell megszületését jelentette. Az opera ablakkal, nyújtott lábtérrel és teljes luxussal felszerelt limók hivatalos páncélozott verziói lettek a japán hivatalnokok, miniszterek és még a miniszterelnökök hivatalos szállítási formái. A nyújtott S-osztály, a Rolls-Royce Spirit, de még a Lincoln Town Carnak is „vetélytársa” lett a Century, ami az ázsiai piacon elég sokáig tartani is tudta az első helyezést. A Toyota persze a Lexus megjelenése után sem szentelt kevesebb figyelmet a Centuryra, hiszen a második generáció, a G50 1997-2016-ig volt gyártásban, a legújabb, harmadik széria pedig 2017-től elérhető (mindkét generáció 5 literes V12-vel).
A VIP stílus Szent Grálja, a Century
A phoenixi VIP mágus, Cesar autós élete egyértelműen az egyik legérdekesebb stílus körül, a VIP körül forog. A tuner már számos díjnyertes VIP, VIP-inspired Lexus építésen van már túl, és néhány éve megszerezte azt, amiért bármelyik VIP fanatikus a fél kezét odaadná: egy G40-es Toyota Centuryt, mégpedig a ’89-ben piacra dobott, több mint 65 centivel megnyújtott verzióját. Ennek menetét nem részletezi a tuner, de nyilván nem lehetett egyszerű és olcsó folyamat a vásárlás.Egy ilyen autó a tulajdonodban már önmagában felér egy kisebb csodával, de Cesar itt nem szeretett volna megállni. Első útja a Kyoei USA műhelybe vezetett, ahol kultikus japán csodákkal foglalkoznak, természetesen nem csak felújításig bezárólag. A közel 6 méteres luxusautó kapott egy egyedi Air Runner levegős futóművet (aminek beépítéséhez bőven volt hely), illetve egy szett 19”-os Work Eurolines felniszettet. A 28 éves Toyota már ekkor is őrülten nézett ki, de Cesar a fejébe vette, hogy az oldschool JDM-stílust is megvalósítja a VIP hajóján (ami tökéletesen beleillik a stílusba), ezért egyedi nyújtott bodykittet tervezett a Century alá. A folyamatot egyik barátjával üvegszálból meg is oldották néhány éjszaka alatt, a fényezést követően pedig fel is pattantak az autóra a megújult elemek.
Cesar 1990-es Century-je egy olyan ikon, amit kevesen ismernek az USA-ban vagy Európában (szerencsére te már ismered) ritkasága miatt, ilyen formában pedig még valószínű, hogy világ sem látott nyújtott Centuryt. A Toyotában minden egyes luxuselem, kiegészítő működik, beleértve a jégkészítőt vagy a vonalas telefont. Az autó 100% badass, ehhez pedig nem kell JDM-fannak lenned, hogy elismerd. Vagy tévedek? Forrás: