Az AAA által végzett kutatás arra a megállapításra jutott, hogy a mérsékelt vagy intenzív eső komoly hatással lehet a vezetéstámogató és járműbiztonsági rendszerek helyes működésére.

A szövetség egy zárt pályán szimulálta az esőt és más időjárási jelenségeket, hogy teszteljék, mire képesek ezek a rendszerek az ideálistól eltérő körülmények között. Olyan funkciókat teszteltek, mint az automatikus vészfékezés és a sávtartó asszisztens, és megállapították, hogy a közepes vagy intenzívebb erősségű eső negatívan befolyásolhatja ezek működését.

Vészfék-teszt

Az automatikus vészfékrendszerek ilyen körülmények között, a 40 km/órás sebesség mellett elvégzett tesztek 17 százalékában nem tudták megakadályozni az ütközést, a céljármű nekiment a pályán álló tereptárgynak. Az 56 km/órás sebességgel teljesített tesztek 33 százaléka szintén ütközéssel végződött. A sávtartó segédrendszerek még ennél is rosszabbul teljesítettek. A tesztek szerint a rendszerek az esetek 69 százalékában engedték, hogy a gépkocsi elhagyja a sávját.

„A járműbiztonsági rendszerek érzékelőkre és kamerákra támaszkodnak, hogy észleljék az útburkolati jeleket, a többi autót, a gyalogosokat és az úttesten felbukkanó akadályokat. Így természetesen érzékenyebbek az olyan környezeti tényezőkre, mint az eső. Az emberek értelemszerűen nem mindig napsütéses időben vezetnek, ezért ki kell terjesztenünk a tesztelést, és figyelembe kell vennünk azokat a dolgokat, amelyekkel az emberek a mindennapi vezetés során ténylegesen szembesülnek” – jelentette ki Greg Brannon, az AAA autóipari mérnöki és ipari kapcsolatokért felelős igazgatója.

Vészfék-teszt

Egyes járművek figyelmeztetést adnak, vagy kikapcsolják a vezetőtámogató rendszereiket kedvezőtlen időjárási körülmények között, ha az érzékelőik sérülést szenvednek, viszont az AAA tesztjében szereplő rendszerek semmiféle károsodásra nem figyelmeztettek.

„Az AAA elismeri, hogy ezek a rendszerek képesek csökkenteni a balesetek kialakulásának esélyét és javítják a sofőr általános biztonságérzetét. Teljesítményük finomhangolása és a járművezetők számára következetesebb élmény biztosítása nagyban hozzájárulhat a bennük rejlő lehetőségek kiaknázásához” – mondta Brannon.

A szervezet azt javasolja, hogy a járművezetők ismerkedjenek meg jobban ezen rendszerek működésével, és ami még fontosabb, azok korlátaival. Javasolt tisztán tartani a szélvédőt, rossz időben pedig érdemes kikapcsolni a sebességtartó automatikát, mert így jobban fenntartható az ember ébersége.