2021. augusztus 13. | 10:29

A Car and Driver erre a kérdésre kereste a választ.

A vezetéstámogató rendszerek elterjedtek az autóiparban, és fejlettebbek, mint valaha. Egyik legfőbb csapásvonala természetesen az önvezetést szolgáló berendezések és funkciók. De vajon mi történik akkor, ha megpróbáljuk becsapni ezeket a rendszereket oly módon, hogy az emberi tényezőt kivesszük az egyenletből?

A Tesla sofőrjei számítanak a vezetéstámogató technológia legrosszabb visszaélőinek. Az Autopilot sokakkal elhitette, hogy ez egy olyan technológia, amely képes vezetni egy autót anélkül, hogy a volán mögött ülő személy az útra figyelne, vagy egyáltalán jelen lenne. A Car and Driver tanulmánya pontosan erre kereste a válszt, vagyis arra, hogy az egyes vezetéstámogató rendszerrel ellátott autók képesek-e emberi beavatkozás nélkül közlekedni.

A csapat – amely a legtöbb nagy gyártótól kért és kapott is autót – összesen 17 járművel kísérletezett egy zárt pályán (vagy a Cadillac esetében egy lezárt autópálya-szakaszon). A teszt során azt igyekeztek kideríteni, hogyan reagálnak az autók, ha a vezető kicsatolja a biztonsági övét, leveszi a kezét a kormányról, sőt, mi történik, ha a vezető elhagyja a kijelölt ülést. A Car and Driver tapasztalata azt mutatja, hogy az autógyártóknak okosabbá kellene tenniük ezeket a rendszereket a vezető jelenlétének és figyelmének ellenőrzését illetően.

Bár egyes járművek deaktiválódnak vagy megállnak, ha a biztonsági övet nem kapcsolják be, de a rendszerrel visszaélni szándékozó sofőr a hát mögötti bekötéssel ezt a dolgot simán kijátszhatja. Nem minden vezetőtámogató rendszert könnyű becsapni, mivel egyesek más módszert alkalmaznak a vezető figyelmének ellenőrzésére, mint például a BMW és a Mercedes, ahol a kormánykerékbe beépített szenzorok érzékelik, ha a kormányt tartják. Viszont ezeket a rendszereket is át lehet verni, és a vizsgált modellek bizony nem jöttek rá, hogy a vezető menet közben elhagyta az ülését. A Cadillac rendszere mindössze 18 másodpercig maradt aktív, ha senki sem ült a kormány mögött, bár egy bábu potenciálisan képes lenne becsapni az autót.

Úgy tűnik, hogy a vezetőülés súlyérzékelője nem kommunikál a vezetőtámogató rendszerekkel, így a biztonsági öv becsatolása után a sofőr elhagyhatta a vezető számára kijelölt ülést, miközben a jármű mozgásban volt és a vezetőtámogató rendszerek aktiválva voltak. A vezető szemét „látó” kamerára támaszkodó rendszereket szintén át lehet verni.

Ezeket a rendszereket úgy tervezték, hogy könnyen használhatóak legyenek, és megkönnyítsék a mindennapi ingázást a járművezetők számára, az autógyártók pedig abból indulnak ki, hogy az emberek nem hagynák el a volán mögötti ülést, miközben az autó mozgásban van. Ez a magyarázat arra, hogy miért olyan könnyű egyes rendszereket becsapni – az emberek kiszámíthatatlanok, és a logikátlan cselekedetek ellensúlyozására szánt autó kifejlesztésének nincs értelme.

Sajnos az emberek megpróbálják becsapni ezeket a rendszereket, hogy az interneten felvághassanak, sokaknak csak a nagy nézettség és a sok lájk számít. De nem szabad, hogy ez legyen a követendő példa, hiszen ezzel a felfogással magunkat és másokat is veszélybe sodorhatunk a közutakon.