2021. november 09. | 23:13

Az autógyártó kutatása természetesen a biztonságosabb közlekedés megteremtése jegyében zajlik.

A németországi Aachenben található Uniklinik és a Ford közös kutatást indított annak érdekében, hogy az agyi tevékenység megfigyelésével kiszűrjék az autóvezetők veszélyesnek mondható figyelemkieséseit. A kutatók többek között a sofőrök szívverésének változásából próbálnak következtetni, amennyiben az túlságosan lelassul, az fáradtságra is utalhat. Ezekben az esetekben az autóba beépített rendszer vészjelzést küldene az autóvezető irányába.

A teszteken résztvevő alanynak egy vezetési szimulációt kell teljesíteni, miközben egy MRI (mágnesesrezonancia-képalkotás) vizsgálaton megy keresztül. A Ford azon gyártók egyike, mely egy videójáték szoftverét használja a kísérlethez. A program egy háromsávos úton lévő, éjszakai szituációt modellez. A középső sávban haladó jármű hirtelen fékez, a tesztalanynak pedig a kezében tartott eszköz segítségével el kell kerülnie az ütközést. Az MRI a manőver előtt, alatt és után is vizsgálja az agyat, így a tudósok mérhetik a reakcióidőt, és felmérhetik, megfelelő döntés született-e. Mindeközben figyelik az alany szívverését, légzését és egyéb reakcióit is.

A Ford nem először vesz részt az agyi tevékenység tanulmányozásában. 2011-ben a Mercedes, a Ford aacheni kutatóközpontja és a Hohenheimi Egyetem EEG segítségével, 30 másodpercenként vizsgálta a tesztalanyok agyhullámait, hiszen az ember figyelme és ébersége akár ilyen rövid időközönként is változhat.

A Mercedes a 2021-es Müncheni Autószalonon rántotta le a leplet a közvetlenül agyhullámokkal irányítható autó koncepcióját vizsgáló kutatásról. A Vision AVTR koncepcióautón alapuló ötlet lényege, hogy a sofőr bármilyen beállítást módosíthat érintés, vagy hangvezérlés nélkül. Ehhez a „vezetőnek” fel kell vennie különleges sisakot, amely megteremti a kapcsolatot az ember és az autó között, miközben az agyi tevékenységeket is megfigyeli.