2023. január 06. | 20:26

A meleget adó öv miatt kevésbé kell alkalmazni a fűtést az utastérben, ezáltal nem merül le olyan gyorsan az akkumulátor.

A kemény fagyokkal tarkított, zord téli időjárás egyelőre csak elvétve mutatta meg magát Magyarországon, január első napjaiban járva azonban messze még a hideg évszak vége. Az elektromos autóval közlekedőknek gyakran komoly fejfájást okoz az utastér felfűtése, ettől ugyanis gyorsabban merül az akkumulátor, tehát csökken a jármű hatótávolsága. A ZF legújabb ötletével ezen a helyzeten próbál segíteni.

A Heat Belt névre keresztelt kiegészítő egy fűthető biztonsági öv, mely forró öleléssel kényezteti a sofőrt és az utasokat. Az ötlet lényege, hogy a meleget adó öv miatt kevésbé kell alkalmazni a fűtést az utastérben, a számítások szerint ezzel akár 15 százalékkal is nőhet a villanyautó hatótávolsága.

A 70 watt teljesítménnyel üzemelő övet akár 40 Celsius-fokra is fel lehet fűteni. A ZF elmondása alapján az eszköz a hagyományos biztonsági övhöz hasonlóan viselkedik, az autón tehát semmilyen komolyabb beavatkozást nem kell végrehajtani használat előtt.

Az elektromos fűtőáramköröket úgy alakították ki, hogy ne akadályozzák az öv működését. Amellett tehát, hogy az öv kellemes meleget ad, a biztonsági feladatát is ellátja.

Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy a fűthető biztonsági öv nem számít teljesen új találmánynak. 2018-ban a Ford nyújtott be egy 31 oldalas szabadalmat az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegy Hivatalának, melyben leírja a technológia működését.

A koncepciót különböző tervezési megoldásokon keresztül mutatták be, ám az ötlet a fentihez hasonló volt. Nagyjából egy évvel ezelőtt a Mercedes bemutatta az Experimental Safety Vehicle kísérleti példányt, ebben is voltak fűthető biztonsági övek.

Depositphotos