A tervek szerint hamarosan forgalomba állnak azok a teherhajók, melyek felrázhatják a tengeri teherszállítási iparágat. A teljesen elektromos, nem mellékesen autonóm teherhajók tesztelése már javában zajlik Japán és Norvégia részéről.

Japán legnagyobb hajózási társasága, a Nippon Yusen KK egy olyan autonóm teherhajót kíván munkára fogni, amely 236 mérföldet (380 kilométert) képes megtenni egy olyan területen, amely a nagy hajóforgalmáról ismert. A vállalat arra számít, hogy 2040-re flottájának fele autonóm lesz. Egyes szakértők szerint az autonóm hajózási ágazat értéke mindössze kilenc éven belül elérheti a 166 milliárd dollárt, vagyis megéri foglalkozni ezzel a területtel.

Kuvahara Szatoru, a Nippon Yusen egyik leányvállalatának vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy Japánban valóban szükség van a legénység nélküli autonóm hajókra, mivel a munkaerő egyre inkább csökken és öregszik ebben az ágazatban. Egy nemrégiben készült felmérés szerint az ázsiai országban a tankhajókon dolgozók 40%-a 55 éves vagy annál idősebb.

Európában sem tétlenkedtek a mérnökök, várhatóan ez év végén teljesíti első útját a norvégok elektromos teherhajója (Birkeland), melynek hordképessége 3200 tonna.  A 103 konténer szállítására alkalmas és 13 csomós (24 km/órás) végsebességgel rendelkező hajó 7 MWh kapacitású akkumulátort használ majd, amelynek kapacitása „körülbelül ezerszerese egy elektromos autóénak”, mondta Jon Sletten, a Yara norvégiai Porsgrunnban található gyárának üzemvezetője.

A hajó dokkoláskor töltődik, és a tervek szerint évente 40 000 kamionos utat helyettesít majd. A japán hajó februárban indul útnak, és a szárazföldön felépített központban tudják manuális vezérlésre állítani az irányítást, ha a kezelők úgy érzik, szükség van az emberi beavatkozásra. Vészhelyzet esetén tehát valaki mindig készenlétben áll majd, hogy távolról átvegye a hajó irányítását. A norvég hajó 2021 végén indul, és egyelőre két norvég város között fog közlekedni.