szombat - 2022. december 03.
6 °C
tiszta égbolt
alapjarat.hu logo
95 627 Ft
100 695 Ft
D 692 Ft
fuel prices icon fuel prices icon

Van olyan ország, ahol sok a töltőállomás, de túl kevés a villanyautó

2021. augusztus 31. | 14:47

A töltőhálózat kiépítésén túl új megoldásokra van szükség az elektromos autóra váltás ösztönzéséhez.

Kevesebb mint egy évtizeddel ezelőtt a japán kormány elkezdett különféle támogatásokat kínálni a vállalatok számára, hogy ezzel ösztönözze az elektromos járművek töltőhálózatának kiépítését, elsősorban a szigetország kiemelt jelentőségű helyszínein. Ezt követően rohamtempóban bővült a töltőinfrastruktúra, és nyilvános töltőfejek száma 2019-re elérte a 30 300 darabot, egy évvel később azonban ez a mennyiség 29 200-ra csökkent – derül ki az Automotive News beszámolójából.

Ez az első alkalom 2010 óta, hogy visszaesés tapasztalható a töltők számában, ami távolról sem tekinthető pozitív jelnek egy olyan ország esetében, amely 2050-re szeretne karbonsemlegessé válni. De mi lehet ennek az oka? A válasz roppant egyszerű, ugyanis Japánban nincs elegendő elektromos autó, amelyek csupán a forgalomban résztvevő járművek egy százalékát adják a szigetországban. A töltőállomásoknak pedig csupán átlag 8 év az élettartamuk, így miután ez letelik, nem telepítenek a helyükre újakat.

A probléma részben a két legnagyobb japán autógyártónak, a villanyautós vonatra meglehetősen későn felszálló Toyotának és Hondának köszönhető. Mindkét cég azt ígéri, hogy a közeljövőben több akkumulátoros-elektromos autót is piacra fognak dobni, mint a Toyota bZ4X, ám az amerikai, német és dél-koreai riválisok már jóval előttük járnak. Emellett a Toyota azt tervezi, hogy még az idei év végén vagy legkésőbb a jövő év elején bemutatja új szilárdtest-akkumulátorát, mellyel kapcsolatban azt ígérik, forradalmi technológiája révén megváltoztathatja az egész villanyautózást.

 

Ezzel párhuzamosan a japán kormányzat közbelépett, hogy megkezdjék a kiöregedett töltők cseréjét, és egyre több újat telepítsenek országszerte. A cél az, hogy 2030-ra legalább 150 ezerre növeljék a töltők számát. Rövid távon pedig 1000 gyorstöltőt telepítenek az autópályák mentén 2025-ig.

Jól hangzó célok, de a valóság és a vágyak két nagyon különböző lapra tartoznak. A Toyota elnöke, Akio Toyoda korábban már többször is aggályainak adott hangot a villanyautókkal, és a töltésükhöz szükséges infrastruktúrával kapcsolatban.

„Szeretném elkerülni, hogy pusztán csak a töltőpontok telepítését tűzzük ki célul. Ha az egyetlen cél, hogy növeljük a töltőpontok számát, akkor ezeket az egységeket oda fogják telepíteni, ahol ez éppen kivitelezhető, ami alacsony kihasználtságot fog eredményezni, és nem az emberek kényelmét, az utazás megkönnyítését fogja szolgálni” – nyilatkozta Toyoda.

Amennyiben a japán kormány szeretné elérni, hogy az emberek minél több elektromos autót vásároljanak, akkor jobb megoldásokat kell találnia, hogy erre ösztönözze őket. Máskülönben a jövőben telepítésre kerülő töltőállomások ugyanúgy a kukában fogják végezni, akárcsak a jelenlegiek.

Mások ezt olvassák

Kérek még hírt!