2023. december 01. | 17:05

Érdekes kísérletnek lehetett tanúja száz ember, akik a Virgin Atlantic légitársaság egyik Boeing repülőjére ülhettek fel ingyen, hogy Londonból New Yorkba utazzanak.

Eddig még soha nem volt példa arra, hogy fenntartható (sustainable aviation fuel, azaz SAF) üzemanyaggal repülje át az Atlanti-óceánt egy utasszállító gép. A Virgin Atlantic egy különjárattal azonban megkísérelte a kihívás teljesítését.

A járatra valódi helyeket is értékesítettek, pontosabban ingyen adták azok részére, akik részt kívántak venni a kísérletben. Mellettük a cég tulajdonosa, Sir Richard Branson és az angol közlekedési miniszter, Mark Harper is helyet foglalt a fedélzeten. A Londonból induló járat úticélja New York volt, ami 5586 kilométernyi utazást jelentett.

Végül november 28-án, a déli órákban hagyta el – a repülés történetében először – a Heathrow reptér kifutópályáját a kizárólag zöld üzemanyaggal működtetett utasszállító repülőgép. A Boeing 787-est nagyjából 60 tonnányi, zsírból és mezőgazdasági melléktermékből álló hajtóanyag működtette.

Ehhez a gépen nem alakítottak át semmit, egyébként is maximum 50%-ban tartalmazhattak már az eddigi üzemanyagok is SAF részeket. A főként (88%-ban) használt étolaj és növényi eredetű anyagok teljes mértékű használatára azonban még sosem volt példa.

A repülés sikeresnek bizonyult, a gép épségben landolt New Yorkban. Ennek apropóján Holly Boyd-Boland, a Virgin Atlantic vállalatfejlesztési alelnöke azt mondta, hogy ugyan ez az út sem járt zéró szén-dioxid-kibocsátással, de rendszeres alkalmazása jelentősen, mintegy 70%-kal csökkenthetné a repülés karbonlábnyomát.

Amely elég nagy: globális szinten a teljes szén-dioxid-kibocsátás 2-3%-áért a repülés tehető felelőssé, ezzel viszont nagy mértékben lehetne redukálni a környezetre gyakorolt negatív hatást. A bökkenő csupán az, hogy a SAF előállítása igen költséges, a normál kerozinhoz képest háromszor-ötször drágább, amit végső soron az utassal fizettetnének meg a társaságok.

A britek ennek ellenére szeretnék kötelezni a légitársaságokat, hogy 2030-ig minimum 10%-os részarányt érjen el a SAF használat a teljes üzemanyagfelhasználásból. Eközben a környezetvédelem nevében az autóknál már az E20-as benzinnel kísérleteznek a Németek.

Depositphotos