2023. október 26. | 07:06

Megnyitott az első E20-as, azaz 20% etanol tartalmú üzemanyagot árusító benzinkút, de nem mindenki számára.

Nálunk még csak 2020. január 1-je óta kötelező az E10-es üzemanyag, amelyet még internetes adatbázisban is ellenőrizhettük, alkalmas-e autónk hozzá. Végül azért csak túléltük valahogy, erre most itt az újabb mumus. Németországban ugyanis már a következő lépcsőfokot készítik elő az autósoknak: megjelent az E20-as benzin. Mielőtt megijednénk, mivel hivatalos jóváhagyás nincs a gyártók részéről az ilyen benzin használatára, egyelőre csak teszt jelleggel tankolható.

A nevéből adódóan az eddigi 10 helyett 20% bioetanolt tartalmazó üzemanyag a környezetvédelem jegyében jelent meg. A korábbi benzinfajták legfeljebb 5%-ban tartalmaztak bioetanolt, vagyis E5-öt. Az E10 üzemanyagnál ezt az arányt 10%-ra növelték, vagyis megkétszereződött az etanol mennyisége az üzemanyagban.

A német autóklub (ADAC) számításai szerint a normál üzemanyag teljes mértékben bioetanolra váltásával az üvegházhatású gázokból akár 80%-kal kevesebb juthatna a levegőbe. Már a korábbi E5-ről E10-re átállással is évente 3 millió tonna szén-dioxidtól kíméljük meg a Földet, mivel nem csak az elégetés során keletkezik kevesebb káros anyag, hanem a gyártás is környezetbarátabb.

Épp ezért törekszik az ADAC 10%-nál magasabb bioetanol arány elérésére. A Mannheimben most megnyitott kúton Super E20 néven lehet hozzájutni a legfeljebb 20%-os bioetanol tartalmú benzinhez, egyelőre azonban csak bizonyos autósok számára.

Mivel a gyártók az MSZ EN 228 szabvány szerinti E10 üzemanyagra készítették fel eddig kapható modelljeiket, ezért az E20-ast csak teszt keretében próbálgatja a német autóklub, ám a cél a szabályozás további szigorítása, ami nem olyan egyszerű. Az autógyártóknak ugyanis műszakilag is jóvá kell hagyniuk a járműveket az E20-as használatra.

„A károsanyag-kibocsátás jelentősen csökkenthető, ha a bioetanol hozzákeverési arányát a jelenlegi maximum 10-ről 20 százalékra emeljük” – mondta Karsten Schulze, az ADAC technológiai elnöke.

Habár a bioetanolt megújuló forrásokból nyerik - például cukorrépából, burgonyából vagy gabonából -, ettől még az E20-as ára valószínűleg a Super E10 körül alakul majd. Magyarországon a 2010-es évek elején lett nagy divat az akkor a 95-ösnél jóval olcsóbban kapható E85-ös (85% etanolt tartalmazó) üzemanyag benzinhez keverése bizonyos arányban.

Az egyre felfutó fogyasztást azonban letörte a kormány jövedékiadó-emelése, ami miatt lényegében ugyanannyiért volt kapható az etanol, mint a 95-ös, holott energiatartalma alacsonyabb, így többet fogyasztott miatta az autó. Ezért végül szinte eltűnt a kereslet iránta, majd 2016 szeptemberében megszűnt értékesítése. Általában véve sok a kérdőjel és a tévhit az üzemanyagok kapcsán, ezért mi is próbáltunk segíteni az olvasóknak egy gyűjteménnyel a tisztánlátás érdekében.

Depositphotos