2020. augusztus 27. | 13:09

Folyamatosan változó üzemanyag árak, E10-es benzin körüli dilemmák, dízel autóba benzin és az örök kérdés, vajon van-e különbség kelet és nyugat közt.

A legtöbben leginkább autóval utazunk belföldön a pandémiás helyzet miatt. Számodra is komoly dilemmákat okozhat az a sok kérdés, ami az üzemanyaggal kapcsolatban rendszeresen felmerül.

„Nyugati benzinnel többet megy el az autó.”

Hamis!

Gyakori felvetés, hogy a nyugati társadalmak fogyasztói minden területen jobb, minőségibb termékeket kapnak kézhez. A folyamatos összehasonlítás az üzemanyagokkal kapcsolatban is aktuális, hiszen a tapasztalat is azt mutatja, hogy az ember például egy Bécs-Budapest tengelyen autózva odafele kevesebbet fogyaszt autójával, mint visszafelé. Ez azonban közel sem a gázolaj minőségével hozható összefüggésbe. Az erre hatással lévő tényezők között említendő a domborzati viszony alakulása, a külföldön eltérő vezetési stílus, vagy éppen a kedvező szélirány, ami ráadásul egy általánosítható tényező, mind a repülő forgalom esetén, mind a közúti autózás tekintetében (az általános széljárás a keleti irányba áramló légmozgás). Az Európai Unió központilag szabályozza és ellenőrzi a gázolaj minőségét és összetételét, úgynevezett üzemanyagszabványokkal. Ami továbbá még fel szokott merülni kérdésként, az az üzemanyag „vizezése”. Ez is kizárható, pontosan ezek miatt a felügyeleti szervek miatt.

„Más az üzemanyag nyáron, mint télen”

Igaz!

November 1. és május 1. között az üzemanyag összetétele is megváltozik. Erre a benzin esetén azért van szükség, mert a téli időszakban a hideg miatt nagyobb gőznyomásértékre van szükség, míg nyáron ugyanez az összetétel nagyobb párolgást eredményezne, ami már nem optimális az autó működése szempontjából. A dízel üzemanyagok esetén ennél is fontosabb lehet ez a téli-nyári különbség, hiszen itt a zavarodási pont és a hidegszűrhetőségi határhőmérséklet, vagyis az, hogy az üzemanyag megfelelő hidegtulajdonságokkal rendelkezzen, megköveteli a változtatást. Ezen kívül a két időszak abban tér el, hogy a téli körülmények között az üzemanyag sokkal hamarabb lehűl, ha kevés van a tartályban.

„A prémium üzemanyag nem jobb, csak drágább”

Hamis!

Amellett, hogy az üzemanyagár, rendkívül rapszodikusan ingadozik, sokszor a jobb minőségűnek titulált üzemanyagkeverékek ára is kicsapja a biztosítékot. A prémium üzemanyagok és a sima formulák között az a különbség, hogy előbbi válogatott keverőkomponensekkel és különböző plusz adalékokkal rendelkezik. Erre azért van szükség, mert a motort ellátó üzemanyag rendszerekben, óhatatlanul jelentkeznek lerakódások, ami rontja a teljesítményt és nagyobb fogyasztást eredményez. Ezek a jobb minőségű és optimálisabb összetétellel rendelkező üzemanyagok jó hatással vannak az autók teljesítményére, a motor élettartamára és a jármű környezetterhelésére. A különböző üzemanyag-szolgáltató vállalatok manapság olyan formulákat igyekeznek kifejleszteni, amelyek által a vegyületek nemcsak kíméletesen működtetik a motort, de ezeket az üzemanyag-ellátó rendszereket is tisztítják. Egyes összetételek miatt a benzin esetében kimutatható akár 99 százalékkal, a dízel esetében pedig 45 százalékkal kevesebb lerakódás is. Ilyen esetben természetesen felmerülő probléma az E10-es benzin dilemmája is, ezzel kapcsolatban azonban érdemes tájékozódni, hogy milyen alkatrészek esetén, milyen típusoknál nem ajánlják az E10 használatát.

„Hosszabb leállításkor érdemes prémium üzemanyagot tankolni”

Igaz!

A járvány helyzetben Te is találkozhattál azzal a problémával, hogy hónapokig állt az autód, ennek következtében pedig a kérdés az üzemanyag eltarthatósága. Általánosíthatunk bármilyen benzinmotoros eszközzel kapcsolatban, legyen szó autóról, vagy kerti szerszámról, mindegyikbe érdemes prémium üzemanyagot tölteni hosszabb leállás előtt. Azonban 1-2 hónapos álláskor az üzemanyag minősége, megfelelő tárolási körülmények között nem változik.

„Félretankoláskor dízel autóba rosszabb benzint tankolni, mint fordítva”

Igaz!

Gyakran előfordul és rettenetesen költséges hiba, amibe akár Te is bele eshetsz, ha nem a megfelelő üzemanyagot töltöd autód tankjába. Ami azonban számodra is segítség lehet, hogy az egységes színes jelölések mellett a gázolaj töltőpisztolyának csöve vastagabb, mint a benziné. Ezáltal talán elkerülhető a hiba. Ha mégis megesik a baj, akkor a legjobb az, ha félretankolás esetén egyáltalán nem indítod el az autót és még a gyújtást sem adod rá, sőt modernebb autók esetén még a vezető oldali ajtót se szabad kinyitni, hiszen már ekkor üzemanyagot szív fel a rendszer a tartályból. A komolyabb károsodást az okozza, ha dízel autóba benzint tankolsz, de minden ilyen hiba esetén a legjobb döntés, ha szakember segítségét kéred, aki szakszerűen tudja leszívni a tank tartalmát és teljeskörűen tudja átvizsgálni, hogy bármilyen más károsodás történt-e. Ha benzines autóba tankolsz dízelt, akkor kisebb mennyiség esetén még jó eséllyel birkózik meg a motor az eltérő anyaggal, nagyobb mennyiség esetén viszont semmiképp ne vállald a rizikót.

„Többet tankoltam, mint amekkora az autóm tankja”

Hamis!

Hazánkban a szabályozás szerint a kútoszlopon mutatott érték és az autóba kerülő mennyiség között csupán 0,5 százalékos eltérés mutatható ki. A benzinkutakon a töltőoszlopokat és az azokba telepített mérőeszközöket rendszeresen hitelesítik állami hivatalok, továbbá a nagyobb forgalmazók is ellenőrzik saját márkáik töltőállomásait. Az viszont benne van a pakliban, hogy az autó tankjának van egy úgynevezett pufferrésze, amibe normális esetben nem kerül üzemanyag, kivételes módon viszont előfordulhat, hogy kerül bele, például egy kapcsoló átkattintásával. Ez által a megszokottnál több anyag fér a tartályba.

MOL