A Pennsylvaniai Állami Egyetem kutatói rájöttek a megoldásra és ez forradalmasíthatja az elektromos autózást. Sokan a hosszú töltési idő miatt és a villanyautók életképességének megkérdőjelezése miatt nem fogadták még el ezt a zöldebb közlekedési formát.

Normál esetben a lítiumion-akkumulátor élettartama drasztikusan csökken, ha gyorsan kap tápot 10 Celsius-fok alatt. Ennek oka, hogy a lítiumionok tüskeszerűen lerakódnak az anód felületén ahelyett, hogy egyenletesen tapadnának az anódhoz. Hosszú távon ez nem tesz jót az akksi élettartamának, akárcsak a magas hőmérséklet.

Egy elektromos SEAT hátulról fotózva

Viszont a kutatók rájöttek, hogy ha az akksit 10 perc erejéig felmelegítik 60 Celsius-fokra majd visszahűtik a környezet hőmérsékeltére, akkor nem jönnek létre a lítium tüskék, és nem csökken a cellakapacitás sem.

A lítiumion-akkumulátort elvileg nem igazán ajánlott 60 Celsius-fokra melegíteni, mert a környező anyagok nem feltétlen bírják azt a hőséget, illetve az élettartamot is csökkenti, viszont, ha gyorsan visszahűtik, akkor megelőzhető. Ehhez egy hűtőrendszert építenek az autóba. 

"Megmutattuk, hogy fel lehet tölteni tíz perc alatt egy elektromos autót, amely 360-480 kilométer megtételére képes. Ezt a hatótávot 2 500 töltési cikluson át, vagyis körülbelül 800 ezer kilométeren fenn lehet tartani. A gyorstöltés a kulcsa annak, hogy széles körűen elterjedhessenek az elektromos autók" -olvasható Wang Chao-Yang vegyészprofesszor nyilatkozata az egyetem közleményében.

Az autós világ friss híreiért nézd meg az Alapjárat megújult hírműsorát: