2023. március 07. | 09:22

Érdekes megoldással álltak elő az önvezető autók kapcsán.

Egyre fejlődik a technológia, ez pedig az önvezető autókra is igaz. Habár jelenleg még csak a hármas szintnél járunk (részben azért, mert még csak ezt tudják a fejlettebb autók, de leginkább azért, mert még nincs meg hozzá a megfelelő jogi környezet), sok gyártó már a teljes önvezetésre fókuszál.

A Hyundai bejegyzett egy szabadalmi kérvényt az illetékes koreai hivatalnál 2021-ben, amely szerint a Level 4 önvezetéssel (ez már teljesen önvezető szint, de még lehetséges az emberi beavatkozás, hiszen vannak pedálok és kormány) rendelkező autóikban egy újfajta pedálmegoldást használnának a jövőben.

A Carbuzz magazin pedig az USA-beli Szabadalmi és Védjegyiroda (USPTO) rendszerében is kiszúrta a Hyundai szabadalmi bejegyzését. Kicsit ködös módon az „összecsukódó pedálkoncepció" elnevezést kapta, amely nem teljesen fedi azt, hogy miről is van szó.

Eleve nem újdonság az, hogy ütközés esetén a pedálok direkt „elhajlanak", ezzel ugyanis csökkenteni tudják azt, hogy a kabinba behatolva sérülést okozzanak. Szintén nem újdonság, hogy a pedálokat állítani lehet, hiszen vannak például olyan sportautók, amelyekben az ülések fixen rögzítettek, így azokat nem lehet személyre szabni.

A koreai márka tervei azonban kicsit másak. A gáz- és fékpedál egy csúszkán van rögzítve, és amikor a sofőr aktiválja a teljesen önvezető módot, akkor balra és jobbra csúsznak el a pedálok. Ezzel teljesen eltűnnek a kabin burkolata mögé, így több lábteret adva a sofőrnek.

Amikor a kézi vezérlésű mód visszaáll, akkor a pedálok is visszacsúsznak az eredeti pozíciójukba. A pedálok egymáshoz viszonyított távolságát is lehetne állítani, valamit el lehetne tüntetni csak a fékpedált is.

Ez utóbbinak akkor van értelme, ha egy elektromos autóval valaki egypedálos módban közlekedik, ami annyit tesz, hogy a fékezést a rekuperációval végzi, motorfékkel. Ilyenkor egy megfelelően programozott rendszernél nincs szükség üzemi fékre például városi közlekedésnél.

Depositphotos