Így növeld a villanyautód hatótávját

Kámány Andrea újságíró
Közzétéve:
2021-01-07, 14:25

A defenzív vezetési technika hasznosabb, mint gondolnád.

Jelen korunk autóiparába villámsebességgel tört be az elektromos autók forradalma. Mivel minden gyártónak kötelezően meg kell felelnie egy bizonyos károsanyag-kibocsátási kvótának, így biztosra vehető, hogy egyikük sem fog kimaradni a sorból, sőt, egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy egy új éra hajnalán vagyunk. A hajnal itt vonatkozik még sajnos a technológiai kibontakozásra is, hiszen eléggé gyerekcipőben jár még a villanyautózás, lássuk be. Amíg a mérnökök nem tudnak szinte „végtelen” kapacitású akksicellákat létrehozni, addig számolnunk kell azzal, hogy az autóval megtehető távolságunk bizony véges, sok esetben nagyon is. Ennek a problémának az enyhítésére azonban vannak módszerek, amelyek egy részét az elektromos autókkal foglalkozó portál, a Villanyautósok össze is gyűjtötte. Ezt kiegészítve lássuk, miket tudsz tenni, hogy messzebbre juss!

Ábra autóról és számításokról

Ismerd meg az autód!

Az elektromotorok esetében hasznos dolog, ha már a kezdetektől figyeled és analizálod a fogyasztási adataidat. Az autók computerei számolnak, és különféle értékeket mutatnak neked, de ezek nem minden esetben felelnek meg a valóságnak, hiszen rengeteg pillanatnyi vagy akár hosszabb távú körülmény befolyásolhatja őket. Ellenőrizd a számokat, vesd össze a tényleges eredményekkel, és ismerd meg a lehető legjobban az autódat ahhoz, hogy tudd, mire számíthatsz vele kapcsolatban. Idővel így nem csak jobb fogyasztást tudsz majd kihozni a villámszekeredből, de megtanulod azt is, milyen körülmények között hogyan érdemesebb használnod. Szinte az összes modern elektromos jármű lehetővé teszi, hogy egy gombnyomással megváltoztathasd a karakterisztikáját a vezetési igényeidnek megfelelően. A jellemzően e-pedál, vagy B (Brake) módnak nevezett fokozatok például erősebb motorfék hatást váltanak ki, így növelve a visszatöltés hatékonyságát.

Rekuperáció, kigurulás

Ha már szót ejtünk a visszatöltésről (rekuperáció), nézzük meg picit részletesebben a kérdéskört. Gondolhatnád, hogy akkor érdemes nagy gázzal elindulni, mert minden fékezésénél vissza is tud töltődni az akksi. A gyakorlatban sajnos ez nem helytálló, hiszen a padlógázas gyorsítások során sokkal nagyon százalékban esik a hatótáv, mint gondolnád, és a rekuperáció még B-módban sem lesz elegendő ahhoz, hogy megfelelő töltöttségi szintet érj el. Tehát legyél óvatosabb mind a menetpedállal, mind a fékkel, engedd, hogy az autó kiguruljon a lámpáig, vagy a lejtőn lefelé. Hagyj magad előtt nagyobb követési távolságot, hogy legyen erre lehetőséged, és függetleníteni tudd magad az előtted kialakuló forgalmi szituációktól. Itt is meg kell említenem, hogy ez a defenzív vezetési technika nem csak az elektromos járművek esetén célravezető, hanem minden típus esetében.

Sebesség

Autópályán haladva a lehető legritkább esetben tudod hasznosítani a regeneratív fékezést, itt más eszközt kell alkalmaznod. Az igazság az, hogy nem mehetsz túlságosan gyorsan. A nagyobb sebesség sajnos a hatótáv kriptonitja, ugyanúgy, ahogy a hirtelen fékezések és gázadások. Próbálj mindig a lehető legegyenletesebb tempóval haladni, a sztrádán pedig maradj türelmes, és haladj megfontoltabb sebességgel.

Guminyomás

Természetesen a belső égésű motorral szerelt autók esetében is nagyon fontos a megfelelő keréknyomás beállítása. Egy túlságosan puha gumi nem csak a fogyasztást növeli, de a rendellenes kopás miatt az abroncs élettartamát is. 2014 novemberétől a menetstabilizátor mellett az európai piacra szánt autókat kötelezően szerelni kell keréknyomás ellenőrző rendszerrel, ez nagyban a segítségedre lesz, hiszen a számítógép azonnal szól, ha valami rendellenességet észlel. A jó nyomás nem csak a fogyasztást, hanem a tapadást is befolyásolja, és arra is légy különös tekintettel, hogy a külső hőmérséklet is megváltoztathatja ezt az értéket.

Súly

Minél nagyobb a súly, annál kisebb a hatékonyság, ez minden autóra igaz. Az elektromos autók az akkupakk plusz súlya miatt már alapból hendikeppel indulnak, épp emiatt se hordozz az autódban semmilyen szükségtelen plusz súlyt. Ez magában foglalhatja az utasokat, felszereléseket, a hétvégi bevásárlásból ottfelejtett rekesz ásványvízről nem is beszélve. Minden apróság számít.

Az autós világ friss híreiért tekintsd meg az Alapjárat hírműsorát!

Kapcsolódó írások

EV modellek parkolóhelye
2020. szeptember 11.
Európában jóval nagyobb volt a belső égésű motorral hajtott járművek értékesítésének zuhanása 2020 első felében.
Teljesen elektromos BMW i4 féloldalasan, szemből
2020. november 05.
Eljött a szemléletváltás ideje: 2025-től a teljes modellpalettát elkezdik lecserélni.

További hírek