Elindult az elektromos motorok sorozatgyártása az Audi győri üzemében, ezzel pedig jó esély van rá, hogy az elektromos autózás előretörésével is biztos legyen a magyar gyár jövője.

Az Audi Hungaria Zrt. győri motorgyárában a 25 évvel ezelőtti induláskor összesen 700 ember dolgozott, akik akkoriban 2 ezer belsőégésű motort állítottak elő naponta. Az üzemet azóta összesen 8 milliárd eurós beruházásból fejlesztették, így jelenleg ötmillió négyzetméteren napi 9 ezer erőforrás és 500 autó hagyja el a kisebb település méretű létesítményben.

 

A most 12 és fél ezer embernek munkát adó üzemben negyedszázad alatt 33 milliónál több motor és 1,1 millió autó készült, most pedig a legújabb, teljesen elektromos Audi SUV „szíve” is innen kerül ki. Ez a győriek számára azért is jó hír, mert az Audi tervei szerint 2025-re a német cég minden alapmodellje elérhető lesz elektromos meghajtású változatban is, ami piacot jelent az itt gyártott motoroknak. A tervek pedig meglehetősen grandiózusak, mert úgy számolnak, 2025-ben az Audi már 800 ezer darab elektromos autót ad majd el évente.

A gyárban induláskor napi 400 elektromos motor készül majd egyműszakos munkarendben, ám a kapacitás folyamatosan fejleszthető, így hamarosan átállhatnak a három műszakos termelésre, a munkatársak száma év végére pedig elérheti a 130-at.

Az elektromos motor fő eleme, az úgynevezett állórész készül Győrben, amikor is egy vékony rézhuzalból a lehető legtöbbet tekercselik rá a nyers darabra. Minél szorosabb ez a tekercselés, annál hatékonyabb a motor teljesítmény-leadása. Itt szerelik össze az állórészt a motorok teljesítményelektronikájával, valamint a hajtóművel és a féltengellyel, ezek együttesen alkotják a komplett hajtást. A győri Audi két különböző típusú hajtást gyárt az e-tron számára, mivel a quattrók esetében az első és a hátsó tengely egyaránt hajtott.

Az első győri motorral készült modell az Audi e-tron SUV lesz, amit a cég brüsszeli üzemében gyártanak, és aminek bemutatóját augusztus 30-ra időzítette a cég.  Az autó árát hírek szerint 80 ezer euróra lőtték be, amivel alá mentek a Tesla Model X 75D-nek (92 230 euró), de drágább a Jaguar I-Pace-nél (77 850 euró). Méreteit tekintve az i-tron a Q5 és a Q7 modellek között helyezkedik el. A SUV-ba 95 kWh teljesítményű akkumulátort építenek, amivel hivatalos adatok szerint 400 kilométert tud majd megtenni egy töltéssel.

Ám nem csak erőforrások készülnek majd a nyugat-dunántúli városban, 2019 elejéig elindulhat ugyanis az elektromos autók sorozatgyártása a magyar üzemben. Ezek együtt pedig garanciát jelentenek arra, hogy a magyar üzem még sokáig kulcsfontosságú legyen a német autóipar számára.

Forrás:

  • Alapjárat helyszíni tudósítás