Miért vonyít a váltó tolatáskor?

Közzétéve:
2018-11-26, 16:16

Bizonyára te is felfigyeltél már arra, hogy hátramenetbe kapcsolva egy érdekes hang kíséretében működik az autód. Most kiderül, mi okozza ezt!

Még nem ültem olyan kocsiban - legyen az bármennyire új, vagy a prémium szegmens képviselője -, amely hátramenetbe kapcsolva ne adta volna ki azt a jellegzetes, búgó hangot. Sok jó váltóval lehet találkozni a piacon, melyek elképesztő finoman kapcsolhatók, az automata szerkezetek pedig szintén hatalmasat fejlődtek az elmúlt években. Az legfrissebb emlékeimet felkutatva a Honda Civic kéziváltója ugrik be elsőnek, mellyel kifejezetten jó érzés volt kapcsolgatni. Viszont bármennyire is jól teszi a dolgát egy ilyen egység, hátramenetben szinte mindegyik ugyanúgy viselkedik (néhány kivétellel bizonyos konstrukcióknál), ennek pedig nagyon egyszerű oka van.

manuális váltó 3D ábrája

A jellegzetes vonyító hang azért tapasztalható, mert a hátrameneti fokozat fogaskereke egyenes fogazású, szemben az előremeneti fogaskerekek ferde fogazásával. Rükvercbe kapcsolva két „mezei” fogaskerék kapcsolódik egymáshoz, melyek viszonylag nagy felületen érintkeznek, ebből fakad a szerkezet zajossága. Ez nem hiba, egész egyszerűen így olcsóbb legyártani a váltókat, hiszen az előremeneti fokozatok spirálisan kialakított fogaskerekei sokkal gondosabb tervezést igényelnek, ráadásul a súlyuk is nagyobb.

A másik érdekessége az egyenes fogazásnak, hogy sokkal egyenletesebb így a nyomatékátvitel, szinte konstansnak mondható. Ezzel szemben a ferdefogazásnál finom átmeneteket alakítanak ki, ezért érezhető lineárisnak a teljesítményleadás. Azokon a területeken, ahol a menetkomfort és a zaj sokadlagos szempont, ott előszeretettel használják az egyenes fogazású váltókat, hiszen jól használható az előbb említett konstans erőátvitel szempontjából.

Éppen ezért a versenysportban nagy szerepet kapnak az ilyen szerkezetek, hiszen ott senkit sem érdekel, hogy vonyít a váltó, sőt, még egy bizonyos feelinget is ad a dolognak. Ráadásul a ferdefogazásnál meg kell oldani a tengelyirányú erők kiküszöbölését, melyek csak gondos tervezéssel és hozzáadott súllyal oldhatók meg a legtöbb esetben.

A hátrameneti fokozatot (jó esetben) álló helyzetben kapcsolja a sofőr, így nem szükséges a ferdefogazás nyújtotta finom kapcsolódás és a szinkrongyűrű sem, ami mozgó járműnél elengedhetetlen. Ezért van létjogosultsága a konstrukciós szempontból egyszerűbb és jóval olcsóbb megoldásnak, még az olyan újabb autók esetében is, mint például egy Mini Cooper.

Forrás:

Kapcsolódó írások

Az automata váltók 100 éve
2017. március 10.
Amióta létezik autógyártás, azóta próbálják a lehető legnagyobb teljesítményt kinyerni a motorból, de a lehető legkényelmesebb módon: erre való az automata váltó
Torpedó a mindennapokra: Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro - TESZT
2018. január 05.
A háromezres dízeleket leginkább a felső-középkategóriás autókban használják, hiszen oda már dukál az erő. De mi van akkor, ha az a hathengeres egy mérettel kisebb kasztnit mozgat?
Mi az a CVT-váltó?
2018. február 16.
A CVT-váltók története egészen az ’50-es évekig vezethető vissza. Az évtizedek alatt számos járműben alkalmazták, személyautókban viszont a japánok élesztették újra a fokozatmentes közlekedés technikáját.
váltókar
2019. február 16.
Válaszolj helyesen mind a 15 kérdésre!