Bizonyára te is felfigyeltél már arra, hogy hátramenetbe kapcsolva egy érdekes hang kíséretében működik az autód. Most kiderül, mi okozza ezt!
Sok jó váltóval lehet találkozni a piacon, melyek elképesztő finoman kapcsolhatók, az automata szerkezetek pedig szintén hatalmasat fejlődtek az elmúlt években. Viszont bármennyire is jól teszi a dolgát egy „hagyományos" manuális váltó, hátramenetben szinte mindegyik ugyanúgy viselkedik (néhány kivétellel bizonyos konstrukcióknál), ennek pedig nagyon egyszerű oka van.
A jellegzetes vonyító hang azért tapasztalható, mert a hátrameneti fokozat fogaskerekei egyenes fogazásúak, szemben az előremeneti fogaskerekek ferde fogazásával. Rükvercbe kapcsolva két robosztusabb fogaskerék kapcsolódik egymáshoz, viszonylag nagy felületen érintkeznek, ebből fakad a szerkezet zajossága.
Ez nem hiba, egész egyszerűen így olcsóbb legyártani a váltókat, hiszen az előremeneti fokozatok fogaskerekei sokkal gondosabb tervezést igényelnek, ráadásul a terhelhetőségük is más. Azokon a területeken, ahol a menetkomfort és a zaj sokadlagos szempont, ott előszeretettel használják az egyenes fogazású váltókat.
A versenysportban nagy szerepet kapnak az ilyen szerkezetek, hiszen ott senkit sem érdekel, hogy vonyít a váltó, sőt, még egy bizonyos feelinget is ad a dolognak. Ráadásul a ferdefogazásnál meg kell oldani a tengelyirányú erőhatások kiküszöbölését, amelyek csak gondos tervezéssel és hozzáadott súllyal oldhatók meg a legtöbb esetben.
A hátrameneti fokozatot (jó esetben) álló helyzetben kapcsolja a sofőr, így nem szükséges a szinkrongyűrű sem, ami mozgó járműnél elengedhetetlen. Ezért van létjogosultsága a konstrukciós szempontból egyszerűbb és jóval olcsóbb megoldásnak, még az újabb autók esetében is.