Miért vonyít a váltó tolatáskor?

Közzétéve:
2018-11-26, 16:16

Bizonyára te is felfigyeltél már arra, hogy hátramenetbe kapcsolva egy érdekes hang kíséretében működik az autód. Most kiderül, mi okozza ezt!

Még nem ültem olyan kocsiban - legyen az bármennyire új, vagy a prémium szegmens képviselője -, amely hátramenetbe kapcsolva ne adta volna ki azt a jellegzetes, búgó hangot. Sok jó váltóval lehet találkozni a piacon, melyek elképesztő finoman kapcsolhatók, az automata szerkezetek pedig szintén hatalmasat fejlődtek az elmúlt években. Az legfrissebb emlékeimet felkutatva a Honda Civic kéziváltója ugrik be elsőnek, mellyel kifejezetten jó érzés volt kapcsolgatni. Viszont bármennyire is jól teszi a dolgát egy ilyen egység, hátramenetben szinte mindegyik ugyanúgy viselkedik (néhány kivétellel bizonyos konstrukcióknál), ennek pedig nagyon egyszerű oka van.

manuális váltó 3D ábrája

A jellegzetes vonyító hang azért tapasztalható, mert a hátrameneti fokozat fogaskereke egyenes fogazású, szemben az előremeneti fogaskerekek ferde fogazásával. Rükvercbe kapcsolva két „mezei” fogaskerék kapcsolódik egymáshoz, melyek viszonylag nagy felületen érintkeznek, ebből fakad a szerkezet zajossága. Ez nem hiba, egész egyszerűen így olcsóbb legyártani a váltókat, hiszen az előremeneti fokozatok spirálisan kialakított fogaskerekei sokkal gondosabb tervezést igényelnek, ráadásul a súlyuk is nagyobb.

A másik érdekessége az egyenes fogazásnak, hogy sokkal egyenletesebb így a nyomatékátvitel, szinte konstansnak mondható. Ezzel szemben a ferdefogazásnál finom átmeneteket alakítanak ki, ezért érezhető lineárisnak a teljesítményleadás. Azokon a területeken, ahol a menetkomfort és a zaj sokadlagos szempont, ott előszeretettel használják az egyenes fogazású váltókat, hiszen jól használható az előbb említett konstans erőátvitel szempontjából.

Éppen ezért a versenysportban nagy szerepet kapnak az ilyen szerkezetek, hiszen ott senkit sem érdekel, hogy vonyít a váltó, sőt, még egy bizonyos feelinget is ad a dolognak. Ráadásul a ferdefogazásnál meg kell oldani a tengelyirányú erők kiküszöbölését, melyek csak gondos tervezéssel és hozzáadott súllyal oldhatók meg a legtöbb esetben.

A hátrameneti fokozatot (jó esetben) álló helyzetben kapcsolja a sofőr, így nem szükséges a ferdefogazás nyújtotta finom kapcsolódás és a szinkrongyűrű sem, ami mozgó járműnél elengedhetetlen. Ezért van létjogosultsága a konstrukciós szempontból egyszerűbb és jóval olcsóbb megoldásnak, még az olyan újabb autók esetében is, mint például egy Mini Cooper.

Kapcsolódó írások

Az automata váltók 100 éve
2017. március 10.
Amióta létezik autógyártás, azóta próbálják a lehető legnagyobb teljesítményt kinyerni a motorból, de a lehető legkényelmesebb módon: erre való az automata váltó
Torpedó a mindennapokra: Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro - TESZT
2018. január 05.
A háromezres dízeleket leginkább a felső-középkategóriás autókban használják, hiszen oda már dukál az erő. De mi van akkor, ha az a hathengeres egy mérettel kisebb kasztnit mozgat?

További hírek