2022. szeptember 12. | 17:18

A budapesti metrók többsége vezető nélkül közlekedik, ám a szerelvényeket a központi egységből szemmel tartják. Valami hasonló jöhet az önvezető járművek kapcsán is.

Az önvezető járművek mellett szóló legerősebb érv, hogy a számítógépes technológia és a mesterséges intelligencia segítségével kiküszöbölhetők az emberi mulasztás miatt bekövetkező közlekedési balesetek. Az ellentmondás azonban éppen az emberi képességek hiányában rejlik, hiszen a rendszer olykor nem megfelelően méri fel az esetleges kockázatokat, a nem várt eseményekre pedig túl későn reagál.

A fent említettek miatt az autóipar vezető szakértői úgy vélik, állandó emberi felügyelet nélkül nem szabad az utakra engedni az önvezető járműveket. A General Motors Cruise névre keresztelt, vezető nélküli autókkal foglalkozó egységének vezetője, Kyle Vogt szerint az ügyfeleket megnyugtatja a külső emberi beavatkozás lehetősége.

A dolog a repülésirányításhoz hasonlóan működhetne. A felügyelők a központban figyelnék a videófelvételeket, és szükség szerint egy kormánykerékkel a kezükben elkerülhetnék a baleseteket, illetve mozgásra bírhatnák a döntésképtelen önvezető járműveket.

A GM idén nyáron 80 Cruise önvezető autót hívott vissza, miután egy balesetben két személy megsérült. A gyártó szerint a szoftver nem volt képes megfelelően kiszámítani a másik jármű haladási útvonalát, a problémát elmondásuk alapján egy frissítéssel elhárították.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója már az idei év végén az utakra engedné a teljesen önvezető járműveiket. A kaliforniai vállalat számára ez fontos célkitűzés, az ágazat kisebb szereplőinek azonban egyenesen létkérdés.

„Ha nem sikerül valami kézzelfogható eredményt felmutatni, néhányan biztosan lehúzhatják a rolót pár éven belül. Ha nem teljesítesz, a feledés homályába veszel” – mondta Mike Wagner, az Edge Case Research kutatóintézet vezérigazgatója.

Az önvezető járműveket fejlesztő cégek többsége emberi távfelügyelettel, illetve a volán mögött ülő sofőrökkel teszteli a technológiát. Ezek az emberek természetesen plusz kiadást jelentenek, ám váratlan esetekben komoly segítséget nyújtanak a robotpilótának. Amikor az önvezető rendszer egy nem várt problémával találkozik, nem tudja, mihez kezdjen a helyzettel. A felújítás miatt lezárt sávok, vagy a gyalogosok és a többi autós kiszámíthatatlan viselkedése ebbe a kategóriába tartozik.

A versenyhelyzet azonban közben egyre fokozódik, az önvezető járműveket már Kína több városában is tesztelik. Mindenki próbál faragni a költségeken, kevesebb érzékelő, kevesebb ember a folyamatban, ám ezek a döntések könnyedén a biztonság rovására mehetnek. A közlekedés jövőjébe érkező befektetések pedig lelassultak az utóbbi időben, így a gyártók nehezebb időszak elé néznek.

Nyitókép: Depositphotos