2020. július 20. | 13:11

Az EU-ban egyelőre komoly jogi gátjai vannak a fejlett önvezető rendszereknek.

Régóta dolgoznak már az autóipari cégek azon, hogy a különböző önvezető rendszerek egyre fejlettebbek legyenek. A Tesla Autopilot már kvázi a hármas szintnél jár (ahol emberi felügyelet mellett képes az autó az önálló közlekedésre bizonyos feltételek mellett), valamint például az Audi A8-ban is egészen előrehaladott a dolog. A hivatalos használhatóságnak azonban egy jogi háttér is kell, hiszen olyan kérdések merülnek fel, mint a felelősségvállalás és a büntethetőség egy baleset esetén.

A német kormány a hírek szerint megunta a bizonytalanságot, és egy olyan törvényt szeretne megalkotni, amely már a 4-es szintű önvezetést is engedélyezi a „robotaxik” számára. Ebben a rendszerben már teljesen önállóan halad a jármű minden körülmények között, ám a beavatkozásra elvileg még van lehetősége a bent ülőnek. Ezzel egy olyan homologizációs és közúti keretrendszer alakulna ki, amely megfelelő jogi hátteret ad az önvezetés használatára.

A németek elvileg azzal indokolják a kezdeményezést, hogy már több éve várnak az Egyesült Nemzetek Szövetségének szabványokkal is foglalkozó testületének, az UNECE szakembereinek döntésére számos fontos önvezetéssel kapcsolatos kérdésben. A cél Németországban az, hogy a parlament alsóháza még 2021 nyara előtt elfogadja a tervezetet.

Jelenleg revízión van az ügy, mielőtt a parlament elé, majd pedig az ország 16 tartományát képviselő felsőház elé tárnák a koncepciót. Berlinben egyébként hoztak egy olyan intézkedést 2017-ben, amely megengedi sofőröknek, hogy a számítógépnek adják az irányítást időszakosan.  Az UNECE is határozott már a 3-as szintű önvezetéssel kapcsolatos szabályokról, bár még minden részlet így sincs tisztázva. Amíg nincs EU-s szinten kialakított szabályozás a témával kapcsolatban, addig az egyes tagországok rendelkezhetnek saját hatáskörben, ezt a kiskaput szeretnék a németek kihasználni.

Ennek ellenére még ha engedélyezik is a németek a négyes szintű önvezetést, az sem holnap fog megtörténni, egy-két évbe minimum beletelik majd. Ettől persze nem várják azt, hogy ezután minden flottakezelő kapkodni fog az önvezető autók után.

Ha szeretnél Teslát venni, akkor keresd fel a mah-ev.hu weboldalt! Mudri Dániel készséggel áll rendelkezésedre telefonon vagy e-mailben (+36-20-366-3447, daniel.mudri@mahzrt.hu).